W pandemii doceniliśmy usługi dostawy jedzenia i leków
- Liczba zakażeń COVID-19 w Polsce przekroczyła 6 mln, licząc od zdiagnozowania pierwszego przypadku w marcu 2020 r.
- Z badań Mondial Assistance wynika, że w pandemii Polacy oceniali jako najbardziej wartościowe usługi dostawy jedzenia i leków w czasie kwarantanny
- Badania pokazały, że częściej korzystaliśmy też z prywatnej służby zdrowia, a szczególnie w ramach pakietów assistance medycznego
- Polacy przekonali się też w praktyce, jak działają ubezpieczenia na wypadek rezygnacji z podróży. Niemal połowa Polaków doceniła atrakcyjność opcji pokrycia kosztów izolatorium w przypadku zachorowania na COVID za granicą.
Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że w ciągu czterech dni majówki niemal 1500 osób zachorowało na COVID-19. W tygodniu przed majówką około 1000 osób dziennie dowiadywało się, że zostało zakażonych. Mimo że 28 marca został zniesiony obowiązek izolacji i kwarantanny, to i tak wiele osób spędziło więc majówkę w domu, żeby nie zarażać innych. Warto zauważyć, że liczba zakażeń COVID-19 przekroczyła 6 mln, licząc od zdiagnozowania pierwszego przypadku w marcu 2020 r.
Wszyscy pamiętamy, że jeszcze kilka miesięcy temu te dane były dużo wyższe, a zasady izolacji i kwarantanny były ostrzejsze i surowo egzekwowane. Dlatego firma Mondial Assistance, lider usług pomocowych na polskim rynku, zleciła IPSOS badanie dotyczące tego, jakie serwisy assistance Polacy uznali za najbardziej atrakcyjne w kontekście pandemii COVID-19 i związanych z tym obostrzeń. Porównała przy tym potrzeby mieszkańców miast i mieszkańców wsi.
Jedzenie i lekarstwa najbardziej potrzebne
- Jako najbardziej wartościowe zostały ocenione usługi assistance zaspokajające podstawowe potrzeby. Bez względu na to, gdzie mieszkamy, czy w mieście, czy na wsi najbardziej potrzebną usługą okazało się dostarczanie zakupów spożywczych w czasie kwarantanny. Tak wskazało 60% mieszkańców miast i 58% mieszkańców wsi. Trochę mniejsze było deklarowane zainteresowanie dostawą lekarstw w czasie przebywania w kwarantannie. Tu odsetek wskazań wyniósł odpowiednio w zależności od miejsca zamieszkania 54% i 49%. – komentuje Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.
Dodaje, że na tego typu usługi można liczyć mając odpowiedni pakiet assistance dołączany do różnych produktów finansowych. Najczęściej są to ubezpieczenia na życie lub zdrowotne czy ubezpieczenia mieszkań, z opcją assistance medycznego.
Pomoc dla podróżników
Polacy deklarowali też duże zainteresowanie pokryciem kosztów odwołania lub przerwania podróży z powodu COVID-19. Taką opcję za wartościową uznało 45% mieszańców miast i 46% mieszkańców wsi.
- Warto podkreślić, że w ostatnich miesiącach wielu Polaków przekonało się, że te ubezpieczenia rzeczywiście działają. Tylko w 2021 r. wypłaciliśmy ponad 20 mln zł odszkodowań z tytułu ubezpieczeń na wypadek rezygnacji z podróży lub jej przerwania – mówi Piotr Ruszowski.
Co ciekawe, w czasie COVID-19 ujawniła się cecha tego ubezpieczenia, która nie wynika z jego nazwy. Otóż ubezpieczenie na wypadek rezygnacji z wyjazdu i wcześniejszego powrotu z imprezy turystycznej organizowanej przez touroperatorów, obejmuje ono również przypadki powrotu… późniejszego, niż pierwotnie przewidywany.
– W związku z pandemią, ta opcja była wykorzystywana przez osoby, które po zdiagnozowaniu zakażenia COVID-19, znalazły się w izolacji. Musiały zostać dłużej w hotelu i zapewnić sobie całodzienne wyżywienie. Tymczasem nie wszyscy jeżdżą na wczasy wykupując taki pełen pakiet. Nie zawsze domowe budżety są gotowe na zwiększone wydatki, co pokazuje przydatność takich ubezpieczeń – mówi Ludmiła Opałko z Allianz Partners.
Zainteresowanie takimi usługami widać było też w deklaracjach Polaków badanych przez Mondial Assistance. Pokryciem kosztów izolatorium zainteresowanych było 46% mieszkańców miast i 48% mieszkańców wsi.
Pandemia przekonała do prywatnych usług medycznych
Ciekawe wyniki w kontekście pandemii przynosi porównanie badań Mondial Assistance z początku 2019 r. i przełomu 2021 i 2022 roku. IPSOS zapytał Polaków do kogo najczęściej zawracają się Polacy w razie zachorowania w kraju. Można było wskazać kilka form pomocy z której korzystamy w takich sytuacjach. W obu badaniach najwięcej wskazań padło na państwową służbę zdrowia. Jednak w czasie pandemii jej znaczenie zmalało. W badaniu z 2019 r. było to 47% wskazań, a w 2021 r. 45%. Na znaczeniu zyskały prywatne usługi medyczne oferowane w ramach abonamentu lub ubezpieczenia zdrowotnego. W 2021 r. już 35% Polaków deklarowało korzystanie z tej formy pomocy, podczas gdy w badaniu z 2019 r. było to 29%.
- Najbardziej, bo aż o 8 pkt. procentowych wzrósł wskaźnik korzystania z usług lekarza w ramach tzw. assistance medycznego dodawanego do różnych ubezpieczeń i innych usług finansowych np. kont czy kart bankowych. W 2021 z tej formy pomocy korzystało 35% osób, wobec 27% deklaracji w badaniu z 2019 r. – mówi Piotr Ruszowski.
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.