Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Profilaktyka nowotworowa wśród najmłodszych? Choć wielu możne uznać, że dzieci lepiej chronić, niż uświadamiać, statystyki mówią co innego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm. Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. A konsekwencje mogą być nieodwracalne.
Onkologika 2.0 to projekt skierowany do młodzieży szkół podstawowych z klas 4-8, który ma na celu poszerzanie świadomości zdrowotnej w kontekście profilaktyki onkologicznej wśród uczniów. Głównym obszarem edukacji są dwa nowotwory: nowotwór płuc oraz czerniak. W dniu 8 grudnia 2021, w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza we Wrocławiu, odbyła się uroczysta inauguracja tego projektu.
Kampania została przygotowana przez Fundację Onkologika, działającą przy Dolnośląskim Centrum Onkologicznym we współpracy z Urzędem Miasta Wrocławia. Patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Wrocławia – Jacek Sutryk, a ambasadorką kampanii jest Julka Cymbaluk, zwyciężczyni II edycji Master Chef Junior Polska.
Jak to działa?
Program edukacyjny opiera się o cykl wirtualnych lekcji, opracowanych przez lekarzy z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, które w przystępny sposób, dopasowany do grupy odbiorców, przedstawiają problematykę chorób nowotworowych, porady z zakresu zdrowego stylu życia, wskazówki w temacie profilaktyki, diagnostyki i leczenia. – Tak naprawdę głównym motorem napędowym tej kampanii jest idea „czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” – mówi Paweł Zawadzki, Prezes Zarządu Fundacji Onkologika, Zastępca Dyrektora DCO ds. Rozwoju. – Kierując się tą zasadą udało mi się zaprosić do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie znamienite grono lekarzy onkologów. Mamy ambicję, żeby cykl 5 lekcji, które udało nam się do tej pory nakręcić, trafił do wszystkich szkół podstawowych we Wrocławiu w grudniu 2020 i styczniu 2021. Jeśli akcja spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów i pedagogów, mamy zapewnienie od Ministra Zdrowia, że z kampanią możemy wyjść szerzej do pozostałych województw.
Dlaczego to robimy?
Statystyki pozostają nieubłagane. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. Podobne doniesienia serwuje nam badanie CBOS, według którego papierosy w Polsce pali średnio co czwarty dorosły - aktywnymi palaczami jest łącznie 8 milionów Polek i Polaków. Wśród kobiet pali co piąta (21 proc.), a wśród mężczyzn co trzeci (31 procent). Tymczasem, jak pokazują badania naukowe, dzięki zmianie zachowań oraz unikaniu czynników ryzyka, jesteśmy w stanie ograniczyć prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór o ponad 50%.
Lekarz w szkole
Przygotowany program edukacyjny to efekt wielomiesięcznych prac zespołu lekarz
i specjalistów z Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który powstał we współpracy i na zlecenie Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
- Celowo zapraszamy lekarzy do szkół, żeby przełamywać stereotypy i budować świadomość uczniów w zakresie profilaktyki nowotworowej – mówi Jarosław Delewski, dyr. Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia. – Opracowany materiał edukacyjny został czasowo dostosowany do programu godziny wychowawczej. Lekcje mogą być prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym – z udziałem lekarzy z DCO – jak i hybrydowo, ponieważ materiał bazowy ma format filmu video. – dodaje J. Delewski.
Fundacja Onkologika
Fundacja ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie świadomości onkologicznej. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości zdrowotnej w obszarze onkologii.
Więcej na: onkologika.org
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.