Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Profilaktyka nowotworowa wśród najmłodszych? Choć wielu możne uznać, że dzieci lepiej chronić, niż uświadamiać, statystyki mówią co innego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm. Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. A konsekwencje mogą być nieodwracalne.
Onkologika 2.0 to projekt skierowany do młodzieży szkół podstawowych z klas 4-8, który ma na celu poszerzanie świadomości zdrowotnej w kontekście profilaktyki onkologicznej wśród uczniów. Głównym obszarem edukacji są dwa nowotwory: nowotwór płuc oraz czerniak. W dniu 8 grudnia 2021, w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza we Wrocławiu, odbyła się uroczysta inauguracja tego projektu.
Kampania została przygotowana przez Fundację Onkologika, działającą przy Dolnośląskim Centrum Onkologicznym we współpracy z Urzędem Miasta Wrocławia. Patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Wrocławia – Jacek Sutryk, a ambasadorką kampanii jest Julka Cymbaluk, zwyciężczyni II edycji Master Chef Junior Polska.
Jak to działa?
Program edukacyjny opiera się o cykl wirtualnych lekcji, opracowanych przez lekarzy z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, które w przystępny sposób, dopasowany do grupy odbiorców, przedstawiają problematykę chorób nowotworowych, porady z zakresu zdrowego stylu życia, wskazówki w temacie profilaktyki, diagnostyki i leczenia. – Tak naprawdę głównym motorem napędowym tej kampanii jest idea „czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” – mówi Paweł Zawadzki, Prezes Zarządu Fundacji Onkologika, Zastępca Dyrektora DCO ds. Rozwoju. – Kierując się tą zasadą udało mi się zaprosić do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie znamienite grono lekarzy onkologów. Mamy ambicję, żeby cykl 5 lekcji, które udało nam się do tej pory nakręcić, trafił do wszystkich szkół podstawowych we Wrocławiu w grudniu 2020 i styczniu 2021. Jeśli akcja spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów i pedagogów, mamy zapewnienie od Ministra Zdrowia, że z kampanią możemy wyjść szerzej do pozostałych województw.
Dlaczego to robimy?
Statystyki pozostają nieubłagane. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. Podobne doniesienia serwuje nam badanie CBOS, według którego papierosy w Polsce pali średnio co czwarty dorosły - aktywnymi palaczami jest łącznie 8 milionów Polek i Polaków. Wśród kobiet pali co piąta (21 proc.), a wśród mężczyzn co trzeci (31 procent). Tymczasem, jak pokazują badania naukowe, dzięki zmianie zachowań oraz unikaniu czynników ryzyka, jesteśmy w stanie ograniczyć prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór o ponad 50%.
Lekarz w szkole
Przygotowany program edukacyjny to efekt wielomiesięcznych prac zespołu lekarz
i specjalistów z Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który powstał we współpracy i na zlecenie Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
- Celowo zapraszamy lekarzy do szkół, żeby przełamywać stereotypy i budować świadomość uczniów w zakresie profilaktyki nowotworowej – mówi Jarosław Delewski, dyr. Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia. – Opracowany materiał edukacyjny został czasowo dostosowany do programu godziny wychowawczej. Lekcje mogą być prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym – z udziałem lekarzy z DCO – jak i hybrydowo, ponieważ materiał bazowy ma format filmu video. – dodaje J. Delewski.
Fundacja Onkologika
Fundacja ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie świadomości onkologicznej. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości zdrowotnej w obszarze onkologii.
Więcej na: onkologika.org
Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie
Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.