Komunikaty PR

Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!

2021-12-10  |  13:00

Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!

Profilaktyka nowotworowa wśród najmłodszych? Choć wielu możne uznać, że dzieci lepiej chronić, niż uświadamiać, statystyki mówią co innego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm. Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. A konsekwencje mogą być nieodwracalne.

Onkologika 2.0 to projekt skierowany do młodzieży szkół podstawowych z klas 4-8, który ma na celu poszerzanie świadomości zdrowotnej w kontekście profilaktyki onkologicznej wśród uczniów. Głównym obszarem edukacji są dwa nowotwory: nowotwór płuc oraz czerniak. W dniu 8 grudnia 2021, w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza we Wrocławiu, odbyła się uroczysta inauguracja tego projektu.

Kampania została przygotowana przez  Fundację Onkologika, działającą przy Dolnośląskim Centrum Onkologicznym we współpracy z Urzędem Miasta Wrocławia. Patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Wrocławia – Jacek Sutryk, a ambasadorką kampanii jest Julka Cymbaluk, zwyciężczyni II edycji Master Chef Junior Polska.

Jak to działa?

Program edukacyjny opiera się o cykl wirtualnych lekcji, opracowanych przez lekarzy z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, które w przystępny sposób, dopasowany do grupy odbiorców, przedstawiają problematykę chorób nowotworowych, porady z zakresu zdrowego stylu życia, wskazówki w temacie  profilaktyki, diagnostyki i leczenia. – Tak naprawdę głównym motorem napędowym tej kampanii jest idea „czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” – mówi Paweł Zawadzki, Prezes Zarządu Fundacji Onkologika, Zastępca Dyrektora DCO ds. Rozwoju. – Kierując się tą zasadą udało mi się zaprosić do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie znamienite grono lekarzy onkologów. Mamy ambicję, żeby cykl 5 lekcji, które udało nam się do tej pory nakręcić, trafił do wszystkich szkół podstawowych we Wrocławiu w grudniu 2020 i styczniu 2021. Jeśli akcja spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów i pedagogów, mamy zapewnienie od Ministra Zdrowia, że z kampanią możemy wyjść szerzej do pozostałych województw.

Dlaczego to robimy?

Statystyki pozostają nieubłagane. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. Podobne doniesienia serwuje nam badanie CBOS, według którego papierosy w Polsce pali średnio co czwarty dorosły - aktywnymi palaczami jest łącznie 8 milionów Polek i Polaków. Wśród kobiet pali co piąta (21 proc.), a wśród mężczyzn co trzeci (31 procent). Tymczasem, jak pokazują badania naukowe, dzięki zmianie zachowań oraz unikaniu czynników ryzyka, jesteśmy w stanie ograniczyć prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór o ponad 50%.

Lekarz w szkole

Przygotowany program edukacyjny to efekt wielomiesięcznych prac zespołu lekarz
i specjalistów z Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który powstał we współpracy i na  zlecenie Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

- Celowo zapraszamy lekarzy do szkół, żeby przełamywać stereotypy i budować świadomość uczniów w zakresie profilaktyki nowotworowej – mówi Jarosław Delewski, dyr. Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia. – Opracowany materiał edukacyjny został czasowo dostosowany do programu godziny wychowawczej. Lekcje mogą być prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym – z udziałem lekarzy z DCO – jak i hybrydowo, ponieważ materiał bazowy ma format filmu video. – dodaje J. Delewski.

Fundacja Onkologika

Fundacja  ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie świadomości onkologicznej. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości zdrowotnej w obszarze onkologii.

Więcej na: onkologika.org

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną
Zdrowie Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody
2025-02-17 | 13:20

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody

Pierwotna czystość oznacza brak jakichkolwiek zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych już w źródle. To główna cecha naturalnych wód mineralnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.