Komunikaty PR

„Zetki” ruszyły na zakupy – jesteś gotowy na ich potrzeby?

2024-03-20  |  09:16
Biuro prasowe

Współczesne sklepy nie przypominają tych, które pamiętamy sprzed lat. Nawet największe sieci dyskontów, które początkowo kojarzyły się nam ze sprzedażą wprost z palet, przeszły ogromne zmiany. Stają się coraz bardziej eleganckie, przyjazne dla klienta i świadomie budujące doświadczenia konsumentów. Projekty dotyczą choćby sklepów z odzieżą, które zmieniły się w salony mody, inspirują konsumenta, podpowiadają czy kreują trendy. To działania, które wprost przekładają się na poziom zysków – według badania „Charting In-Store Trends” przeprowadzonego przez Mood Media, 77% kupujących będzie przedkładać zakupy stacjonarne nad e-commerce ze względu na przyjemną atmosferę w sklepie[1]. Do tego wciąż aż 2/3 zakupów jest spontaniczna i nie wynika z uprzednich planów – zyskują zatem ci, którzy skutecznie przyciągną konsumenta do wnętrza swojego sklepu[2].

 

Młodsze pokolenia, jak choćby „Zetki”, chcą poznać produkty bliżej

 

Z punktu widzenia sprzedawców detalicznych coraz bardziej istotnymi klientami stają się młodzi kupujący z pokolenia Z. Najnowsze badanie przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez MG2 pokazało, na co przede wszystkim stawia pokolenie Z w sklepach stacjonarnych[3]. Aż 75% z nich nie wyobraża sobie zakupu, bez fizycznego kontaktu z produktem. Oznacza to, że nie trafi do nich sprzedaż zza lady, produkty pochowane w gablotach czy konieczność prośby o podanie produktu przez sprzedawcę. Chcą swobodnie poruszać się po sklepie, dotykać, przymierzać, sprawdzić możliwości i funkcje. Jeden na dwóch respondentów wskazał także, że woli nawiązywać kontakt z markami poprzez szczególne doświadczenia, jakie dają duże sklepy i galerie handlowe. Co ważne, „Zetki” oczekują, że wystrój sklepu będzie zgodny z ich wartościami i wartościami, którymi kieruje się dana marka. Aż 42% wszystkich konsumentów z pokolenia Z podkreśliło, że inspirujące ich ekspozycje sklepowe są bardzo ważne w podejmowanych przez nich decyzjach zakupowych, podczas gdy 36% jest zdania, że odpowiedni plan sklepu i sposób poruszania się po nim są równie ważne. Doskonale widzą to niektóre marki – Apple zastrzegło w sądzie patentowym wystrój swoich sklepów, jak strategiczny element docierania do klientów[4]. Doskonale widzą taką potrzebę marki odzieżowe. Przykładowo Levi Strauss[5] jako jedna z pierwszych marek dostrzegła potrzeby młodszych konsumentów w wystroju sklepów, a dziś tworzy koncepty z odzieżą używaną[6] trafnie odczytując ich potrzeby.  Podobnie Inditex z marką Zara[7] tak projektuje wnętrza swoich sklepów, aby jak najlepiej docierać do zmieniających się potrzeb nowych grup klientów z pokolenia Z i Millenialsów[8].

 

- Takie zmiany w oczekiwaniach konsumentów, a którzy to już za chwilę będą stanowić trzon kupujących, wymusza na sprzedawcach zmianę dotychczasowego podejścia w wystroju i aranżacji swoich placówek. Swobodny dostęp do produktów, brak wąskich przejść czy nawet zwężeń przy bramkach antykradzieżowych wymusza zupełnie nowe podejście – jak bowiem pogodzić potrzeby konsumentów, z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa produktów i ochroną przeciwkradzieżową? Odpowiedzią są nowoczesne systemy EAS, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalnie wesprzeć projektantów przestrzeni sklepowych. Takie produkty jak SFERO mogą być ukryte na suficie, albo wkomponowane w ściany pozostając neutralne dla wystroju sklepu i praktycznie niewidoczne dla klientów. Z kolei system Alpha Zone pozwala klientom zapoznawać się z właściwościami produktów w określonej strefie sklepu – bez ograniczeń, czy też mocowania produktów linkami do regałów. Dopiero kiedy klient opuści wyznaczoną strefę z towarem w ręku, usłyszymy ostrzegawczy alarm. Dzięki temu klienci zyskują pełne doświadczenia zakupowe, mogą zachowywać się w sposób swobodny i naturalny testując produkty, a jednocześnie te ostatnie pozostają wciąż bezpieczne. W ten sposób udaje się pogodzić potrzeby projektantów sklepowych wnętrz, oczekiwania konsumentów z wysokim poziomem bezpieczeństwa – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

 

Doświadczenia zakupowe rosną na znaczeniu

 

To, jak klient postrzega sklep, jak się w nim czuje czy choćby sposób, w jaki porusza się po sklepie, ma coraz większe znaczenie. Niemieckie badania pokazują, jak ogromny ma to wpływ na wyniki sprzedaży i lojalność konsumentów. Dane bardzo jasno pokazują efekty takich działań – relokacja towarów, która bazuje na analizie ścieżek zakupowych klientów oraz bardziej atrakcyjna i przystępniejsza ekspozycja produktów w sklepie są w stanie zwiększyć sprzedaż od 80% do nawet 478%[9]. Potwierdza to tezę, że klienci są bardziej skłonni do kupowania, gdy sklep ma przyjazną dla oka aranżację, gdy nie zamyka się na konsumenta i jego potrzebę obcowania z produktem oraz możliwości pełnego nieskrępowanego zapoznania się z jego właściwościami.

 

- Nasza współpraca ze sprzedawcami detalicznymi pokazuje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań technologicznych, które nie będą w żadnym stopniu ograniczały kreatywności projektantów a będą pozwalały na swobodną aranżację wnętrz. Pozostają oni jednak wciąż bardzo wrażliwi na poziom strat, dlatego nie rezygnują z zabezpieczeń, ale wybierają takie, które są albo niewidoczne, albo pozwalają wręcz wykorzystać je jako elementy wystroju czy cyfrowych nośników informacji. Już dziś możemy spotkać sklepy, w których nie widać bramek przy wejściach, co nie oznacza, że nie są one świetnie zabezpieczone przed nieuczciwymi konsumentami – dodaje Robert Głażewski.

 

Wraz ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmieniają się sklepy oraz technologie w nich wykorzystywane. Pokolenie Z staje się coraz istotniejszym konsumentem i z roku na rok jego rola, a także udział w sprzedaży będzie rósł. Warto przemyśleć ich potrzeby już teraz, aby dobrze zapamiętali naszą markę i chętnie do niej wracali przez całe swoje życie.

 


[1] https://brief.pl/nowe-badanie-mood-media-klienci-chca-zakupow-w-sklepach-stacjonarnych/

[2] https://vmsd.com/power-product-display-retail-stores/

[3] https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[4] https://www.rp.pl/abc-firmy/art36078151-czy-wystroj-sklepu-moze-byc-znakiem-towarowym

[5] https://www.levistrauss.com/2018/11/13/levis-pilots-gen-z-concept-store-netherlands/

[6] https://www.fool.com/investing/2023/05/22/surprise-gen-z-cool-vintage-brand-millennial/

[7] https://imageninsights.com/gen-z-on/gen-z-on-in-store-retail/

[8] https://www.retaildive.com/news/abercrombie-fitch-opens-getaway-store-concept/629117/

[9] https://www.researchgate.net/publication/344413864_The_Sales_Effect_of_In-store_Product_Displays_The_Special_Case_of_Total_Product_Relocation

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

Polityka

Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

Konsument

Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.