Komunikaty PR

„Zetki” ruszyły na zakupy – jesteś gotowy na ich potrzeby?

2024-03-20  |  09:16
Biuro prasowe

Współczesne sklepy nie przypominają tych, które pamiętamy sprzed lat. Nawet największe sieci dyskontów, które początkowo kojarzyły się nam ze sprzedażą wprost z palet, przeszły ogromne zmiany. Stają się coraz bardziej eleganckie, przyjazne dla klienta i świadomie budujące doświadczenia konsumentów. Projekty dotyczą choćby sklepów z odzieżą, które zmieniły się w salony mody, inspirują konsumenta, podpowiadają czy kreują trendy. To działania, które wprost przekładają się na poziom zysków – według badania „Charting In-Store Trends” przeprowadzonego przez Mood Media, 77% kupujących będzie przedkładać zakupy stacjonarne nad e-commerce ze względu na przyjemną atmosferę w sklepie[1]. Do tego wciąż aż 2/3 zakupów jest spontaniczna i nie wynika z uprzednich planów – zyskują zatem ci, którzy skutecznie przyciągną konsumenta do wnętrza swojego sklepu[2].

 

Młodsze pokolenia, jak choćby „Zetki”, chcą poznać produkty bliżej

 

Z punktu widzenia sprzedawców detalicznych coraz bardziej istotnymi klientami stają się młodzi kupujący z pokolenia Z. Najnowsze badanie przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku przez MG2 pokazało, na co przede wszystkim stawia pokolenie Z w sklepach stacjonarnych[3]. Aż 75% z nich nie wyobraża sobie zakupu, bez fizycznego kontaktu z produktem. Oznacza to, że nie trafi do nich sprzedaż zza lady, produkty pochowane w gablotach czy konieczność prośby o podanie produktu przez sprzedawcę. Chcą swobodnie poruszać się po sklepie, dotykać, przymierzać, sprawdzić możliwości i funkcje. Jeden na dwóch respondentów wskazał także, że woli nawiązywać kontakt z markami poprzez szczególne doświadczenia, jakie dają duże sklepy i galerie handlowe. Co ważne, „Zetki” oczekują, że wystrój sklepu będzie zgodny z ich wartościami i wartościami, którymi kieruje się dana marka. Aż 42% wszystkich konsumentów z pokolenia Z podkreśliło, że inspirujące ich ekspozycje sklepowe są bardzo ważne w podejmowanych przez nich decyzjach zakupowych, podczas gdy 36% jest zdania, że odpowiedni plan sklepu i sposób poruszania się po nim są równie ważne. Doskonale widzą to niektóre marki – Apple zastrzegło w sądzie patentowym wystrój swoich sklepów, jak strategiczny element docierania do klientów[4]. Doskonale widzą taką potrzebę marki odzieżowe. Przykładowo Levi Strauss[5] jako jedna z pierwszych marek dostrzegła potrzeby młodszych konsumentów w wystroju sklepów, a dziś tworzy koncepty z odzieżą używaną[6] trafnie odczytując ich potrzeby.  Podobnie Inditex z marką Zara[7] tak projektuje wnętrza swoich sklepów, aby jak najlepiej docierać do zmieniających się potrzeb nowych grup klientów z pokolenia Z i Millenialsów[8].

 

- Takie zmiany w oczekiwaniach konsumentów, a którzy to już za chwilę będą stanowić trzon kupujących, wymusza na sprzedawcach zmianę dotychczasowego podejścia w wystroju i aranżacji swoich placówek. Swobodny dostęp do produktów, brak wąskich przejść czy nawet zwężeń przy bramkach antykradzieżowych wymusza zupełnie nowe podejście – jak bowiem pogodzić potrzeby konsumentów, z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa produktów i ochroną przeciwkradzieżową? Odpowiedzią są nowoczesne systemy EAS, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby maksymalnie wesprzeć projektantów przestrzeni sklepowych. Takie produkty jak SFERO mogą być ukryte na suficie, albo wkomponowane w ściany pozostając neutralne dla wystroju sklepu i praktycznie niewidoczne dla klientów. Z kolei system Alpha Zone pozwala klientom zapoznawać się z właściwościami produktów w określonej strefie sklepu – bez ograniczeń, czy też mocowania produktów linkami do regałów. Dopiero kiedy klient opuści wyznaczoną strefę z towarem w ręku, usłyszymy ostrzegawczy alarm. Dzięki temu klienci zyskują pełne doświadczenia zakupowe, mogą zachowywać się w sposób swobodny i naturalny testując produkty, a jednocześnie te ostatnie pozostają wciąż bezpieczne. W ten sposób udaje się pogodzić potrzeby projektantów sklepowych wnętrz, oczekiwania konsumentów z wysokim poziomem bezpieczeństwa – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

 

Doświadczenia zakupowe rosną na znaczeniu

 

To, jak klient postrzega sklep, jak się w nim czuje czy choćby sposób, w jaki porusza się po sklepie, ma coraz większe znaczenie. Niemieckie badania pokazują, jak ogromny ma to wpływ na wyniki sprzedaży i lojalność konsumentów. Dane bardzo jasno pokazują efekty takich działań – relokacja towarów, która bazuje na analizie ścieżek zakupowych klientów oraz bardziej atrakcyjna i przystępniejsza ekspozycja produktów w sklepie są w stanie zwiększyć sprzedaż od 80% do nawet 478%[9]. Potwierdza to tezę, że klienci są bardziej skłonni do kupowania, gdy sklep ma przyjazną dla oka aranżację, gdy nie zamyka się na konsumenta i jego potrzebę obcowania z produktem oraz możliwości pełnego nieskrępowanego zapoznania się z jego właściwościami.

 

- Nasza współpraca ze sprzedawcami detalicznymi pokazuje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań technologicznych, które nie będą w żadnym stopniu ograniczały kreatywności projektantów a będą pozwalały na swobodną aranżację wnętrz. Pozostają oni jednak wciąż bardzo wrażliwi na poziom strat, dlatego nie rezygnują z zabezpieczeń, ale wybierają takie, które są albo niewidoczne, albo pozwalają wręcz wykorzystać je jako elementy wystroju czy cyfrowych nośników informacji. Już dziś możemy spotkać sklepy, w których nie widać bramek przy wejściach, co nie oznacza, że nie są one świetnie zabezpieczone przed nieuczciwymi konsumentami – dodaje Robert Głażewski.

 

Wraz ze zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmieniają się sklepy oraz technologie w nich wykorzystywane. Pokolenie Z staje się coraz istotniejszym konsumentem i z roku na rok jego rola, a także udział w sprzedaży będzie rósł. Warto przemyśleć ich potrzeby już teraz, aby dobrze zapamiętali naszą markę i chętnie do niej wracali przez całe swoje życie.

 


[1] https://brief.pl/nowe-badanie-mood-media-klienci-chca-zakupow-w-sklepach-stacjonarnych/

[2] https://vmsd.com/power-product-display-retail-stores/

[3] https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl

[4] https://www.rp.pl/abc-firmy/art36078151-czy-wystroj-sklepu-moze-byc-znakiem-towarowym

[5] https://www.levistrauss.com/2018/11/13/levis-pilots-gen-z-concept-store-netherlands/

[6] https://www.fool.com/investing/2023/05/22/surprise-gen-z-cool-vintage-brand-millennial/

[7] https://imageninsights.com/gen-z-on/gen-z-on-in-store-retail/

[8] https://www.retaildive.com/news/abercrombie-fitch-opens-getaway-store-concept/629117/

[9] https://www.researchgate.net/publication/344413864_The_Sales_Effect_of_In-store_Product_Displays_The_Special_Case_of_Total_Product_Relocation

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush! Biuro prasowe
2024-04-26 | 16:30

Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!

Na teraz czy na tydzień? Tylko dla siebie, a może dla całej rodziny? Niezależnie od tego, jakich zakupów potrzebujesz, zrobisz je w jednym miejscu. Wystarczy Ci do tego aplikacja Żabka
Handel Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
2024-04-26 | 11:50

Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów na produkty bogate w białko, marka Tarczyński wprowadza na rynek nowy produkt – Kabanosy Tarczyński Protein. To propozycja dla
Handel COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
2024-04-26 | 11:00

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.