Komunikaty PR

Zrównoważony rozwój w łańcuchach dostaw

2024-05-08  |  01:00
Biuro prasowe
  • Coraz więcej firm obsługujących nieruchomości wdraża zasady ukierunkowane na większe poszanowanie środowiska, także w formie wymagań wobec swoich podwykonawców. Niektóre oczekiwania mają formę załączników do umów o współpracy.
  • Największy problem dostawcy usług czy urządzeń mają z przejściem oczekiwanej certyfikacji i zebraniem wszystkich danych i dokumentów, to wymaga czasu i pieniędzy. 
  • Wprawdzie oferty od certyfikowanych dostawców zazwyczaj są droższe, jednak dowód certyfikacji zyskuje na znaczeniu. Wytyczne cenowe tracą decydującą rolę przy wyborze oferenta. 

 

Coraz więcej firm FM obsługujących nieruchomości komercyjne, zarówno biurowe jak i magazynowe, nie tylko zmienia własne procesy tak, aby wywierały ograniczony wpływ na środowisko, ale wymaga tego także od swoich podwykonawców i dostawców. Od etapu miękkiego badania czy kontrahent prowadzi produkcję i gospodarkę odpadami z poszanowaniem środowiska, firmy przechodzą do weryfikacji w oparciu o dokumenty i certyfikaty. Według danych CRIF już 50% firm wybierając partnerów do współpracy, zwraca uwagę na zrównoważony rozwój. Dla aż 45% istotne są aspekty środowiskowe.

 

Certyfikaty środowiskowe stosowane przy wyborze podwykonawców

Kryterium dla dostawcy może być możliwość wyboru zamiennika opakowania, które wywiera mniejszy wpływ na środowisko czy wyboru większej partii produktu z dostawą w większym opakowaniu co ograniczy ilość odpadów. To mogą być także ekoznaki - ekologiczne certyfikaty dla opakowań, stosowanie produktów nadających się do recyklingu czy z surowców wtórnych. Dla podwykonawcy kryterium oceny jest także naturalnie przestrzeganie przepisów ochrony środowiska czy posiadanie wymaganych decyzji środowiskowych. Odbiorca usług pyta o ograniczanie ilości oraz prawidłowe zagospodarowanie odpadów, stosowanie materiałów o mniejszym wpływie na środowisko, ograniczanie emisji np. gazów, ścieków, hałasu.  

 

- Preferujemy we współpracy kontrahentów, którym temat dbałości i odpowiedzialności środowiskowej nie jest obcy. Co roku oceniamy kooperację z dostawcami i podwykonawcami pod tym względem. Od 2 lat prowadzimy także kampanię zachęcającą naszych dostawców i podwykonawców do weryfikacji ich działalności przez niezależne organizacje takie jak Ecovadis lub Integritynext. W ten sposób m.in. emisja CO2 dostawców i podwykonawców jest poddawana ocenieChcemy, aby coraz większy procent naszych obrotów pochodził z kooperacji z kontrahentami, którzy podjęli ambitne, formalne zobowiązania dotyczące zmniejszenia swojego śladu węglowego. Rozwijamy też własne możliwości techniczne raportowania w systemie, które z dostarczanych nam rozwiązań są niskoemisyjne – mówi Monika Wyszecka, Kierownik Działu Zakupów i Logistyki SPIE Building Solutions.

 

Proces certyfikacji jest sporym wyzwaniem, ale się opłaca

Oczekiwania środowiskowe wobec kontrahentów mogą być wpisane w kodeks dostawcy, który podpisywany jest wraz z umową. Wg ekspertki SPIE największym wyzwaniem dla dostawców i podwykonawców jest sama procedura przejścia certyfikacji i dostarczenia wymaganych dokumentów. Potwierdzają to dane: według raportu „Bariery związane z wdrażaniem ESG w polskich przedsiębiorstwach” największą trudność w zakresie raportowania ESG (32%) stanowi pracochłonność działań związanych ze zbieraniem danych i certyfikacją. Jest czasochłonna i pracochłonna, a certyfikaty kosztują i nie są bezterminowe. Jednak firmy, które ją przejdą, wchodzą na rekomendowaną listę. Wytyczne cenowe przy wyborze oferenta tracą na znaczeniu na rzecz środowiskowych kryteriów.

 

Magazyny działające w formule zrównoważonego rozwoju

Przykładem oczekiwań wobec dostawcy są wymagania w zakresie wynajmowanego magazynu. W przypadku SPIE w umowie zapisano odniesienia do poprawy oddziaływania na środowisko, które obejmują obniżenie lub poprawę efektywności energetycznej, w tym przejście na źródła energii o niższej emisji CO2. Oczekiwane jest też obniżenie wytwarzania lub emisji gazów cieplarnianych; obniżenie lub poprawa efektywności zużycia wody lub wytwarzania ścieków; zmniejszenie wytwarzania odpadów; poprawa wskaźnika wydajności recyclingu odpadów lub ponownego wykorzystania zasobów.

 

Zmieniliśmy niedawno lokalizację własnego magazynu i w umowie zobowiązaliśmy się do oszczędności energii, wody czy odprowadzania ścieków w tym obiekcie. Istotne są też dane nt. skutków dla środowiska w zakresie wytwarzania i recyklingu odpadów. Zwracamy uwagę na EPC (ang.: Energy Performance Certificate), który oznacza świadectwo charakterystyki energetycznej określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków. W umowie, wspólnie z wynajmującym, potwierdzamy jako najemca zamiar promowania i poprawy efektywności energetycznej. Zobowiązujemy się współpracować ze sobą w celu identyfikowania i realizacji odpowiednich strategii i inicjatyw mających na celu poprawę skutków dla środowiska, w tym poprawę efektywności energetycznej układów oświetlenia lub ogrzewania oraz wyboru źródeł związanych z energią odnawialną, takich jak fotowoltaika – mówi Monika Wyszecka ze SPIE Building Solutions.

 

Wg ekspertki takie wymagania wobec dostawców będą coraz powszechniejsze, bo także firmy zajmujące się Tech FM coraz częściej przed podpisaniem umowy otrzymują prośby o udokumentowanie certyfikatami swoich zrównoważonych działań.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Ile trzeba dopłacić za atrakcyjny widok z okna Biuro prasowe
2024-07-04 | 01:00

Ile trzeba dopłacić za atrakcyjny widok z okna

Jak zmieniają się ceny nowych mieszkań w zależności od usytuowania na piętrze? Ile kosztują lokale na najwyższych kondygnacjach z wyjątkowym widokiem czy atrakcyjnym tarasem? W
Nieruchomości Czy ekologiczne budownictwo się opłaca? Deweloper odpowiada
2024-07-03 | 12:02

Czy ekologiczne budownictwo się opłaca? Deweloper odpowiada

Aż 83% młodych ludzi podkreśla, że ekologia ma dla nich duże znaczenie, a ponadto będzie istotnym kryterium przy wyborze ich przyszłego lokum[1]. W związku z tym już wkrótce
Nieruchomości Grupa Dom Development utrzymuje wysoką sprzedaż mieszkań
2024-07-02 | 16:00

Grupa Dom Development utrzymuje wysoką sprzedaż mieszkań

SPRZEDAŻ W II kwartale 2024 roku Grupa Kapitałowa Dom Development S.A. („Grupa”) sprzedała 943 lokale netto wobec 931 w analogicznym okresie 2023 roku (wzrost o 1% r/r), w tym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.