Zrównoważony rozwój w centrum działań w Danfoss
Danfoss to jedna z tych firm, które dążąc do własnego rozwoju i dobrych wyników finansowych, dbają również o swoich pracowników i lokalne społeczności, a także myślą o tym, aby pozostawić kolejnemu pokoleniu świat w lepszym stanie, niż w tym, w jakim my go zastaliśmy. Opublikowany przez firmę Raport zrównoważonego rozwoju za rok 2020 pokazuje strategię firmy i jej sposób podejścia do tego tematu. Danfoss to globalny dostawca technologii i rozwiązań pomagających oszczędzać energię i redukować emisję CO2 na całym świecie, który zrównoważony rozwój ma głęboko zakorzeniony we własnym DNA.
Rok 2020 był dla firmy Danfoss wyjątkowy i to nie tylko, albo nie przede wszystkim, z powodu wyzwań pandemicznych, ale również ze względu na wszechstronne cele z zakresu zrównoważonego rozwoju, które firma przed sobą postawiła. Dotykały one zarówno tematów środowiskowych, jak i społecznych.
Cel klimatyczny jest w Danfoss stawiany bardzo wysoko - osiągnięcie neutralności emisji CO2 wszystkich działań biznesowych zaplanowano do 2030 roku. Mimo ambitności, jest to cel możliwy do zrealizowania, a obecny etap, jest już trzecim w strategii klimatycznej przyjętej w firmie w 2008 r. Jednym z przykładów działań jest zredukowanie zapotrzebowanie na paliwa kopalne na cele grzewcze o 80% w głównej siedzibie Danfoss w Nordborg w Danii. Kolejnym krokiem będzie neutralność klimatyczna zajmującego ponad 250 000 m2 kampusu, która zostanie osiągnięta już w przyszłym roku. Dd początku 2021 r. główna siedziba Danfoss w Nordborgu czerpie prąd z zielonych źródeł, podobnie jak energię cieplną, która w 60% pochodzi z neutralnej klimatycznie nowej sieci miejskiej. Pozostała część energii na cele grzewcze dla biur i części produkcyjnych ma wykorzystywać ciepło odpadowe pozyskiwane z centrum danych oraz ciepło produkowane dzięki wykorzystaniu instalacji pomp ciepła.
Również w ubiegłym roku Danfoss dołączył do zinicjowanej przez UN Global Compact kampanii pod hasłem “Business Ambition for 1.5°C - Our Only Future”. Jest to globalny ruch zrzeszający firmy, które prowadzą działania zmierzające do osiągnięcia najbardziej ambitnego celu Porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego wzrostu temperatury do 1,5°C powyżej poziomów z okresu przed industrialnego.
Cele w zakresie energii i klimatu bardzo jasno i klarownie określone zostały również przez włączenie się Danfoss w trzy inicjatywy podejmowane przez The Climate Group: EP100, RE100 oraz EV100. Pod skrótem EP100, kryją się firmy energooszczędne nastawione na zwiększanie wydajności energetycznej. RE100, to biznesy, którym zależy na energii elektrycznej pochodzącej w 100% z odnawialnych źródeł. I wreszcie, zrzeszonym w grupie EV100 przyświeca cel przyspieszenia przejścia na pojazdy elektryczne i sprawienia, by transport elektryczny stał się nowym standardem do 2030 r.
Efekty działań Danfoss we wszystkich powyższych obszarach są wyraźnie widoczne. W 2020 r. spadło całkowite zużycie energii dla wszystkich budynków i procesów o 7% w stosunku do 2019 r., czyli do wartości 590 GWh. Blisko jest do celu podwojenia wydajności energetycznej w fabrykach, którego realizacja zaplanowana jest na 2030 r. Oznacza to, że Danfoss będzie wytwarzać ten sam wolumen produktów, przy zredukowanym o połowę w stosunku do roku 2007 zużyciu energii. Ze spadkiem zużycia energii wiążą się także zmniejszone emisje CO2 – w 2020 r. ich poziom był niższy o 11% w stosunku do roku poprzedniego i aż o 37% w stosunku do 2007 r.
Wspomniana neutralność klimatyczna, poza działaniami z zakresu efektywności energetycznej, zostanie osiagnięta również dzięki przejściu na odnawialne źródła energii. Firma postawiła na wykorzystywanie formuły zakupów grupowych energii elektrycznej wytwarzanej z OZE. Od 2021 r. we wszystkich lokalizacjach Danfoss w Danii i Niemczech prąd, zużywany rocznie w wys. 116 GWh (co stanowi 25% całkowitego zużycia elektryczności Grupy Danfoss), pochodzi z zielonych źródeł i jest pozyskiwany właśnie w ramach umowy zakupu grupowego. Dzięki temu osiągnięto również redukcję emisji CO2 w wys. 30 000 ton. „Zazielenianie” energii elektrycznej używanej w fabrykach w Europie Wschodniej i Południowej oraz USA, to kolejne planowane kroki, w wyniku, których osiągnięty zostanie pułap 50% neutralnego klimatycznie prądu już w 2021 r. Danfoss Poland również systematycznie dąży do redukcji swojego wpływu na środowisko. Od 2019 roku współpracujemy z dostawcą energii elektrycznej, którego miks energetyczny w ponad 77% składa się z odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, w naszej siedzibie w Grodzisku Mazowieckim, zredukowaliśmy ilość emisji CO2 na każdą zużytą kilowatogodzinę prądu o ponad 71%, komentuje Aleksandra Stępniak, konsultant ds. efektywności energetycznej w Danfoss Poland.
Danfoss planuje również do 2030 roku przeprowadzić całkowitą elektryfikację floty samochodów służbowych, co będzie skutkowało redukcją emisji CO2 o 9 200 ton. W 2020 r. opracowano mapę drogową w tym zakresie. Pierwsze samochody elektryczne i hybrydowe zamówiono już w Szwecji. Zainstalowano również stacje ładujące w domach pracowników, a do 2024 r. wszystkie firmowe samochody w tym kraju mają być elektryczne. Inne kraje, w których funkcjonuje Danfoss np. Niemcy, Holandia, Francja, Austria i Norwegia są również gotowe by podjąć kroki ku takiej zmianie. W Polsce także trwają przygotowania do zmiany floty samochodów służbowych na elektryczne. Na parkingu powstałym przy nowobudowanej hali produkcyjnej w Grodzisku Mazowieckim przewidziano miejsca pod przyszłą infrastrukturę do ładowania pojazdów, która będzie korzystała z prądu wyprodukowanego z umiejscowionych na dachu hali paneli fotowoltaicznych.
Powyższe osiągnięcia firmy oraz dalsze dążenia do przyjętych celów klimatycznych nie byłyby możliwe bez inwestycji w efektywność energetyczną, która jest odpowiedzią rówież na kryzys gospodarczy spowodowany pandemią Covid-19. Kampania Danfoss pod hasłem Green Restart, czyli Zielona odbudowa gospodarki została pomyślana właśnie po to, by podkreślać w jaki sposób możemy przyśpieszyć tempo odbudowy gospodarczej po pandemii i zapewnić zrównoważony rozwój poprzez wspólną pracę zmierzającą do neutralnej klimatycznie przyszłości. Bazowanie na raportach naukowych, wiedzy eksperckiej i pozycji lidera w zakresie efektywności energetycznej, OZE i elektryfikacji umożliwiło konsolidację kluczowych perspektyw, rozwiązań i działań w zakresie tworzenia miejsc pracy, zielonego budownictwa i generowania zrównoważonego wzrostu.
Warto pamiętać o tym, że za kampaniami i strategiami firmowymi stoją konkretni ludzie, których zdolności przywódcze sprawiają, że wypracowane działania moją konkretne efekty. W Danfoss, firmie technologicznej, gdzie 30% wszystkich pracowników stanowią kobiety, w 2019 r. kobiet-liderek było jedynie 20%. Dlatego wśród innych celów, jakie Danfoss stawia przed soba jest również wzrost udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych do 30% w roku 2025. Dla firmy bardzo ważne jest pielegnowanie różnorodności i przeciwdziałanie wykluczeniom wśród pracowników, których jest prawie 27 500 na całym świecie i którym przyświeca wspólne hasło Razem projektujemy przyszłość, działając w zgodzie z celami zrównoważonego rozwoju określonymi przez ONZ.
Więcej o zrównoważonym rozwoju w Danfoss: https://www.danfoss.com/en/about-danfoss/company/sustainability/

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.