Mówi: | Anna Połotnicka |
Firma: | WWF Polska |
55 polskich miast, firmy, studenci i gwiazdy biorą udział w akcji WWF "Godzina dla Ziemi"
W sobotę 23 marca o godzinie 20:30 wyłączone zostanie oświetlenie zabytków, niektórych biur czy pokoi w akademikach. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na wpływ ludzi na środowisko naturalne i promować oszczędzanie energii, wody i surowców. 55 miast, wiele firm i 30 tysięcy Polaków zadeklarowało udział w proekologicznej akcji „Godzina dla Ziemi”. Akcję będą wspierać gwiazdy: Kora, Michał Piróg, Agnieszka Szulim, Kinga Rusin czy Kasia Tusk.
WWF organizuje akcję „Godzina dla Ziemi” już po raz szósty. Liczba miast i instytucji, które biorą w niej udział z roku na rok rośnie. W tym roku na liście miast są między innymi Warszawa, Kraków, Olsztyn, Poznań, Toruń, Wrocław i Katowice. Władze na godzinę wyłączą oświetlenie najbardziej charakterystycznych budynków, zabytków i obiektów: Stadionu Narodowego, Zamku Królewskiego i Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Złotej Bramy i Bazyliki Mariackiej w Gdańsku czy Sukiennic i Kopca Kościuszki w Krakowie.
– Chcemy zachęcić wszystkich Polaków do tego, by oszczędzali energię, wodę. Chcemy zwrócić uwagę na to, że nasze codzienne wybory mają wpływ na środowisko, w którym żyjemy – mówi Anna Połotnicka z WWF Polska. – Przede wszystkim zachęcamy do gaszenia światła w pomieszczeniu, z którego wychodzimy, zakręcania kranu podczas mycia zębów. Możemy przesiąść się z samochodu na rower lub do komunikacji miejskiej, by ograniczyć naszą emisję dwutlenku węgla i szkodliwych substancji do atmosfery.
Do udziału w akcji zgłosiło się już ponad 30 tys. osób. W Opolu przez Facebooka plan wygaszenia światła w pokojach, tak, żeby powstał rysunek drzewa oraz skrót UO, rozsyłają mieszkańcy jednego z akademików. Do akcji przyłączyło się również kilka dużych firm: Carrefour Polska, DTZ, Jones Lang LaSalle, Knight Frank, Skanska i Stena Recycling. Grupa firm planuje zebranie wspólnie ze swoimi klientami 5 ton elektrośmieci.
Jak podkreślają pomysłodawcy akcji, jej celem nie jest oszczędność konkretnej ilość energii, ale wyraz troski o kondycję naszej planety.
– Zaczynamy mówić o potrzebie ochrony przyrody, oszczędzania energii i wody. Chcemy zazielenić świat wokół nas. Na naszej stronie zamieściliśmy szereg porad. Wystarczy wejść na www.godzinadlaziemi.pl i sprawdzić, jak możemy zmienić świat wokół siebie – mówi Anna Połotnicka.
Godzina dla Ziemi to jedyna masowa impreza tego typu, która ma zasięg światowy. Bierze w niej udział 5 tys. miast w 150 krajach. W jej ramach w latach ubiegłych na godzinę było wygaszane oświetlenie wieży Eiffla, London Eye, siedziby brytyjskiego Parlamentu, Empire State Building czy budynku opery w Sydney.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.