Newsy

8 mln zł na stypendia dla ubogiej młodzieży

2012-01-17  |  16:00
Wszystkie newsy
Mówi:Kard. Kazimierz Nycz
Funkcja:Metropolita Warszawski

W czasie ostatniego Dnia Papieskiego Fundacja "Dzieło Nowego Tysiąclecia" zebrała blisko 8 mln zł. Pieniądze te, podobnie jak datki wpłacane przez cały rok, zostały przeznaczone na fundusz stypendialny dla zdolnej młodzieży z ubogich rodzin.

To - zdaniem kard. Kazimierza Nycza - najlepszy pomnik, jaki Polacy mogli zbudować Papieżowi.

- Całe te 12 lat można podsumować w ten sposób: udało się Episkopatowi i Kościołowi w Polsce zbudować niewątpliwie najważniejszy pomnik Papieżowi. W tej chwili w tej Fundacji jest prawie 3 tysiące młodych ludzi ze wsi, z biedniejszych środowisk objętych jedenastoletnią pomocą: od gimnazjum do końca studiów - mówi kard. Nycz.

Zebrane pieniądze pochodzą głównie ze zbiórek w parafiach w Polsce i za granicą. Fundację wspierają również datki od sponsorów i osób prywatnych.

- To świadczy o nas Polakach, że jeśli chodzi o takie elementy wrażliwości na potrzeby biednych, to widać nie tylko przy powodziach i katastrofach, kiedy się potrafimy mobilizować na wysokim poziomie, ale świadczy o tym także Dzieło, które już trwa 12 lat - podkreśla metropolita warszawski.

W tym roku Dzień Papieski odbędzie się 14 października pod hasłem "Jan Paweł II - Papież Rodziny".

- To jest dla społeczeństwa najważniejsze - sprawa rodziny, jej funkcji wychowawczej, jej funkcji społecznej, której wszyscy powinni pomagać. Nie zastępować, bo nikt nie zastąpi rodziny, ale wspomagać rodzinę, żeby mogła być najważniejszą drogą życia Kościoła - mówi kard. Kazimierz Nycz.

Dzień Papieski obchodzony jest od 2001 r., zawsze w niedzielę poprzedzającą rocznicę wyboru Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową (16 października). Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia” powstała w 2000 r., rok po pielgrzymce Jana Pawła II do Polski, aby upamiętnić Pontyfikat Ojca Świętego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy

Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.

Ochrona środowiska

Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa

1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.

Handel

T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu

Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.