Newsy

Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

2025-03-19  |  06:15
Nowe

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.

Dobry nastrój i samopoczucie pracownika czy atmosfera w pracy przekładają się na zaangażowanie i czerpanie radości z tego, co robimy. Zgodnie z badaniami Gallupa „Global Workplace Report 2024” wskaźnik zaangażowania na świecie wynosi 23 proc., w Europie 13 proc. i te wyniki nie zmieniły się od 2022 roku. Natomiast w Polsce wynosi 10 proc. i spadł o 4 pp. w ciągu dwóch lat. To niestety jeden z najniższych wyników w całej Europie, czyli pracownicy w Polsce wskaźnik zaangażowania mają relatywnie niski – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Pluxee Polska.

Radość w pracy jest bardzo ważnym czynnikiem dobrostanu pracowniczego, na który wskazuje 98 proc. zatrudnionych. Jak pokazuje badanie i raport „Siła doceniania”, kojarzy się nam ona głównie z ludźmi „work bestie”, którzy nas w pracy otaczają – z dobrą atmosferą czy nadawaniem na tych samych falach, podobnym poczuciem humoru. Większość badanych wskazała, że takie chwile w firmie dodają im energii do działania w dalszej części dnia i poprawiają relacje w zespole, co ułatwia współpracę. Radość w pracy ma również wpływ na motywację, efektywność i zaangażowanie, a także na zmniejszenie stresu i napięć, zatem widoczne są same plusy. Z kolei z badania „Wellbeing@Work Index” przeprowadzonego przez Well.hr wynika, że pracodawcy mają tego coraz większą świadomość i często podejmują działania mające pozytywny wpływ na atmosferę w pracy.

Dlatego też Pluxee wprowadziło nowe święto HR-owe Dzień Przyjemności w Pracy, obchodzone 14 lutego, jako alternatywa dla firmowych walentynek. Zachęca pracodawców i działy HR do podejmowania inicjatywy z zakresu wellbeingu i employee experience, z którego pracownicy czerpią radość, motywację i pozytywne emocje oraz które pomagają się integrować.

W tym roku obchodzimy drugą edycję Dnia Przyjemności w Pluxee. To walentynkowe święto pracowników, podczas którego zwiększamy poziom endorfin i powodujemy, że ludzie się śmieją i są szczęśliwsi. Naszym celem jest integracja, budowanie pozytywnej kultury firmy, a tym samym wzmacnianie zaangażowania i wellbeingu. Jestem przekonany, że szczęście i radość sprawiają, że chce nam się bardziej i lepiej wspólnie osiąga cele – tłumaczy Arkadiusz Rochala. – W tym roku tematem przewodnim są Hawaje. Nauka tańca hula, robienie hawajskich naszyjników, gra w limbo i piłkarzyki, nurkowanie VR, ale też lody, egzotyczne koktajle, pizza i wiele różnego rodzaju gier i zabaw, dzięki którym nasi pracownicy mogą być ze sobą razem, integrować się i bawić. To również dzień bez spotkań biznesowych, skupiamy się na sobie i budowaniu relacji, o które trudniej podczas pracy zdalnej. 

Pluxee co roku 14 lutego uruchamia też walentynkową pocztę doceniania. W tym roku podczas Dnia Przyjemności w Pracy krążyło w firmie ponad 400 kartek, w których anonimowo lub imiennie pracownicy przesyłali sobie pozytywny feedback, słowa wsparcia i docenienia. Z raportu „Siła doceniania” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne. Co ważne, nie może być ono tylko jednokierunkowe – od przełożonych do pracowników, ale też żeby wszyscy współpracownicy, niezależnie od tego, jakie zajmują stanowisko, umieli doceniać się nawzajem.

W zeszłym roku, podczas pierwszej edycji Dnia Przyjemności, przed eventem zapytaliśmy pracowników o ich nastrój, samopoczucie psychiczne, fizyczne i integrację z zespołem. Tylko co drugi pracownik  52 proc.  odpowiedział, że ogólnie czuje się dobrze lub bardzo dobrze. Po Dniu Przyjemności zrobiliśmy identyczne badanie i ku naszemu zadowoleniu ten wskaźnik bardzo się podniósł – do 74 proc. To ewidentny przykład, że inwestycja w ludzi, bycie razem, fun w pracy,  przynoszą efekty – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska.

Jak dodaje, to symboliczny dzień w całej strategii HR, ale w kontekście wielu wyzwań, rekordowo niskiego bezrobocia i rosnącego udziału pokolenia Z w rynku pracy takie nieoczywiste elementy mogą pomóc przyciągnąć i zatrzymać talenty.

– Dzień Przyjemności świetnie wpisuje się też w hasło Pluxee „przyjemności codzienności”. Pracownik, który jest obdarowany przez pracodawcę benefitem w postaci karty podarunkowej, sprawi sobie małą przyjemność czy też swoim bliskim. Te mikroelementy szczęścia przekładają się na jego wellbeing, motywację, ale też większe zaangażowanie w pracę – mówi Arkadiusz Rochala.

Jak podkreślają badania Well.hr, w obszarze docenienia widać największy wellbeing gap, czyli obszar niezaspokojonych potrzeb pracownika. Karty podarunkowe są jedną z najbardziej pożądanych przez pracowników form docenienia. Gratyfikacja finansowa jednak działa najlepiej w parze z docenieniem słownym na forum zespołu, firmy lub personalnie. Takie połączenie jest przy okazji skutecznym narzędziem motywacji dla liderów i szefów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Prawo

Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.

Handel

Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.