Mówi: | Arkadiusz Rochala |
Funkcja: | dyrektor generalny, wiceprezes zarządu |
Firma: | Pluxee Polska |
Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.
– Dobry nastrój i samopoczucie pracownika czy atmosfera w pracy przekładają się na zaangażowanie i czerpanie radości z tego, co robimy. Zgodnie z badaniami Gallupa „Global Workplace Report 2024” wskaźnik zaangażowania na świecie wynosi 23 proc., w Europie 13 proc. i te wyniki nie zmieniły się od 2022 roku. Natomiast w Polsce wynosi 10 proc. i spadł o 4 pp. w ciągu dwóch lat. To niestety jeden z najniższych wyników w całej Europie, czyli pracownicy w Polsce wskaźnik zaangażowania mają relatywnie niski – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Pluxee Polska.
Radość w pracy jest bardzo ważnym czynnikiem dobrostanu pracowniczego, na który wskazuje 98 proc. zatrudnionych. Jak pokazuje badanie i raport „Siła doceniania”, kojarzy się nam ona głównie z ludźmi „work bestie”, którzy nas w pracy otaczają – z dobrą atmosferą czy nadawaniem na tych samych falach, podobnym poczuciem humoru. Większość badanych wskazała, że takie chwile w firmie dodają im energii do działania w dalszej części dnia i poprawiają relacje w zespole, co ułatwia współpracę. Radość w pracy ma również wpływ na motywację, efektywność i zaangażowanie, a także na zmniejszenie stresu i napięć, zatem widoczne są same plusy. Z kolei z badania „Wellbeing@Work Index” przeprowadzonego przez Well.hr wynika, że pracodawcy mają tego coraz większą świadomość i często podejmują działania mające pozytywny wpływ na atmosferę w pracy.
Dlatego też Pluxee wprowadziło nowe święto HR-owe Dzień Przyjemności w Pracy, obchodzone 14 lutego, jako alternatywa dla firmowych walentynek. Zachęca pracodawców i działy HR do podejmowania inicjatywy z zakresu wellbeingu i employee experience, z którego pracownicy czerpią radość, motywację i pozytywne emocje oraz które pomagają się integrować.
– W tym roku obchodzimy drugą edycję Dnia Przyjemności w Pluxee. To walentynkowe święto pracowników, podczas którego zwiększamy poziom endorfin i powodujemy, że ludzie się śmieją i są szczęśliwsi. Naszym celem jest integracja, budowanie pozytywnej kultury firmy, a tym samym wzmacnianie zaangażowania i wellbeingu. Jestem przekonany, że szczęście i radość sprawiają, że chce nam się bardziej i lepiej wspólnie osiąga cele – tłumaczy Arkadiusz Rochala. – W tym roku tematem przewodnim są Hawaje. Nauka tańca hula, robienie hawajskich naszyjników, gra w limbo i piłkarzyki, nurkowanie VR, ale też lody, egzotyczne koktajle, pizza i wiele różnego rodzaju gier i zabaw, dzięki którym nasi pracownicy mogą być ze sobą razem, integrować się i bawić. To również dzień bez spotkań biznesowych, skupiamy się na sobie i budowaniu relacji, o które trudniej podczas pracy zdalnej.
Pluxee co roku 14 lutego uruchamia też walentynkową pocztę doceniania. W tym roku podczas Dnia Przyjemności w Pracy krążyło w firmie ponad 400 kartek, w których anonimowo lub imiennie pracownicy przesyłali sobie pozytywny feedback, słowa wsparcia i docenienia. Z raportu „Siła doceniania” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne. Co ważne, nie może być ono tylko jednokierunkowe – od przełożonych do pracowników, ale też żeby wszyscy współpracownicy, niezależnie od tego, jakie zajmują stanowisko, umieli doceniać się nawzajem.
– W zeszłym roku, podczas pierwszej edycji Dnia Przyjemności, przed eventem zapytaliśmy pracowników o ich nastrój, samopoczucie psychiczne, fizyczne i integrację z zespołem. Tylko co drugi pracownik – 52 proc. – odpowiedział, że ogólnie czuje się dobrze lub bardzo dobrze. Po Dniu Przyjemności zrobiliśmy identyczne badanie i ku naszemu zadowoleniu ten wskaźnik bardzo się podniósł – do 74 proc. To ewidentny przykład, że inwestycja w ludzi, bycie razem, fun w pracy, przynoszą efekty – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska.
Jak dodaje, to symboliczny dzień w całej strategii HR, ale w kontekście wielu wyzwań, rekordowo niskiego bezrobocia i rosnącego udziału pokolenia Z w rynku pracy takie nieoczywiste elementy mogą pomóc przyciągnąć i zatrzymać talenty.
– Dzień Przyjemności świetnie wpisuje się też w hasło Pluxee „przyjemności codzienności”. Pracownik, który jest obdarowany przez pracodawcę benefitem w postaci karty podarunkowej, sprawi sobie małą przyjemność czy też swoim bliskim. Te mikroelementy szczęścia przekładają się na jego wellbeing, motywację, ale też większe zaangażowanie w pracę – mówi Arkadiusz Rochala.
Jak podkreślają badania Well.hr, w obszarze docenienia widać największy wellbeing gap, czyli obszar niezaspokojonych potrzeb pracownika. Karty podarunkowe są jedną z najbardziej pożądanych przez pracowników form docenienia. Gratyfikacja finansowa jednak działa najlepiej w parze z docenieniem słownym na forum zespołu, firmy lub personalnie. Takie połączenie jest przy okazji skutecznym narzędziem motywacji dla liderów i szefów.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.