Newsy

80 proc. dużych firm angażuje się społecznie. Dla wielu staje się to ważnym elementem strategii

2019-05-20  |  06:15
Mówi:Izabela Walczewska-Schneyder
Funkcja:członek zarządu
Firma:Benefit Systems
  • MP4
  • Duże firmy angażują się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Robi to już 80 proc. z nich. CSR zwiększa zaufanie do przedsiębiorstwa – 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że sukces firmy powinien wykraczać poza wyniki finansowe. Zdecydowana większość uważa, że największe firmy mają odpowiedni potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze i społeczne. Przykładem takiego przedsiębiorstwa, jest Benefit Systems. Firma jako pierwsza spółka publiczna z regionu Europy Środkowo-Wschodniej otrzymała tytuł B Corporation przyznawany organizacjom, które w strategie działalności trwale wpisują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.

    – Rośnie społeczna odpowiedzialność biznesu, bo jak wskazują badania Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej, ponad 80 proc. respondentów uważa to za istotny element strategii firm i życia gospodarczego. W szczególności młodzi ludzie przywiązują do tego istotną wagę – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

    Badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” wskazuje, że firmy angażują się w działania CSR ze względu m.in. na zwiększające się zaufanie wśród pracowników (35 proc.) i klientów (32 proc.). Blisko 40 proc. firm ma świadomość korzyści z prowadzenia działalności zgodnie z zasadami CSR. Potwierdzają to wyniki badania The 2018 Deloitte Millennial Survey. Dla 83 proc. badanych przedstawicieli pokolenia Y sukces przedsiębiorstwa powinien oznaczać coś więcej niż tylko wyniki finansowe. Dla 75 proc. międzynarodowe korporacje mają potencjał, by rozwiązać problemy społeczne czy te związane z ochroną środowiska.

    – Dodatkowo Unia Europejska w ramach swoich wytycznych oraz ONZ z Celami Zrównoważonego Rozwoju również zachęcają czy wręcz zobowiązują firmy do raportowania niefinansowego, czyli mówienia o tym, jak wygląda u nich strategia zrównoważonego rozwoju – wskazuje Izabela Walczewska-Schneyder.

    W raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” jest już 1 549 praktyk zgłoszonych przez 229 firmy. W ciągu roku oznacza to ok. 30-proc. wzrost. Coraz więcej firm nie tylko angażuje się w dobre praktyki, lecz także rozwija całą strategię CSR. Tak robi m.in. Benefit Systems. Inicjatywy tej spółki zostały po raz pierwszy opisane w 17. edycji raportu.

    – Benefit Systems to firma, w której odpowiedzialny rozwój jest wręcz wbudowany w model biznesowy. Jesteśmy operatorem kart MultiSport, odpowiadamy więc na istotny społeczny problem, który dotyczy niskiej aktywności fizycznej Polaków – podkreśla członek zarządu Benefit Systems.

    Obecnie w Polsce z programu MultiSport korzysta ponad milion osób. Prawie 80 proc. użytkowników przyznaje, że karta motywuje ich do podejmowania aktywności fizycznej. A to istotna sprawa, bo brak ruchu Światowa Organizacja Zdrowia uznała za czwartą przyczynę śmiertelności na świecie.

    – Z działaniami aktywizującymi fizycznie staramy się docierać do różnych grup społecznych. W zeszłym roku rozpoczęliśmy dwie nowe inicjatywy: to karta MultiSport Senior dla osób powyżej 60. roku życia, a także projekt Aktywne Szkoły MultiSport, w którym promujemy aktywność ruchową wśród uczniów szkół podstawowych – wymienia Izabela Walczewska-Schneyder.

    Od 2015 roku Benefit Systems prowadzi też program filantropijno-wolontariacki Dobry MultiUczynek, który zachęca pracowników spółki do zgłaszania mikroprojektów wspierających osoby organizacje pozarządowe czy osoby potrzebujące. W ciągu trzech ostatnich lat pracownicy zrealizowali ponad 80 takich MultiUczynków. Od 2018 roku użytkownicy kart MultiSport mogą zgłaszać pomysły promujące aktywność fizyczną wśród lokalnych społeczności.

    Pod koniec ubiegłego roku spółka Benefit Systems dołączyła do globalnego ruchu firm B Corp, otrzymując odpowiedni certyfikat. Potwierdza on społeczne zaangażowanie przedsiębiorstw w pięciu obszarach: ład korporacyjny, polityka zatrudnienia, wpływ na społeczności otaczające firmę, relacje z klientami i ochrona środowiska.

    – Certyfikacja B Corp pokazuje, jaki wpływ mamy na świat. Organizacja B Lab, która prowadzi certyfikację, ma określone motto: Nie chodzi o to, żeby być najlepszym na świecie, ale żeby być najlepszym dla świata. W tej chwili jest blisko 2 800 firm z certyfikatem w 60 krajach świata. W Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej jesteśmy jedyną spółką publiczną, która uzyskała ten certyfikat – mówi Izabela Walczewska-Schneyder.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    CES 2020

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Koronawirus w Chinach zaraża też światowy przemysł i rynki finansowe. Powody do obaw mają m.in. kredytobiorcy we frankach

    Na koniec I kwartału można spodziewać się wyraźnego wyhamowania tempa wzrostu PKB w Chinach, do czego przyczynią się m.in. problemy związane z epidemią koronawirusa. To z kolei odbije się na polskiej gospodarce, dla której Państwo Środka jest ważnym partnerem handlowym. Na razie oszacowanie tego wpływu jest trudne, bo wciąż nie wiadomo, ile czasu potrwa zatrzymanie epidemii. Epidemia koronawirusa silnie wpływa też na nastroje na rynkach finansowych i szkodzi wycenie europejskiej waluty. Może również osłabić złotego i przełożyć się na wysoki kurs franka, co z kolei będzie złą wiadomością dla kredytobiorców zadłużonych w szwajcarskiej walucie.

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Ochrona środowiska

    Niedobory wody poważnym problemem na coraz większym obszarze Polski. Kryzys ten będzie się nasilał

    Największe niedobory wody w Polsce notowane są w pasie centralnym – od Ziemi Lubuskiej, poprzez Wielkopolskę i Mazowsze, aż po Lubelszczyznę i część Pojezierza Mazurskiego. Jednak specjaliści alarmują, że obszar ten powiększa się i problem suszy dotyczy okresowo kolejnych miejsc na mapie Polski. – Na ilość opadów nie mamy żadnego wpływu, ale możemy przeciwdziałać skutkom ich braku, np. zbiornikami retencyjnymi – podkreśla Sergiusz Kieruzel z Wód Polskich. Programy wspierające takie inwestycje uruchamiane są przez kolejne samorządy. Na dofinansowanie mogą też liczyć rolnicy. Do sukcesu potrzebna jest również edukacja społeczeństwa, jak oszczędzać wodę.

    Bankowość

    Polacy powinni zacząć oszczędzać. Spodziewany jest dalszy wzrost cen

    Według wstępnych danych w styczniu ceny towarów i usług wzrosły rok do roku o 4,4 proc., najmocniej od grudnia 2011 roku. Po raz pierwszy od września 2012 roku inflacja przebiła górną granicę pasma dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego. Zdaniem ekonomistów w kolejnych miesiącach odczyty mogą być jeszcze wyższe, dlatego należałoby zachęcić konsumentów do oszczędzania, a nie wydawania pieniędzy.

     
     

    Finanse

    Popularność najmu mieszkań jest wciąż niewielka. Odsetek wynajmujących jest ośmiokrotnie niższy niż w Niemczech

    Wynajem mieszkania nie jest dla Polaków atrakcyjnym sposobem na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Po pierwsze, własność jest wciąż postrzegana jako synonim zamożności, po drugie, rynek najmu nie oferuje dostatecznej liczby mieszkań o odpowiednim standardzie. Z tych powodów odsetek dorosłych Polaków korzystających z najmu na wolnym rynku oscyluje w okolicach 5 proc. To wprawdzie dwa razy więcej niż osiem lat temu, ale w krajach Europy Zachodniej odsetek ten dochodzi nawet do 40 proc.