Mówi: | Karolina Gurgul |
Firma: | Planet Heroes |
Akcjom zbierania śmieci coraz częściej towarzyszy zbieranie pieniędzy. Platforma crowdfundingowa ułatwia pozyskiwanie środków na ekologiczne inicjatywy
Założyciele Planet Heroes, pierwszej ekologicznej platformy crowdfundingowej, pokazują, że na sprzątaniu planety można zarobić. Osoby organizujące społeczne akcje zbierania śmieci mogą zbierać na ten cel środki, a we wsparcie tego typu inicjatywy angażują się firmy i ludzie z całego świata. W niektórych, szczególnie biednych krajach taka motywacja finansowa może być kluczowa. Tylko w ubiegłym roku udało się zebrać ponad milion kilogramów śmieci.
– Planet Heroes to pierwsza na świecie globalna platforma crowdfundingowa, skupiająca się na działaniach ekologicznych, organizowanych przez ludzi na całym świecie. Tym, którzy zbierają śmieci i w swoich lokalnych społecznościach organizują takie zbiórki odpadów, nasza platforma umożliwia otrzymywanie dotacji finansowych – mówi agencji Newseria Lifestyle Karolina Gurgul z Planet Heroes.
Użytkownicy organizujący akcję sprzątania śmieci z przestrzeni publicznych dokumentują ją zdjęciami. Materiały z opisem efektów prac, lokalizacji oraz z fotografiami są publikowane na platformie, przez którą zarejestrowana tam społeczność może wpłacać datki na daną inicjatywę. Wsparcie oferują też firmy, które w ten sposób wspierają prośrodowiskowe działania.
– Sprzątanie śmieci, troska o środowisko i branie sprawy we własne ręce, czyli po prostu fizyczne zbieranie śmieci ze swojego parku, plaży czy okolicznego lasu, przede wszystkim daje poczucie satysfakcji i poczucia odpowiedzialności za swoje otoczenie. Oprócz tego w przypadku naszej platformy dają też szanse na dodatkowy zarobek, bo my umożliwiamy otrzymywanie wsparcia finansowego i to są dodatkowe środki, które są dodatkową motywacją dla tych ludzi – tłumaczy Karolina Gurgul.
Wbrew pozorom worek ze śmieciami nie jest więc bezwartościowy.
– W tym momencie worek śmieci jest dla nas wart 5 euro, bo wprowadziliśmy strategię global pricing, która ustala stałą kwotę wynagrodzenia. To oznacza, że każdy, kto w dowolnym miejscu na Ziemi zbierze worek śmieci i opublikuje to na naszej platformie, otrzyma od nas taką właśnie kwotę. To jest uniwersalny model, który zapewni równe i jednakowe wynagrodzenie dla każdego sprzątającego – mówi ekspertka Planet Heroes.
Jak podkreśla, wprowadzenie w styczniu br. modelu global pricing to najważniejsza inicjatywa Planet Heroes. Ta sama kwota obowiązuje na całym świecie.
– Dzięki temu mamy możliwość nawiązywania współpracy z dużymi firmami, które są gotowe, żeby przeznaczać swoje środki na to, żeby wynagradzać sprzątających, a sprzątającym zapewniają stałą kwotę dotacji, co jest olbrzymią motywacją – wyjaśnia Karolina Gurgul. – Dla nas ten rok jest wprowadzeniem tej strategii oraz wejściem na inne rynki zagraniczne i pozyskiwaniem klientów zagranicznych. Najważniejszym rynkiem dla nas w tym momencie jest Brazylia i Ameryka Południowa. Jesteśmy w trakcie negocjacji z różnymi partnerami, żeby wejść na rynek brazylijski.
Z obserwacji Planet Heroes wynika, że Polacy coraz chętniej i częściej angażują się w akcje zbierania odpadów, nawet jeśli nie idzie za tym motywacja finansowa. Dobrym pretekstem są chociażby różne cykliczne akcje organizowane przez urzędy, szkoły i stowarzyszenia.
– Polacy najchętniej biorą udział w wydarzeniach z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, dnia sprzątania świata czy pierwszego dnia wiosny. I wtedy faktycznie obserwujemy zmasowane akcje, gdzie grupy szkolne czy pracownicy firm i różnych instytucji publicznych wychodzą sprzątać. Na świecie wygląda to podobnie. Także w biedniejszych krajach w Azji czy Afryce takie akcje są organizowane, ale wtedy ta motywacja finansowa jest ważniejsza niż w krajach zachodnich – mówi ekspertka.
Każdy, kto dołącza do platformy Planet Heroes, przechodzi szkolenie, podczas którego jest instruowany, w jaki sposób może wziąć udział w akcji. By dostać wynagrodzenie za zebrane śmieci, muszą one być posegregowane z podziałem na frakcje i wyrzucone do odpowiednich pojemników. Cała praca powinna być udokumentowana na zdjęciach.
– My oczywiście mamy bardzo duże zaplecze technologiczne, wykorzystujemy sztuczną inteligencję do tego, żeby weryfikować, czy odpadów zostało zebranych tyle, ile ktoś deklaruje, i czy zostały w odpowiedni sposób posegregowane – mówi Karolina Gurgul.
Z inicjatywy Planet Heroes w marcu 2021 roku w ramach międzynarodowej kampanii sprzątania świata na pierwszy dzień wiosny akcje odbyły się w Indonezji, Francji, Portugalii i wielu miastach w Polsce. Tylko w ciągu dwóch dni udało się zebrać 500 worków śmieci. Z kolei w kwietniu z okazji Dnia Ziemi w ciągu tygodnia przeprowadzono ponad 45 zbiórek i zebrano 1500 worków śmieci, a każdy z nich to kwota 10 zł przekazana na rzecz fundacji ekologicznej w Polsce. W całym ubiegłym roku inicjatywy prowadzone w ramach Planet Heroes pozwoliły posprzątać milion kilogramów śmieci. Wśród trwających właśnie ponad 200 zbiórek są m.in. sprzątanie szlaków w Himalajach, Santa Ana w Salwadorze, rzeki w Duali w Kamerunie czy miast w Gwatemali. Dominują jednak różnego typu inicjatywy w Polsce, m.in. w ramach akcji Czysta Odra.
O platformie Planet Heroes Karolina Gurgul opowiadała podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych spotkań społeczności innowatorów, które stanowią dobrą okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów z różnych dziedzin życia. Organizatorem coczwartkowych eventów w warszawskim biurowcu Varso jest Fundacja Venture Café Warsaw.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-17: Zakłady poprawcze i młodzieżowe ośrodki wychowawcze nie spełniają swoich funkcji. Większą rolę w resocjalizacji powinny pełnić rodziny
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.