Mówi: | Magdalena Słodyczka |
Funkcja: | współwłaścicielka |
Firma: | Silverado |
Amerykanie pokochali polskie bombki choinkowe. Do Stanów Zjednoczonych trafia nawet 40 proc. polskiej produkcji
Polskie ozdoby choinkowe cieszą się coraz większą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Na amerykański rynek trafia 40 proc. polskiej produkcji. Polskie bombki cenione są za wysoką jakość wykonania oraz bogate wzornictwo. Mimo znacznie wyższej ceny wygrywają w konkurencji z chińskimi ozdobami świątecznymi.
Polska osiąga bardzo dobre wyniki w zakresie eksportu ozdób choinkowych. W 2014 roku wartość tego eksportu sięgnęła 107 mln zł. Podstawowe rynki zbytu to Rosja i Stany Zjednoczone – na amerykański rynek w 2014 roku trafiło 40 proc. polskiej produkcji. Największą popularnością cieszą się zwłaszcza bombki choinkowe, mimo stosunkowo wysokich cen – nawet 30 euro za sztukę. Najwyższe ceny polskie bombki osiągają w Stanach Zjednoczonych – w tym roku na korzystny bilans sprzedaży wpłynęło dodatkowo umocnienie dolara.
– Polskie wyroby zyskują ogromną popularność na całym świecie, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Do każdej bombki musimy obowiązkowo dokładać etykietkę made in Poland i ten polski produkt cieszy się dużym uznaniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Magdalena Słodyczka, współwłaścicielka Silverado, firmy produkującej bombki choinkowe.
Polskie ozdoby choinkowe cenione są za bogate wzornictwo i wysoką jakość wykonania – w większości przypadków produkowane i zdobione są ręcznie. Dzięki temu zarówno w Polsce, jak i na zagranicznych rynkach polskie bombki wciąż wygrywają w konkurencji z masowymi wyrobami z Chin, i to mimo wyższej ceny.
– Konkurencja jest duża, czujemy na plecach oddech chińskich producentów. To się zaczyna trochę zmieniać, bo w Chinach też zmienia się sytuacja ekonomiczna i ceny zaczynają rosnąć. To już nie jest tak miażdżąca różnica w cenach jak do tej pory. Cały czas jednak nasz produkt jest droższy, natomiast my możemy wygrać jakością – mówi Magdalena Słodyczka.
Silverado 90 proc. produkcji wysyła do USA. Pozostałe 10 proc. trafia na rynki europejskie i do sklepów w Polsce. Nastawienie na eksport powoduje, że szczyt produkcji na rynku ozdób choinkowych przypada w lecie – od maja do sierpnia.
– Zainteresowanie bombkami w Stanach Zjednoczonych jest stałe i wciąż duże. Trzeba sprostać wymaganiom i wzornictwu, które jest coraz trudniejsze i bardziej wymagające. Wszyscy interesują się polskimi firmami, bo są to bardzo dobre firmy i mają świetne produkty. Tylko trzeba umiejętnie to wykorzystać – mówi Magdalena Słodyczka.
We wzorcowni firmy Silverado znajduje się ok. 8 tys. wzorów. Wiele bombek powstaje też na zamówienie według wzoru klientów. W tym roku w Stanach Zjednoczonych szczególną popularnością cieszą się średnich rozmiarów bombki w kształcie figur mikołaja.
Czytaj także
- 2025-07-17: Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.