Mówi: | Michal Řezníček, prezes zarządu, Direct pojišťovna Rafał Hiszpański, country manager, Direct pojišťovna w Polsce |
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
– Polski rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny, ale też przechodził ostatnio konsolidację, więc graczy jest de facto mniej niż wcześniej. Wchodzimy jako Grupa Direct po raz pierwszy na polski rynek, natomiast przejęliśmy portfel wefoxa, więc z punktu widzenia liczby graczy tak naprawdę nic się nie zmienia, jest tylko nowy gracz z Czech – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Rafał Hiszpański, country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Z danych KNF wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce działało 27 zakładów ubezpieczeń (poza segmentem ubezpieczeń na życie). Jeszcze w 2020 roku było ich ponad 50. W ubiegłym roku ubezpieczyciele wypracowali rekordowe 10 mld zł zysku netto. Jeszcze w 2022 roku było to nieco ponad 6 mld zł. Na ubezpieczenia Polacy przeznaczyli 85,7 mld zł – to o 8,9 proc. więcej niż w 2023 roku.
Wzrosty na rynku przyciągają nowych graczy. W Polsce rozpoczęła właśnie działalność czeska firma ubezpieczeniowa Direct ubezpieczenia (polski oddział Direct pojišťovna).
– Zdecydowaliśmy się wejść na rynek polski, ponieważ dostrzegamy w nim duży potencjał rozwoju. Wchodzimy z pokorą – gotowi uczyć się, zrozumieć potrzeby naszych klientów i dopiero wtedy przedstawić im atrakcyjną ofertę. Mamy nadzieję, że odniesiemy na nim sukces – mówi Michal Řezníček, prezes zarządu Direct pojišťovna.
Direct ubezpieczenia początkowo skupi się na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Spółka podpisała umowę, na mocy której przejmie portfel ubezpieczeń polskiego oddziału wefox Insurance AG, zapewniając ciągłość ochrony ubezpieczeniowej i procesu likwidacji szkód dla ubezpieczających.
– Zaczynamy od ubezpieczeń komunikacyjnych. Ponieważ przejęliśmy ofertę wefox, mamy dobry punkt wyjścia, nie zaczynamy od zera. Jako pierwsze oferujemy komunikacyjne ubezpieczenia OC, Autocasco oraz ubezpieczenia dodatkowe. Kolejno planujemy wprowadzić ubezpieczenia mieszkań. W przyszłości dołączymy do oferty ubezpieczenia podróży i zwierząt domowych – zapowiada prezes Direct pojišťovna.
Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że wartość składek z ubezpieczeń komunikacyjnych zebranych przez ubezpieczycieli w Polsce w 2024 roku wyniosła 31,4 mld zł. Oznacza to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 3,1 mld zł, czyli o ponad 11 proc. Dane UFG wskazują, że w tym okresie ubezpieczyciele wypłacili rekordową kwotę z polis OC i AC – ponad 19 mld zł, w tym niemal 11 mld zł z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Szkód zgłoszonych z OC było w 2024 roku ponad 1 mln. Średnia składka obowiązkowych polis komunikacyjnych (szeroko rozumianych – zawierająca ciągniki siodłowe, samochody osobowe, motocykle i przyczepki) w 2024 roku wyniosła 538 zł, co oznacza wzrost o 26 zł, czyli 5,1 proc. w stosunku do roku ubiegłego.
Direct pojišťovna zamierza rozpocząć działalność na polskim rynku jako oddział czeskiej spółki. Dystrybucja polis ma się odbywać głównie za pośrednictwem agentów.
– „Direct” w nazwie nie oznacza sprzedaży online, choć oczywiście taką będziemy również prowadzić w przyszłości i prowadzimy w Czechach. Naszym podstawowym kanałem dystrybucji są i będą agenci ubezpieczeniowi, a później w zakresie ubezpieczeń korporacyjnych – również brokerzy ubezpieczeniowi – wyjaśnia Rafał Hiszpański.
Direct pojišťovna specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych, majątkowych i podróżnych, kładzie nacisk na prostotę obsługi i przejrzystość warunków, eliminując zbędne formalności. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz przyjaznej polityce obsługi klienta zdobyła uznanie na czeskim rynku ubezpieczeniowym. W ciągu 10 lat działalności Direct pojišťovna urosła ośmiokrotnie, a z jej usług korzysta ponad pół miliona klientów w Czechach.
– Direct pojišťovna to przede wszystkim bezpośrednie podejście do klientów, do partnerów, do agentów i brokerów – tłumaczy country manager Direct pojišťovna w Polsce.
Direct pojišťovna jest częścią działającej w Europie Środkowo-Wschodniej grupy Direct, w skład której wchodzą także takie firmy jak Fidoo i Direct Auto. Obroty całej grupy Direct wynoszą ponad 1,3 mld zł.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.