Mówi: | Robert Noceń |
Funkcja: | Dyrektor marketingu |
Firma: | Carrefour Polska |
Badanie Carrefour: kryzys wymusił na Polakach poszukiwanie najtańszych produktów
Spowolnienie gospodarcze odbija się na zachowaniach konsumentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Carrefour Polska wynika, że Polacy stosują różne strategie oszczędzania na zakupach – kupują w tańszych sklepach, szukają promocji, korzystają z programów lojalnościowych (np. karty seniora) oraz wybierają produkty marki własnej sklepu. Jak podkreślają autorzy badania, nie kupujemy wcale mniej, kupujemy inaczej.
– Barometr Carrefour, czyli analizę nastrojów konsumenckich, realizujemy wspólnie z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Pokazuje on nastroje konsumenckie i pozwala na wyznaczenie strategii handlowej, komunikacyjnej, tak by sprostać oczekiwaniom konsumentów w trudnych czasach. Kryzys wymusza poszukiwanie produktów najtańszych, czyli zmienia się percepcja koszyka zakupowego klienta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Noceń, dyrektor marketingu Carrefour Polska.
Majowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -15,5 pkt. (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 pkt., co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
Najniższa od wielu lat dynamika konsumpcji to skutek spowolnienia gospodarczego, wynikającego ze złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych prognoz makroekonomicznych. Wprawdzie średnia wartość Barometru w 2013 roku jest wyższa niż średnia dla całego roku 2012, to według Bohdana Wyżnikiewicza, wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, zauważalny wzrost konsumpcji nastąpi dopiero w 2014 r.
Wszystko to wpływa na zmianę zachowań konsumpcyjnych Polaków.
– Nie kupujemy mniej, kupujemy inaczej. Jako konsumenci szukamy tańszych zakupów, co nie oznacza, że nie kupujemy w ogóle. Obserwujemy zachowania, które są nieco anormalne do kryzysu światowego, np. rośnie nam sprzedaż produktów nieżywnościowych, podczas gdy na Zachodzie jest odwrotnie – podkreśla Robert Noceń.
Sposoby Polaków na oszczędzanie
Badania „Współczesne praktyki zakupowe”, przeprowadzone w marcu i kwietniu 2013 r., pokazały sposoby polskich konsumentów na oszczędzanie.
Przepytano konsumentów w pięciu miastach w trzech województwach: mazowieckim (Warszawa), wielkopolskim (Poznań i Gniezno) oraz śląskim (Bytom i Katowice). Z wywiadów wynika, że polscy konsumenci stosują różne strategie oszczędzania: zakupy w tańszych sklepach, wyszukiwanie promocji, korzystanie z programów lojalnościowych (szczególnie popularna jest karta seniora) oraz nabywanie produktów marki własnej.
– Jesteśmy takimi sprytnymi konsumentami. Potrafimy kupić tańszy produkt bazowy jak kasza, np. marki własnej, ale pozwolić sobie wtedy na trochę lepsze mięso czy sos, żeby zrobić obiad. Obserwujemy bardziej takie zmiany niż zaniechanie zakupów. Jeść musimy, a my mamy to szczęście, że jesteśmy firmą głównie bazującą na ofercie produktów spożywczych – mówi Noceń.
Badani oszczędzają też poprzez ograniczenie zużycia wody i energii za pomocą oszczędnej zmywarki, krótkiego prysznica, gaszenia światła itp. Dla części konsumentów ważna jest poza tym ekonomia czasu. Mieszkańcy stolicy wliczali czas i koszt dojazdu do sklepu jako element całkowitej ceny zakupów.
Ponadto klienci korzystają z gazetek promocyjnych i w przypadku korzystnej promocji kupują produkty na zapas.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.