Newsy

Banki spółdzielcze będą miały większe możliwości kredytowania firm

2014-02-12  |  06:45

Bank Polskiej Spółdzielczości zamierza wspierać zrzeszone banki spółdzielcze w organizowaniu konsorcjów kredytowych. Dzięki temu zwiększą się ich możliwości kredytowania firm. Strategia działalności komercyjnej BPS na najbliższe cztery lata zakłada zwiększenie oferty produktowej dla małych i średnich przedsiębiorstw.

 – Banki spółdzielcze w ostatnim okresie znacznie mocniej niż pozostała część bankowości finansowały sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Będziemy ten kierunek kontynuować dzięki współpracy między bankami spółdzielczymi. Tam, gdzie klient jest większy niż możliwości jednego banku spółdzielczego, tam konieczny jest udział Banku BPS i współudział innych banków spółdzielczych, aby tego klienta nie stracić – wyjaśnia Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Jednym z celów strategii BPS na lata 2014-2017 jest zwiększenie współczynnika wypłacalności do 12 proc., czyli poziomu wymaganego przez nadzór. To może oznaczać mniejszą niż w ostatnich latach dynamikę kredytów. Jednak BPS będzie jednocześnie wspierał zrzeszone w nim banki (363 instytucje, czyli 64 proc. segmentu bankowości spółdzielczej) w organizowaniu konsorcjów, w ramach których kilka banków wspólnie udzieli kredytu jednej firmie.

Zgodnie ze strategią BPS kredyty w ramach konsorcjów mają stanowić 1/3 portfela kredytowego banku.  

Prezes zapewnia, że w kolejnych latach bank poszerzy swoją ofertę produktową dla małych i średnich przedsiębiorstw.

 – Segment MŚP był w ostatnich latach, a zgodnie z prognozami będzie również w najbliższym czasie głównym segmentem rozwijającym polską gospodarkę. Jesteśmy po prostu zgodni z kierunkiem, w którym płynie nasza gospodarka – mówi Mironczuk.

Strategia zakłada, że bank będzie rozwijał ofertę kredytów wspomaganych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i Bank Gospodarstwa Krajowego. Poszerzy również ofertę o produkty wspierające korzystanie z OZE, dofinansowywane z funduszy unijnych. Bank zapowiada również zmiany technologiczne, które przyciągną nowych, młodych klientów.

 – Nowa strategia przede wszystkim koncentruje się na segmentach klientowskich i produktach, które mamy tym segmentom dostarczyć. Jesteśmy w trakcie przebudowy narzędzi informatycznych, które udostępniamy i będziemy udostępniać naszym klientom po to, aby pozyskać klienta młodego, perspektywicznego, który wchodzi na rynek, który ma być motorem napędowym polskiej gospodarki – wyjaśnia Tomasz Mironczuk.

Od tego roku banki będą podlegać nowym regulacjom unijnym w zakresie norm płynności i wypłacalności, a bankowość spółdzielcza, aby się do nich dostosować, będzie musiała przekształcić się z obecnego modelu w tzw. zrzeszenie zintegrowane. 

 – Tzw. zrzeszenie zintegrowane umożliwia pokazywanie płynności, jaką realnie bankowość spółdzielcza ma, czyli wysokiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości.

Nadwyżki finansowe, które banki spółdzielcze lokują w BPS, wynoszą dziś 16 mld zł. Zmiana modelu będzie polegać na wprowadzeniu zintegrowanego modelu sprawozdawczego, co pozwoli wypełnić wymogi ostrożnościowe. Przekształcenia nie powinny mieć jednak wpływu na działalność biznesową banków spółdzielczych.

Grupa BPS zrzesza 363 banki spółdzielcze, które wspólnie obsługują 6 mln klientów i posiadają blisko 3 tys. placówek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.