Newsy

Banki spółdzielcze na plusie. Możliwe kolejne emisje obligacji

2012-06-18  |  06:14
Mówi:Jerzy Różyński
Funkcja:Prezes
Firma:Krajowy Związek Banków Spółdzielczych
  • MP4

    Na giełdowy rynek może trafić kolejna pula obligacji, emitowanych przez banki spółdzielcze. – Zadecyduje o tym podaż i popyt – mówi prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Jerzy Różyński. Pierwsze papiery dłużne banków spółdzielczych zadebiutowały na giełdzie niemalże dwa lata temu, w lipcu 2010. Zainteresowanie inwestorów było duże, a płynność obrotów wysoka.

    Kolejna emisja obligacji banków spółdzielczych uzależniona jest od zainteresowania rynku. 

     – W tej chwili 21 banków spółdzielczych przeprowadziło emisję obligacji z sukcesem, także bank zrzeszający, Bank Polskiej Spółdzielczości  – mówi Jerzy Różyński, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.

    Dzięki emisjom banki pozyskały ponad 200 mln zł. Przeznaczyły je, w dużej mierze, na realizację akcji kredytowych. 

     – Banki mogły udzielić dziesięć razy więcej kredytów, zwiększył się ich potencjał kredytowy – dodaje prezes KZBS.

    Polskie banki spółdzielcze wypracowują znaczną nadwyżkę depozytu nad wartością udzielanych kredytów.

     – Rocznie jest ona rzędu ponad 15 mld zł, które możemy uruchomić w postaci akcji kredytowych – zauważa Różyński.

    Prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych zwraca uwagę na czynnik zaufania klientów.

     – Kryzys pokazał, że banki spółdzielcze są nie tylko bezpieczne, ale i stabilne – mówi Jerzy Różyński i dodaje. – Banki komercyjne odnotowały straty, banki spółdzielcze bilanse mają nienaruszone, a wyniki są niezłe.

    Ich zeszłoroczne zyski sięgnęły blisko 1 miliarda złotych. Podobna tendencja utrzymuje się również w Unii Europejskiej, gdzie bankowość spółdzielcza również może pochwalić się zyskami.

    Emisję obligacji banków spółdzielczych umożliwiły nowelizacja ustawy o ich funkcjonowaniu, zrzeszaniu i bankach zrzeszających z 2009 roku oraz uchwała Komisji Nadzoru Finansowego.

    W pierwszym półroczu 2010 roku na rynku Catalyst zadebiutowało 10 emitentów i 12 serii obligacji o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Ubiegły rok zamknął się kolejnymi, 13 seriami wyemitowanych papierów wartościowych, których wartość wyniosła 220 mln zł.

    O zainteresowaniu inwestorów obligacjami banków spółdzielczych może świadczyć fakt, że w pierwszych 5 miesiącach po debiucie giełdowy obrót nimi wyniósł 176 milionów złotych (przy wartości emisji 158 milionów).

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.