Mówi: | Jerzy Różyński |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Krajowy Związek Banków Spółdzielczych |
Banki spółdzielcze na plusie. Możliwe kolejne emisje obligacji
Na giełdowy rynek może trafić kolejna pula obligacji, emitowanych przez banki spółdzielcze. – Zadecyduje o tym podaż i popyt – mówi prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Jerzy Różyński. Pierwsze papiery dłużne banków spółdzielczych zadebiutowały na giełdzie niemalże dwa lata temu, w lipcu 2010. Zainteresowanie inwestorów było duże, a płynność obrotów wysoka.
Kolejna emisja obligacji banków spółdzielczych uzależniona jest od zainteresowania rynku.
– W tej chwili 21 banków spółdzielczych przeprowadziło emisję obligacji z sukcesem, także bank zrzeszający, Bank Polskiej Spółdzielczości – mówi Jerzy Różyński, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Dzięki emisjom banki pozyskały ponad 200 mln zł. Przeznaczyły je, w dużej mierze, na realizację akcji kredytowych.
– Banki mogły udzielić dziesięć razy więcej kredytów, zwiększył się ich potencjał kredytowy – dodaje prezes KZBS.
Polskie banki spółdzielcze wypracowują znaczną nadwyżkę depozytu nad wartością udzielanych kredytów.
– Rocznie jest ona rzędu ponad 15 mld zł, które możemy uruchomić w postaci akcji kredytowych – zauważa Różyński.
Prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych zwraca uwagę na czynnik zaufania klientów.
– Kryzys pokazał, że banki spółdzielcze są nie tylko bezpieczne, ale i stabilne – mówi Jerzy Różyński i dodaje. – Banki komercyjne odnotowały straty, banki spółdzielcze bilanse mają nienaruszone, a wyniki są niezłe.
Ich zeszłoroczne zyski sięgnęły blisko 1 miliarda złotych. Podobna tendencja utrzymuje się również w Unii Europejskiej, gdzie bankowość spółdzielcza również może pochwalić się zyskami.
Emisję obligacji banków spółdzielczych umożliwiły nowelizacja ustawy o ich funkcjonowaniu, zrzeszaniu i bankach zrzeszających z 2009 roku oraz uchwała Komisji Nadzoru Finansowego.
W pierwszym półroczu 2010 roku na rynku Catalyst zadebiutowało 10 emitentów i 12 serii obligacji o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Ubiegły rok zamknął się kolejnymi, 13 seriami wyemitowanych papierów wartościowych, których wartość wyniosła 220 mln zł.
O zainteresowaniu inwestorów obligacjami banków spółdzielczych może świadczyć fakt, że w pierwszych 5 miesiącach po debiucie giełdowy obrót nimi wyniósł 176 milionów złotych (przy wartości emisji 158 milionów).
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.