Newsy

Banki spółdzielcze będą miały większe możliwości kredytowania firm

2014-02-12  |  06:45

Bank Polskiej Spółdzielczości zamierza wspierać zrzeszone banki spółdzielcze w organizowaniu konsorcjów kredytowych. Dzięki temu zwiększą się ich możliwości kredytowania firm. Strategia działalności komercyjnej BPS na najbliższe cztery lata zakłada zwiększenie oferty produktowej dla małych i średnich przedsiębiorstw.

 – Banki spółdzielcze w ostatnim okresie znacznie mocniej niż pozostała część bankowości finansowały sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Będziemy ten kierunek kontynuować dzięki współpracy między bankami spółdzielczymi. Tam, gdzie klient jest większy niż możliwości jednego banku spółdzielczego, tam konieczny jest udział Banku BPS i współudział innych banków spółdzielczych, aby tego klienta nie stracić – wyjaśnia Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Jednym z celów strategii BPS na lata 2014-2017 jest zwiększenie współczynnika wypłacalności do 12 proc., czyli poziomu wymaganego przez nadzór. To może oznaczać mniejszą niż w ostatnich latach dynamikę kredytów. Jednak BPS będzie jednocześnie wspierał zrzeszone w nim banki (363 instytucje, czyli 64 proc. segmentu bankowości spółdzielczej) w organizowaniu konsorcjów, w ramach których kilka banków wspólnie udzieli kredytu jednej firmie.

Zgodnie ze strategią BPS kredyty w ramach konsorcjów mają stanowić 1/3 portfela kredytowego banku.  

Prezes zapewnia, że w kolejnych latach bank poszerzy swoją ofertę produktową dla małych i średnich przedsiębiorstw.

 – Segment MŚP był w ostatnich latach, a zgodnie z prognozami będzie również w najbliższym czasie głównym segmentem rozwijającym polską gospodarkę. Jesteśmy po prostu zgodni z kierunkiem, w którym płynie nasza gospodarka – mówi Mironczuk.

Strategia zakłada, że bank będzie rozwijał ofertę kredytów wspomaganych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i Bank Gospodarstwa Krajowego. Poszerzy również ofertę o produkty wspierające korzystanie z OZE, dofinansowywane z funduszy unijnych. Bank zapowiada również zmiany technologiczne, które przyciągną nowych, młodych klientów.

 – Nowa strategia przede wszystkim koncentruje się na segmentach klientowskich i produktach, które mamy tym segmentom dostarczyć. Jesteśmy w trakcie przebudowy narzędzi informatycznych, które udostępniamy i będziemy udostępniać naszym klientom po to, aby pozyskać klienta młodego, perspektywicznego, który wchodzi na rynek, który ma być motorem napędowym polskiej gospodarki – wyjaśnia Tomasz Mironczuk.

Od tego roku banki będą podlegać nowym regulacjom unijnym w zakresie norm płynności i wypłacalności, a bankowość spółdzielcza, aby się do nich dostosować, będzie musiała przekształcić się z obecnego modelu w tzw. zrzeszenie zintegrowane. 

 – Tzw. zrzeszenie zintegrowane umożliwia pokazywanie płynności, jaką realnie bankowość spółdzielcza ma, czyli wysokiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości.

Nadwyżki finansowe, które banki spółdzielcze lokują w BPS, wynoszą dziś 16 mld zł. Zmiana modelu będzie polegać na wprowadzeniu zintegrowanego modelu sprawozdawczego, co pozwoli wypełnić wymogi ostrożnościowe. Przekształcenia nie powinny mieć jednak wpływu na działalność biznesową banków spółdzielczych.

Grupa BPS zrzesza 363 banki spółdzielcze, które wspólnie obsługują 6 mln klientów i posiadają blisko 3 tys. placówek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

Konsument

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

Konsument

Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.