Newsy

ICBC kupi polskie obligacje?

2011-12-27  |  13:40
Wszystkie newsy
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert bankowości międzynarodowej
Firma:Dąbrowski Finance

Większa konkurencja w polskim sektorze bankowym, nowe inwestycje w infrastrukturę i w polskie papiery. To przewidywane skutki wejścia na polski rynek chińskiego banku.

Pojawienie się tak potężnego gracza może namieszać w polskim sektorze bankowym.

- Znamy chińską bankowość, ona się dynamicznie rozwija. Będzie najszybciej rozwijającą się bankowością w ciągu najbliższych 20 lat na świecie. Aktywa chińskiego sektora bankowego właśnie przekroczyły aktywa amerykańskich banków. Bardzo dobrze, że największy bank świata, z największego systemu bankowego, który posiada kolosalne nadwyżki, będzie w Polsce - ocenia Jarosław Dąbrowski, ekspert bankowości międzynarodowej, prezes Dąbrowski Finance.

ICBC prawdopodobnie zacznie od finansowania wspólnych, polsko-chińskich inwestycji. Do tej pory roliczenia w juanie umożliwiał jedynie bank HSBC. Ale w ocenie ekspertów, oprócz ofert dla firm, bank jest zainteresowany również polskimi obligacjami i papierami dłużnymi.

ICBC specjalizuje się nie tylko w bankowości uniwersalnej, ale jest także bardzo dużym graczem na rynku obligacji. Polskie obligacje to cały czas dobry towar, więc bardzo dobrze, że będziemy mieli kolejny, ciekawy przykład kogoś, kto inwestuje w polskie papiery. Mamy też kredyty, które można inwestować w rozwój polskiej infrastruktury - prognozuje Jarosław Dąbrowski.

Polska jest pierwszym krajem regionu, w którym Chińczycy otworzą filię. Chiński bank posiada już oddziały w wielu krajach Europy Zachodniej. Obsługuje ponad 200 milionów klientów. Pod względem aktywów ICBC jest 10 razy większy niż cały polski sektor bankowy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.