Mówi: | Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu, Bank Gospodarstwa Krajowego Andrzej Tylkowski, artysta, autor murali w kampanii MAKi |
Prezes BGK: Współpraca kobiet i mężczyzn daje wartościowe projekty. Zamiast dyskutować o różnicach, trzeba je wykorzystać
Czerwone maki na billboardach i kolorowe, kwieciste murale pojawiły się w ostatnich miesiącach w kilku miastach Polski. To symbol kampanii MAKi – czyli „Męski a Kobiecy punkt widzenia” – która ma wzmocnić partnerstwo i współpracę obu płci. Taka synergia ma kluczowe znaczenie dla budowania kapitału społecznego, który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju oraz postępu społecznego i ekonomicznego. – Uzupełniajmy się, budujmy partnerstwo, bądźmy uważni na siebie nawzajem i bierzmy pod uwagę to, że na pewne rzeczy możemy patrzeć inaczej, bo to jest dodatkowa wartość – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, który od początku wspiera kampanię MAKi.
Prezes BGK podkreśla, że dialog oraz wzajemna wrażliwość są fundamentem budowania partnerstwa i współpracy między kobietami a mężczyznami. Wzmocnienie tych relacji i synergii płci ma zaś kluczowe znaczenie dla budowania kapitału społecznego, który przyczynia się do zrównoważonego rozwoju oraz postępu społecznego i ekonomicznego.
W ubiegłorocznym raporcie „Global Gender Gap Report 2022” World Economic Forum, który analizuje różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w czterech obszarach (rynek pracy i możliwości ekonomiczne, poziom wykształcenia, zdrowie oraz udział w życiu politycznym), Polska zajęła 60. pozycję na 146 przeanalizowanych państw (i 24. pozycję w Europie), awansując o 17 oczek względem poprzedniej edycji tego rankingu. To pokazuje, że w kwestii równouprawnienia obu płci zachodzi wiele pozytywnych zmian, ale wciąż jest sporo do nadrobienia. Największe nierówności występują w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn oraz udziale w rynku pracy. Problemem jest to, że kobiety są niedoreprezentowane w polityce, zarówno w parlamencie, jak i rządzie, ale też w branżach specjalistycznych i wśród kadry menedżerskiej. W świadomości społecznej niektóre zawody i role społeczne funkcjonują jako męskie albo żeńskie.
– Prostym przykładem jest m.in. to, że kiedy mężczyzna z dzieckiem zatrzymuje się w ogólnodostępnych toaletach, to tam nie ma miejsca, żeby zmienić dziecku pieluchę, takie możliwości są tylko w toaletach damskich. Tymczasem mężczyźni też opiekują się dziećmi – mówi agencji Newseria Biznes Beata Daszyńska-Muzyczka. – Hotele biznesowe są z kolei typowo męskie, mają przygotowane wieszaki pod duże, męskie garnitury i kobieta nie ma gdzie powiesić garsonki. To są niby drobne rzeczy, ale pokazują potrzebę uważności na siebie nawzajem i współpracy.
Badania potwierdzają, że współpraca i równość płci bezpośrednio przekłada się chociażby na innowacyjność i zyski przedsiębiorstw. Z opublikowanego w 2021 roku raportu McKinsey&Company („Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe”) wynika, że zróżnicowanie pod względem płci i wyrównany udział kobiet wśród wyższej kadry zarządzającej są bezpośrednio skorelowane z lepszymi wynikami finansowymi firm. Analiza 200 największych spółek z regionu Europy Środkowo-Wschodniej pokazała, że te z większą równością płci na wyższych stanowiskach miały o 26 proc. większe szanse na ponadprzeciętne zyski.
– W biznesie zespoły, które składają się z mężczyzn i kobiet, pracują efektywniej. Łączenie różnych spojrzeń, różnej uwagi na pewne szczegóły daje dużo większą wartość. Dzięki temu powstają bardziej wartościowe projekty – uważa prezes BGK. – Musimy zadbać, żeby w każdym projekcie, w każdej dyskusji, w każdym zespole byli obecni mężczyźni i kobiety, bo tylko wtedy możemy wypracować najlepsze rozwiązania.
Partnerstwo kobiet i mężczyzn oraz współpraca obu płci to cel kampanii MAKi („Męski a Kobiecy punkt widzenia”), którą realizuje Fundacja Empiria i Wiedza oraz Fundacja State of Poland przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego. Jej znakiem rozpoznawczym są czerwone maki i kolorowe, kwieciste murale, które pojawiły się w ostatnich miesiącach w kilku miastach Polski, wzbudzając przy tym duże zainteresowanie.
– Jest ich już osiem, a za chwilę będą się pojawiać kolejne, głównie w dużych miastach wojewódzkich – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka.
– Murale przedstawiają parę jadącą na rowerze albo idącą wspólnie, w jednym kierunku, pośród maków. Wspólna podróż jest alegorią wspólnego życia – dodaje rysownik Andrzej Tylkowski, autor murali akcji MAKi. – Czy mural może zwrócić uwagę na problemy w relacjach kobiet i mężczyzn? Nie wiem. Ale opowiada o tym, że w takiej relacji może być fajnie i że można być sobą zaciekawionym, zainspirowanym drugą osobą i że to może pomóc. Od ponad 20 lat zajmuję się m.in. rysowaniem na temat równości płci – to są rysunki o wspólnym byciu kobiet i mężczyzn.
MAKi to ogólnopolska kampania edukacji społecznej. Ma zacieśnić współpracę mężczyzn i kobiet poprzez uzupełnianie się, a nie konkurowanie, a także ma zwiększyć równość płci oraz zbudować zintegrowane społeczeństwo. Kampania powstała również po to, aby wywołać szeroką dyskusję na temat partnerstwa obu płci. W ostatnich miesiącach w całej Polsce odbywały się MAKi Forum – panele i dyskusje z ekspertami, którzy zastanawiali się nad rozwiązaniami, jakie mogą się przyczynić do poprawy relacji między kobietami i mężczyznami. Temat ten pojawiał się także w prezentacjach i raportach podczas dużych wydarzeń gospodarczych i biznesowych. Zagościł również w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, gdzie organizatorzy kampanii udostępnili gotowe scenariusze lekcji poświęcone równemu traktowaniu płci.
– MAKi, czyli „Męski a Kobiecy punkt widzenia”, to projekt, którym zainicjowaliśmy serię spotkań, seminariów i dyskusji. Zaprosiliśmy do nich ekspertów, żeby porozmawiać o współpracy kobiet i mężczyzn w różnych aspektach życia: biznesowym, naukowym, społecznym – mówi prezes BGK.
Czytaj także
- 2023-11-20: W mózgach samotników zanika granica między realnymi osobami a postaciami z seriali czy książek. Taka relacja daje im poczucie przynależności
- 2023-11-07: W Polsce brakuje już kilkunastu tysięcy specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Zapotrzebowanie na ich kompetencje będzie skokowo rosło
- 2023-11-21: Zespół Tulia: Prace nad naszą nową płytą „Róże” są na zaawansowanym etapie. Mamy już przygotowany komplet piosenek, zaśpiewałyśmy w fantastycznych duetach
- 2023-10-13: Polacy mają dużą świadomość mechanizmów chroniących przed wzrostem cen energii. Większość uważa je za wystarczające [DEPESZA]
- 2023-10-13: Przedwyborcze kampanie profrekwencyjne w tym roku wyjątkowo intensywne. W przypadku kobiet mogą się okazać bardzo skuteczne
- 2023-10-11: Małe i średnie firmy wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty
- 2023-10-18: Polskie firmy zbyt wolno się cyfryzują. Wiele z nich wciąż nie zna korzyści, jakie płyną z tego procesu
- 2023-10-09: PKEE: Polska przeznaczyła stosunkowo niewielkie środki na łagodzenie skutków kryzysu energetycznego. Ceny energii w Polsce jedne z najniższych w Europie
- 2023-10-06: Polskie firmy coraz śmielej podbijają globalne rynki. Nie tylko eksportują, ale też inwestują w nowe fabryki za granicą i przejmują zagranicznych konkurentów
- 2023-10-10: Do 2025 roku T-Mobile Polska osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych. Za siedem lat zamierza zamknąć obieg urządzeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Miasta coraz bardziej narażone na zmiany klimatu. Potrzebne są zmiany koncepcji urbanistycznej i sposobu projektowania
Wszechobecna betonoza i asfalt w miastach potęgują ekstremalne zjawiska pogodowe, wynikające ze zmian klimatu. Według raportu „Innowacyjne miasta” ThinkCo i Otodom prawie 60 proc. miast liczących ok. 300 tys. mieszkańców jest obecnie narażonych na co najmniej jeden z sześciu rodzajów klęsk żywiołowych: cyklony, susze, powodzie, trzęsienia ziemi, osuwiska i erupcje wulkanów. Dlatego zrównoważony rozwój i przygotowanie miast na skutki wynikające ze zmian klimatycznych jest dziś centralnym zagadnieniem miejskich polityk.
Handel
W 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu

Według różnych prognoz PKB naszego kraju wzrośnie w przyszłym roku o około 3 proc. Prognozowanie jest jednak obarczone dużym marginesem błędu ze względu na liczne niewiadome i wyzwania. Nie wiadomo, jak w obliczu spowolnienia w Niemczech i całej strefie euro poradzą sobie polscy eksporterzy, inwestycje są na niskim poziomie w relacji do PKB i w ostatnich latach ich udział spadał, a na konsumpcję wpływ będą miały decyzje, jakie podejmie nowy rząd ws. stawek podatkowych czy tarcz antyinflacyjnych. To, co dla przedsiębiorstw istotne, to przewidywalne otoczenie prawno-podatkowe.
Ochrona środowiska
Rekordowe zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii wśród polskich rolników. Rolnictwo 4.0 pozwala im zoptymalizować produkcję i obniżać koszty

Nowe technologie i rozwiązania cyfrowe mają coraz większe zastosowanie w rolnictwie. Dzięki nim procesy rolnicze są bardziej wydajne, efektywne i zrównoważone, a rolnik jest w stanie zautomatyzować swoją pracę i obniżyć jej koszt. Popularność takich rozwiązań będzie rosnąć, ponieważ – wraz ze zmianami klimatycznymi – zwiększa się też zapotrzebowanie na coraz bardziej wydajne i przyjazne środowisku systemy uprawy roślin i hodowli zwierząt. Rolnictwo 4.0 dobrze wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W polskich gospodarstwach implementacja tej koncepcji przebiega jednak dość wolno, choć wśród rodzimych rolników zainteresowanie wdrażaniem nowoczesnych technologii jest rekordowe, co obrazuje listopadowy nabór ARiMR zakończony raptem po trzech dniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.