Newsy

IMM: Banki powinny postawić na komunikację w social media. Tam ukazuje się 90 proc. publikacji na ich temat

2016-10-21  |  06:40
Mówi:Karolina Masalska
Funkcja:specjalistka ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W II i III kwartale 2016 roku w mediach społecznościowych pojawiło się 90 proc. wszystkich publikacji na temat banków – wynika z analizy IMM. W TOP 3 znalazły się PKO Bank Polski, mBank i Bank Zachodni WBK. Większość informacji ma wydźwięk pozytywny, ale media społecznościowe są też wykorzystywane przez internautów jako forum do reklamacji.

    – Przeanalizowaliśmy w IMM ostatnie dwa kwartały 2016 roku pod kątem branży finansowej. Najwięcej publikacji pojawiło się na temat PKO Banku Polskiego, prawie 25 proc. wszystkich informacji. Drugie miejsce przypadło mBankowi, a trzecie miejsce BZ WBK, które odnotowały kolejno 13,4 oraz 12,7 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Masalska, specjalistka ds. PR w IMM

    Na kolejnych miejscach w TOP 10 znalazły się Bank Pekao SA, Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska, Bank BPH, Bank Millennium i Bank Gospodarstwa Krajowego. W rankingu w ostatnim kwartale awansował Deutsche Bank (z 13. na 7. miejsce – 5,7 proc. publikacji).

    – W branży finansowej również coraz częściej pojawia się polityka i tak było w przypadku Deutsche Banku. Zauważamy znacznie większe zainteresowanie internautów tym bankiem w III kwartale. Wynika to z informacji o spadku wartości akcji oraz z decyzją Angeli Merkel o tym, że nie będzie wsparcia ze strony państwa dla Deutsche Banku. To wywołało wiele dyskusji w mediach społecznościowych i obawy klientów banku – mówi Masalska.

    W ostatnim tygodniu września publikacje na temat Deutsche Bank wywołały w social mediach ponad 4 tys. interakcji. Przykład ten pokazuje, że internauci mogą mieć istotny wpływ na przebieg komunikacji instytucji finansowych.

    – Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi przez osoby, które zajmują się komunikacją bankową, na to, co dzieje się w social mediach. Tam pojawiają społecznościowe formularze reklamacyjne, w których klienci wyrażają swoje obawy, mówią o swoich problemach. Social media są miejscem na to, żeby odpowiedzieć takim osobom. Pytanie nie powinno pozostać bez odpowiedzi – mówi Karolina Masalska.

    Zdaniem ekspertów IMM ważne jest także analizowanie przez banki kontekstu, w jakim pojawiają się wpisy internautów. W badanym okresie najwięcej polubień odnotował mBank, ale niekoniecznie świadczy to o pozytywnym nastawieniu internautów do marki. Pojawiają się też satyryczne wzmianki, jak choćby ta na profilu Rady Etyki Social Media parodiująca reklamę mBanku, która zdobyła ponad 1,3 tys. polubień.

    – W przypadku mBanku stosunek wzmianek pozytywnych do negatywnych wyniósł 55 do 45 proc. Było to związane z problemami z kartami płatniczymi, które przez jakiś czas nie działały. Ta sytuacja wywołała wiele dyskusji w mediach społecznościowych, ponieważ w opinii użytkowników odpowiedzi ze strony banku były niedostateczne. Nie pozwoliły im w satysfakcjonujący sposób poradzić sobie z niedziałającymi kartami, ponieważ w ich opinii nie zostali o tym dostatecznie poinformowani – mówi Masalska. 

    Jak wynika z analizy IMM, ogólnie wydźwięk publikacji jest pozytywny. Liderem pod tym względem jest PKO Bank Polski, który miał najmniejszy odsetek wypowiedzi o wydźwięku negatywnym.

    Mogło mieć na to wpływ m.in. zwycięstwo w rankingu Portfel Wprost 2016 w kategorii lidera dla klientów indywidualnych. PKO Bank Polski jest też bardzo często sponsorem różnych wydarzeń związanych z aktywnością fizyczną, co również może mieć wpływ na opinie klientów, które pojawiają się na temat banku – mówi ekspertka IMM.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.