Newsy

IMM: Banki powinny postawić na komunikację w social media. Tam ukazuje się 90 proc. publikacji na ich temat

2016-10-21  |  06:40
Mówi:Karolina Masalska
Funkcja:specjalistka ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • W II i III kwartale 2016 roku w mediach społecznościowych pojawiło się 90 proc. wszystkich publikacji na temat banków – wynika z analizy IMM. W TOP 3 znalazły się PKO Bank Polski, mBank i Bank Zachodni WBK. Większość informacji ma wydźwięk pozytywny, ale media społecznościowe są też wykorzystywane przez internautów jako forum do reklamacji.

    – Przeanalizowaliśmy w IMM ostatnie dwa kwartały 2016 roku pod kątem branży finansowej. Najwięcej publikacji pojawiło się na temat PKO Banku Polskiego, prawie 25 proc. wszystkich informacji. Drugie miejsce przypadło mBankowi, a trzecie miejsce BZ WBK, które odnotowały kolejno 13,4 oraz 12,7 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Masalska, specjalistka ds. PR w IMM

    Na kolejnych miejscach w TOP 10 znalazły się Bank Pekao SA, Alior Bank, Bank Ochrony Środowiska, Bank BPH, Bank Millennium i Bank Gospodarstwa Krajowego. W rankingu w ostatnim kwartale awansował Deutsche Bank (z 13. na 7. miejsce – 5,7 proc. publikacji).

    – W branży finansowej również coraz częściej pojawia się polityka i tak było w przypadku Deutsche Banku. Zauważamy znacznie większe zainteresowanie internautów tym bankiem w III kwartale. Wynika to z informacji o spadku wartości akcji oraz z decyzją Angeli Merkel o tym, że nie będzie wsparcia ze strony państwa dla Deutsche Banku. To wywołało wiele dyskusji w mediach społecznościowych i obawy klientów banku – mówi Masalska.

    W ostatnim tygodniu września publikacje na temat Deutsche Bank wywołały w social mediach ponad 4 tys. interakcji. Przykład ten pokazuje, że internauci mogą mieć istotny wpływ na przebieg komunikacji instytucji finansowych.

    – Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi przez osoby, które zajmują się komunikacją bankową, na to, co dzieje się w social mediach. Tam pojawiają społecznościowe formularze reklamacyjne, w których klienci wyrażają swoje obawy, mówią o swoich problemach. Social media są miejscem na to, żeby odpowiedzieć takim osobom. Pytanie nie powinno pozostać bez odpowiedzi – mówi Karolina Masalska.

    Zdaniem ekspertów IMM ważne jest także analizowanie przez banki kontekstu, w jakim pojawiają się wpisy internautów. W badanym okresie najwięcej polubień odnotował mBank, ale niekoniecznie świadczy to o pozytywnym nastawieniu internautów do marki. Pojawiają się też satyryczne wzmianki, jak choćby ta na profilu Rady Etyki Social Media parodiująca reklamę mBanku, która zdobyła ponad 1,3 tys. polubień.

    – W przypadku mBanku stosunek wzmianek pozytywnych do negatywnych wyniósł 55 do 45 proc. Było to związane z problemami z kartami płatniczymi, które przez jakiś czas nie działały. Ta sytuacja wywołała wiele dyskusji w mediach społecznościowych, ponieważ w opinii użytkowników odpowiedzi ze strony banku były niedostateczne. Nie pozwoliły im w satysfakcjonujący sposób poradzić sobie z niedziałającymi kartami, ponieważ w ich opinii nie zostali o tym dostatecznie poinformowani – mówi Masalska. 

    Jak wynika z analizy IMM, ogólnie wydźwięk publikacji jest pozytywny. Liderem pod tym względem jest PKO Bank Polski, który miał najmniejszy odsetek wypowiedzi o wydźwięku negatywnym.

    Mogło mieć na to wpływ m.in. zwycięstwo w rankingu Portfel Wprost 2016 w kategorii lidera dla klientów indywidualnych. PKO Bank Polski jest też bardzo często sponsorem różnych wydarzeń związanych z aktywnością fizyczną, co również może mieć wpływ na opinie klientów, które pojawiają się na temat banku – mówi ekspertka IMM.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa

    Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.

    Przemysł spożywczy

    UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

    Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.

    Prawo

    Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

    Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.