Newsy

KNF: nie oczekujemy w tym roku gwałtownego wzrostu liczby udzielanych kredytów

2014-01-30  |  06:55

Miniony rok był dla sektora bankowego bardzo dobry, mimo że wypracował on słabsze wyniki niż w poprzednich dwóch latach – ocenia przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego. Jego zdaniem również w tym roku banki nie powinny oczekiwać na rynku gwałtownych zmian, ale przygotować się na zrównoważony rozwój przy umiarkowanym przyroście akcji kredytowej.

Dziś początek sezonu wyników sektora bankowego – raport publikuje BZ WBK. Jak mówi szef KNF, same banki oceniają ubiegły rok pozytywnie.

 – Prezesi banków mówią, że 2013 był bardzo dobrym rokiem. Wprawdzie wynik był poniżej tego, co było w 2012 roku, nawet poniżej poziomu z 2011 roku, ale pamiętajmy, że to były dwa lata rekordowych wyników – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

Podkreśla, że wbrew wcześniejszym obawom sektorowi udało się utrzymać wyniki i akcję kredytową na stabilnym i satysfakcjonującym poziomie.

 – Sukcesem jest to, że nie mamy do czynienia tak jak w innych krajach ze spadkiem akcji kredytowej, ale przeciwnie, ze stabilnym, spokojnym wzrostem, co z mojego punktu widzenia jest absolutnie satysfakcjonujące – argumentuje szef KNF.

Jego zdaniem, w tym roku w sektorze bankowym nie należy oczekiwać gwałtownych zmian, również tych na dobre.

 – Dzisiaj wszyscy ci, którzy oczekują gwałtownych dynamik wzrostu akcji kredytowej, mają założenia i oczekiwania kompletnie nieuzasadnione – zaznacza Andrzej Jakubiak. – Myślę, że po okresie 2007-2008, banki, ale przede wszystkim też kredytobiorcy, wyciągnęli wnioski.

Mimo że obecne warunki wyjątkowo sprzyjają zaciąganiu kredytów ze względu na rekordowo niskie stopy procentowe, klienci nadal pozostają ostrożni. W ubiegłym roku KNF przyjął rekomendacje (S oraz T), które mają sprawić, by kredyty były bezpieczniejsze i dla klientów, i dla samych banków. Rekomendacja S, która obowiązuje od początku stycznia, dotyczy kredytów hipotecznych i wymaga od kredytobiorcy wkładu własnego, którego wysokość w kolejnych latach będzie się zwiększała.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.