Newsy

PKO Bank Polski stawia na nowe technologie. Bank chce stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej

2017-06-07  |  06:55
Mówi:Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim

Paweł Bochniarz, prezes zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej

  • MP4
  • PKO Bank Polski obok wewnętrznych działów innowacji i własnych rozwiązań, stawia na współpracę ze start-upami, które są dla nich zewnętrznym źródłem innowacji. – Chcemy stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej – zapowiada Grzegorz Pawlicki z  PKO Banku Polskiego. Temu mają służyć takie programy jak ścieżka akceleracji „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” oraz MassChallenge, który może przyciągnąć do Polski innowacyjne firmy z Europy Środkowo-Wschodniej.

    – Młodym przedsiębiorcom nasz program daje przede wszystkim styczność z biznesem, czyli z realnymi klientami i ich problemami. Stworzyliśmy laboratoria do przetestowania innowacyjnych rozwiązań. Dajemy też wiedzę naszych ekspertów w dziedzinie bankowości i informatyki. Młodzi przedsiębiorcy mogą przeanalizować swój biznes i wypróbować swoje rozwiązania, ale też dopasować je do potrzeb rynkowych – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim.

    Z początkiem marca największy polski bank uruchomił nabór do akceleratora dedykowanego innowacyjnym start-upom z branży finansowej. „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to część programu prowadzonego wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland, wspierającego młode przedsięwzięcia technologiczne.

    W ramach specjalnej ścieżki dla FinTechów wyłoniono sześć projektów, które mają największy biznesowy potencjał i dopracowany pomysł na swoją działalność. Te start-upy PKO Bank Polski objął wsparciem i mentoringiem przez cały okres rozwoju ich pomysłu. Współpraca z finansowym gigantem otworzy im furtkę do komercjalizacji swoich usług i produktów.

    – Staramy się z każdym ze start-upów nawiązać ścisłą współpracę. Przekazujemy im wiedzę zarówno od naszych mentorów z obszaru biznesowego, jak i z obszaru IT. Z kilkoma prowadzimy już pilotażowe wdrożenia i myślę że to największa wartość akceleratorów, które nie skupiają się wyłącznie na wsparciu modelu biznesowego i nauce pitchowania, czyli prezentowania, ale na realnych wdrożeniach do biznesu, inkorporowaniu tych rozwiązań do procesów operacyjnych – mówi Grzegorz Pawlicki.

    Sześć finałowych projektów z branży FinTech zostało zaprezentowanych podczas wczorajszej konferencji StartSmart w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Wydarzenie poświęcone zagadnieniom sztucznej inteligencji i internetu rzeczy zakończyło drugą edycję programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum.

    – Te dwie technologie mają potencjał, żeby zmieniać nasz świat – zarówno na poziomie makro, na którym funkcjonują duże przedsiębiorstwa i opiera się gospodarka, ale również na takim praktycznym, przyziemnym poziomie zwykłego obywatela. Połączenie tych dwóch technologii zmieni sposób, w jaki komunikujemy się z firmami za pośrednictwem internetu, w jaki sposób spędzamy czas oraz w jaki sposób wydajemy nasze pieniądze – mówi Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, operatora programu MIT Enterprise Forum.

    Finałowa szóstka może liczyć na granty w maksymalnej wysokości 200 tys. zł na dofinansowanie działalności oraz do 50 tys. zł na usługi związane z rozwojem start-upu. Najlepsi wyjadą na szkolenie do bostońskiego Massachusetts Institute of Technology, jednej z najlepszych uczelni technologicznych na świecie.

    – Te start-upy już dzisiaj wdrażają w sektorze finansowym technologie oparte na sztucznej inteligencji, które mogą być zintegrowane z ofertą banku – mówi Paweł Bochniarz.

    Dyrektor Biura Innowacji w PKO BP zauważa, że dla dużych podmiotów współpraca ze start-upami to obok wewnętrznych działów drugie, zewnętrzne źródło pozyskiwania innowacji. Natomiast mikrofirmy uzyskują dzięki niej wsparcie i finansowanie w pierwszych etapach swojej działalności.

    – Mamy wewnętrzne procesy innowacji, każdy nasz dział jest innowacyjny i rozwija produkty. Akcelerator daje nam pomysły z zewnątrz, czyli otwiera nasze oczy na świat start-upów i FinTechu i poprzez zewnętrzne zespoły sprowadza te innowacje do banku. To jest obopólna korzyść dla banku i dla świata zewnętrznego, bo ten czerpie korzyści z doświadczonego gracza bankowego, a bank czerpie korzyści z ciekawych, szybkich rozwiązań fintechowych – wyjaśnia Grzegorz Pawlicki.

    W kolejnym kroku PKO Bank Polski będzie partnerem w amerykańskim akceleratorze MassChallenge, który działa w skali globalnej. Uruchomienie polskiej ścieżki programu zostało ogłoszone w ubiegłym tygodniu.

    – Uruchomienie nowego programu akceleracyjnego MassChallenge będzie szansą dla start-upów nie tylko z Polski, ale z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Będą mogły one przyjechać do Polski, żeby przez trzy miesiące intensywnie pracować, kontaktować się z firmami, które są partnerami naszego programu, z polskimi inwestorami i być może wybrać Polskę jako miejsce dalszego rozwoju. Liczymy, że ten projekt pomoże Warszawie i Polsce stać się takim regionalnym hubem dla start-upów – mówi Paweł Bochniarz.

    – Chcemy stworzyć w Polsce centrum innowacji finansowej. Ściągnąć najlepsze start-upy technologiczne do Polski i pokazać, że tutaj jest centrum rozwoju przedsiębiorczości i innowacji – dodaje Grzegorz Pawlicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.