Newsy

PKO BP chce przekonywać klientów do bankowości elektronicznej. Ma temu służyć zmiana prowizji i opłat

2016-01-29  |  06:55
Mówi:Michał Macierzyński
Funkcja:zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej
Firma:PKO Bank Polski
  • MP4
  • Od maja PKO Bank Polski zmienia tabelę opłat i prowizji. Nowe stawki dotyczyć będą głównie usług, z których bank powoli chce się wycofywać, a których odpowiedniki można bezpłatnie realizować w kanale internetowym i mobilnym. PKO BP chce w ten sposób zachęcać klientów do tych kanałów dostępu, a także do nowych usług i produktów. Zarząd PKO BP podkreśla, że decyzja o zmianach nie jest podyktowana wprowadzeniem podatku bankowego.

    Decyzja o wprowadzeniu zmian została podjęta w grudniu 2015 roku. Korekty dokonywane są średnio raz w roku, a ostatnia miała miejsce w maju 2015 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego podkreśla, że nie planuje w tym roku dalszej modyfikacji prowizji i opłat.

    – Celem zmian jest promowanie kanałów zdalnych bankowości internetowej oraz mobilnej – wyjaśnia Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim. – Tak jest na przykład z opłatami za karty z hasłami jednorazowymi do przelewów, tzw. zdrapki. Proponujemy klientom korzystanie z haseł SMS-owych, one cały czas pozostają bezpłatne.

    Temu służyć ma także zniesienie opłat za dostęp do internetu dla starszych typów kont, zakładanych kilka czy kilkanaście lat temu.

    – Zachęcamy klientów, żeby swoje saldo i historię konta sprawdzali przez internet bez ponoszenia żadnych opłat – mówi Macierzyński agencji informacyjnej Newseria.

    Wprowadzane zmiany w Tabeli Prowizji i Opłat dotyczyć będą ok. 20 proc. z 8,8 mln klientów PKO BP. Jak podkreślają przedstawiciele banku, nie będą miały znaczenia dla osób, które aktywnie korzystają z najpopularniejszych usług, czyli kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych.

    – Zależy nam na tym, żeby klienci byli lojalni, a PKO Bank Polski był bankiem pierwszego wyboru, dlatego wprowadziliśmy zmiany w opłatach dla klientów bankowości osobistej i prywatnej. Jeżeli dalej jesteśmy bankiem pierwszego wyboru, to tacy klienci nie poczują tych zmian, dalej nie będą ponosić żadnych opłat – mówi Michał Macierzyński.

    Na przygotowanie się do zmian klienci mają czas do maja, kiedy wejdzie w życie nowa tabela.

    – Do tego czasu klienci mogą przejść na hasła SMS-owe czy zmienić typ rachunku, z którego korzystają – mówi Macierzyński.

    Jak pokazują dane finansowe, w ostatnich pięciu latach wynik prowizyjny PKO BP obniżył się o ponad 320 mln zł. Średnia marża prowizyjna spadła – z poziomu 1,76 proc. w 2010 roku do 1,04 proc. w 2015 roku, co oznacza, że bank pobiera coraz niższe opłaty od klientów od każdej transakcji. W tym roku prognozy mówią o obniżce do poziomu 1,01 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.