Newsy

Prof. M. Belka: Jan Krzysztof Bielecki to poważny kandydat

2012-03-20  |  06:50
Mówi:Prof. Marek Belka
Funkcja:Prezes
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Były premier powalczy o stanowisko prezesa Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Jego kandydaturę oficjalnie zgłosił Narodowy Bank Polski. Zdaniem prezesa NBP to poważny kandydat.

    Jan Krzysztof Bielecki w piątek został oficjalnie wskazany jako polski kandydat na szefa EBOiR.

     - My zgłosiliśmy w ostatniej chwili kandydaturę Jana Krzysztofa Bieleckiego. Uważam, że jest to kandydat najwyższej jakości - podkreśla prof. Marek Belka, prezes NBP.

    Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju to instytucja finansowa, która promuje rozwój prywatnej przedsiębiorczości, ale też wspiera transformację i reformy strukturalne. Zrzesza 61 państw oraz Unię Europejską i Europejski Bank Inwestycyjny.

     - Już czas, aby europejskimi instytucjami, szczególnie takimi, które operują na terenach krajów transformacji i post-transformacyjnych, zarządzał człowiek, który robił to własnymi rękami - uzasadnia swoją decyzję prezes NBP.

    I pozytywnie ocenia szanse polskiego kandydata na zwycięstwo.

     - Proszę mnie nie pytać o procent, bo to wszystko jest decyzja polityczna. Jest kilku kandydatów i myślę, że jest to poważny kandydat - mówi prof. Belka.

    O stanowisko szefa EBOiR będzie ubiegać się dotychczasowy prezes Niemiec Thomas Mirow. Swoich kandydatów wystawiła również Francja i Wielka Brytania. Za kandydaturą Bieleckiego może przemawiać doświadczenie w bankowości. Przez 10 lat był dyrektorem wykonawczym EBOiR. Zaraz po zakończeniu urzędowania stanął na czele banku PEKAO SA. Obecnie jest szefem Rady Gospodarczej przy premierze.

    Decyzja o wyborze nowego prezesa zapadnie w połowie maja, a jego kadencja rozpocznie się w lipcu 2012 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.