Newsy

Tzw. czynszówki ratunkiem na malejącą zdolność kredytową Polaków

2013-01-04  |  06:57
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4

    W Polsce kilkanaście procent mieszkań stanowią lokale czynszowe. To o połowę mniej niż w krajach Europy Zachodniej. W rekordowej pod tym względem Szwajcarii mieszkania czynszowe przekroczyły 60 proc. rynku. Jednak żeby osiągnąć europejską średnią musielibyśmy zbudować w Polsce ponad półtora miliona takich lokali. Zdaniem Związku Banków Polskich, to właśnie tzw. czynszówki pomogłyby rozwiązać problemy mieszkaniowe Polaków.

     – Nie bogacimy się tak szybko, żeby można było powiedzieć, że grupa osób, która mogłaby rozwiązywać swoje problemy mieszkaniowe przy użyciu kredytu komercyjnego, będzie istotnie wzrastać. Dlatego myślę, że 2013 rok będzie rokiem bardzo intensywnych rozmów na temat budownictwa czynszowego – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Zdaniem Związku Banków Polskich powinny się tym zająć głównie samorządy, a inwestycje miałyby być stymulowane przez system zachęt dla inwestorów, również podatkowych.

     – Chcemy pracować nad rozwojem budownictwa czynszowego, dlatego że liczba osób w Polsce, która będzie miała zdolność kredytową i będzie w stanie obsłużyć kredyt o charakterze komercyjnym maleje  – wyjaśnia prezes Związku Banków Polskich.

    Według Krzysztofa Pietraszkiewicza, w 2012 r. banki utrzymały akcję kredytową na dobrym poziomie.

     – W 2012 r. kwota kredytów mieszkaniowych sięgnęła około 40 mld złotych. Oczywiście istnieje pewne zagrożenie, że będzie to spadać na skutek wycofania programu „Rodzina na swoim”, niemniej jednak ten poziom jest całkiem przyzwoity – mówi prezes ZBP.

    W swojej strategii na rok 2013 banki muszą uwzględniać planowane wejście w życie nowego rządowego programu dopłat do kredytów mieszkaniowych „Mieszkanie dla Młodych” (MdM). Już teraz jednak jest pewne, że na nowym programie banki skorzystają znacznie mniej niż na „Rodzinie na swoim”.

     – Trzeba pamiętać, że program „Rodzina na swoim” objął około 10 proc. portfela kredytowego z ostatnich kilku lat. Program „MdM” jest programem o mniejszym zasięgu i wyklucza część młodych ludzi, którzy by chcieli nabyć takie mieszkania na rynku wtórnym – podkreśla prezes ZBP.

    Rosną kredyty dla firm

    Krzysztof Pietraszkiewicz podkreśla, że na rynku bankowym zadomowiły się też inne programy wspierające, jak chociażby kredyt technologiczny. To kredyt inwestycyjny skierowany do firm, które chcą sfinansować nowoczesne rozwiązania technologiczne w swojej działalności, z wykorzystaniem środków UE. Kredyt ten może być np. wykorzystany na budowę lub zmodernizowanie środków trwałych przedsiębiorstwa.

     – Kredyt technologiczny pozwoli polskim firmom działać i produkować końcowe wyroby w sposób bardziej nowoczesny, co w konsekwencji da im szansę konkurowania na rynku krajowym i europejskim – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Prezes ZBP podkreśla też znaczący wzrost kredytów udzielonych w ubiegłym roku małym i średnim przedsiębiorstwom – ich wartość wzrosła o 14 proc. w stosunku do roku 2011.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.