Newsy

Tzw. czynszówki ratunkiem na malejącą zdolność kredytową Polaków

2013-01-04  |  06:57
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4

    W Polsce kilkanaście procent mieszkań stanowią lokale czynszowe. To o połowę mniej niż w krajach Europy Zachodniej. W rekordowej pod tym względem Szwajcarii mieszkania czynszowe przekroczyły 60 proc. rynku. Jednak żeby osiągnąć europejską średnią musielibyśmy zbudować w Polsce ponad półtora miliona takich lokali. Zdaniem Związku Banków Polskich, to właśnie tzw. czynszówki pomogłyby rozwiązać problemy mieszkaniowe Polaków.

     – Nie bogacimy się tak szybko, żeby można było powiedzieć, że grupa osób, która mogłaby rozwiązywać swoje problemy mieszkaniowe przy użyciu kredytu komercyjnego, będzie istotnie wzrastać. Dlatego myślę, że 2013 rok będzie rokiem bardzo intensywnych rozmów na temat budownictwa czynszowego – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Zdaniem Związku Banków Polskich powinny się tym zająć głównie samorządy, a inwestycje miałyby być stymulowane przez system zachęt dla inwestorów, również podatkowych.

     – Chcemy pracować nad rozwojem budownictwa czynszowego, dlatego że liczba osób w Polsce, która będzie miała zdolność kredytową i będzie w stanie obsłużyć kredyt o charakterze komercyjnym maleje  – wyjaśnia prezes Związku Banków Polskich.

    Według Krzysztofa Pietraszkiewicza, w 2012 r. banki utrzymały akcję kredytową na dobrym poziomie.

     – W 2012 r. kwota kredytów mieszkaniowych sięgnęła około 40 mld złotych. Oczywiście istnieje pewne zagrożenie, że będzie to spadać na skutek wycofania programu „Rodzina na swoim”, niemniej jednak ten poziom jest całkiem przyzwoity – mówi prezes ZBP.

    W swojej strategii na rok 2013 banki muszą uwzględniać planowane wejście w życie nowego rządowego programu dopłat do kredytów mieszkaniowych „Mieszkanie dla Młodych” (MdM). Już teraz jednak jest pewne, że na nowym programie banki skorzystają znacznie mniej niż na „Rodzinie na swoim”.

     – Trzeba pamiętać, że program „Rodzina na swoim” objął około 10 proc. portfela kredytowego z ostatnich kilku lat. Program „MdM” jest programem o mniejszym zasięgu i wyklucza część młodych ludzi, którzy by chcieli nabyć takie mieszkania na rynku wtórnym – podkreśla prezes ZBP.

    Rosną kredyty dla firm

    Krzysztof Pietraszkiewicz podkreśla, że na rynku bankowym zadomowiły się też inne programy wspierające, jak chociażby kredyt technologiczny. To kredyt inwestycyjny skierowany do firm, które chcą sfinansować nowoczesne rozwiązania technologiczne w swojej działalności, z wykorzystaniem środków UE. Kredyt ten może być np. wykorzystany na budowę lub zmodernizowanie środków trwałych przedsiębiorstwa.

     – Kredyt technologiczny pozwoli polskim firmom działać i produkować końcowe wyroby w sposób bardziej nowoczesny, co w konsekwencji da im szansę konkurowania na rynku krajowym i europejskim – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Prezes ZBP podkreśla też znaczący wzrost kredytów udzielonych w ubiegłym roku małym i średnim przedsiębiorstwom – ich wartość wzrosła o 14 proc. w stosunku do roku 2011.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.