Mówi: | Krzysztof Pietraszkiewicz |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Związek Banków Polskich |
ZBP o projekcie PiS: to zapraszanie sytuacji kryzysowej do Polski
0,39 proc. od aktywów instytucji finansowych. Według propozycji PiS taki podatek miałyby płacić banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze inwestycyjne. Dziś projektem zajmie się Sejm.
Pomysłodawcy szacują, że roczne wpływy do budżetu z nowego podatku osiągną poziom 5 mld zł. Ale zdaniem bankowców, może zaszkodzić zdrowemu dotąd sektorowi bankowemu w kraju.
- Jestem przekonany, że przy wprowadzaniu nowych obciążeń w Polsce na instytucje finansowe trzeba zachować duży umiar i powściągliwość - uważa Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Szczególnie, że to może być kolejne obciążenie, jakie zostanie narzucone polskim instytucjom finansowym. Na forum Unii Europejskim toczy się debata o wprowadzeniu podatku od transakcji finansowych. O przyspieszenie prac nad nowym podatkiem wnioskuje kilka państw unijnych, w tym Francja i Niemcy. Według szacunków ZBP nowe obciążenie będzie kosztowało polskie banki od 8 do 12 mld zł rocznie.
- Po drugie polskie banki, podobnie, jak wszystkie banki w Europie muszą zwiększyć swoje własne fundusze, aby móc dostarczać kredyty na obecnym poziomie. Po trzecie, musimy liczyć się, w przypadku szybszego nieco tempa rozwoju gospodarczego, z koniecznością tworzenia tzw. buforu antycyklicznego, a to też oznacza konieczność zbudowania funduszy własnych - tłumaczy Krzysztof Pietraszkiewicz.
W opinii ZBP decyzja o wprowadzeniu kolejnego podatku dla polskich banków może okazać się błędem strategicznym z bardzo negatywnymi skutkami.
- Nie zapraszajmy do Polski na własne życzenie sytuacji kryzysowej, w której banki nie mogłyby służyć rozwojowi gospodarki. To byłby błąd, nie tylko merytoryczny, ale byłby to błąd strategiczny, błąd polityczny z bardzo negatywnymi skutkami. Polska dysponuje zdrowym, ale niewielkim systemem finansowym i bankowym. Nie należy osłabiać jego potencjału, bo wówczas polscy przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego i polscy klienci indywidualni nie mogliby liczyć na finansowanie na niezbędnym poziomie - zauważa prezes Związku Banków Polskich.
Jak podkreślają pomysłodawcy projektu podatek od instytucji finansowych mógłby być alternatywą dla podwyżki podatku VAT, która w największym stopniu dotknęła konsumentów. Ale eksperci ostrzegają, że obciążenie banków i ubezpieczycieli podniesie ceny ich usług, co również odczują klienci.
Czytaj także
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-02-05: Polacy przechodzą przyspieszony kurs inwestowania, ale wciąż niewiele wiedzą o rynku kapitałowym. Wypadają pod tym względem gorzej niż Czesi i Słowacy
- 2023-12-12: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
- 2023-11-09: Banki centralne na potęgę kupują złoto do swoich rezerw. Notowanie kruszcu coraz wyższe
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-09-27: Samorządy na coraz większym minusie. Pogrąża je m.in. duża niestabilność regulacyjna i rosnąca liczba zadań
- 2023-10-10: Europejskim indeksom nie sprzyjają polityka gospodarcza i koniunktura. Firmy coraz mniej chętnie sięgają po źródła finansowania na rynek publiczny
- 2023-08-04: W ostatnich 40 latach liczba katastrof naturalnych wzrosła ponad dwukrotnie. Straty są liczone w miliardach dolarów, a tylko niecałe 40 proc. jest ubezpieczonych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.