Newsy

Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki Gemini zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]

2024-07-11  |  06:20
Nowe
Wszystkie newsy
źródło: Gemini Polska

Rola farmaceutów w systemie ochrony zdrowia jest coraz większa, a pacjenci korzystają z szerszej oferty opieki farmaceutycznej. Jedna z firm z rynku farmaceutycznego, Gemini Polska, wpłaciła rekordową kwotę podatków do polskiego budżetu, zasilając go kwotą prawie 180 mln zł. Na rynku aptecznym mają jednak miejsce negatywne wydarzenia, jak np. używanie języka nienawiści i powielanie nieprawdziwych informacji o farmaceutach i firmach aptekarskich. Gemini podejmuje zdecydowane kroki prawne, by bronić dobrego imienia polskich farmaceutów.

 Opieka farmaceutyczna powinna w najbliższym czasie stać się ważnym elementem systemu opieki zdrowotnej. Wiele usług, które mogłyby być prowadzone w polskich aptekach, odpowiada na zagrożenia i obawy związane m.in. ze starzejącym się społeczeństwem czy utrudnionym dostępem do lekarzy. Zarówno działania profilaktyczne, np. wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych poprzez działania diagnostyczne, jak i wsparcie w terapii, chociażby w postaci przeglądów lekowych, może mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Z kolei współpraca na linii lekarz – farmaceuta wnosi wiele dobrego w opiekę nad pacjentami, zapobiega dublowaniu terapii, poprawia adherencję. Może skutkować wyższą skutecznością terapii i mniejszą liczbą hospitalizacji – mówi Izabela Baj, dyrektorka ds. opieki farmaceutycznej w Gemini Polska.

Według danych GUS na koniec ub.r. w Polsce działało 11,5 tys. aptek (ogólnodostępnych i zakładowych) oraz 1,1 tys. punktów aptecznych, w których pracowało 57,8 tys. magistrów farmacji i techników farmaceutycznych. Wcześniej ich rola była ograniczona w zasadzie tylko do wydawania i sprzedaży leków w aptecznym okienku. Jednak zmiany, których dokonali aptekarze w ostatnich latach, rozszerzyły uprawnienia tego zawodu, m.in. w zakresie szczepień w aptekach, konsultacji z pacjentem, wykonywania przeglądów lekowych wraz z oceną farmakoterapii i wykonywania podstawowych, nieinwazyjnych badań diagnostycznych. Z każdym rokiem przybywa aptek i przeszkolonych farmaceutów, którzy korzystają z tych nowych uprawnień. Opieka farmaceutyczna cieszy się coraz większą popularnością wśród pacjentów, a apteki odgrywają coraz ważniejszą rolę w systemie ochrony zdrowia w Polsce.

Jak podaje PEX Pharmasequence, ponad 70 proc. wartości polskiego rynku aptecznego pochodzi z aptek sieciowych oraz programów franczyzowych, które stanowią łącznie 57 proc. wszystkich aptek. Gemini Polska to jedna z większych firm zrzeszających farmaceutów franczyzobiorców. Obecnie pod tą marką działa ponad 300 aptek w całym kraju, a w 2023 roku skorzystało z ich usług ok. 30,6 mln pacjentów, czyli blisko 5 mln więcej niż jeszcze rok wcześniej – wskazuje „Raport ESG” Gemini Polska za 2023 rok.

Jednocześnie Gemini wpłaca rekordową kwotę podatków do budżetu państwa. Podatek PIT za 2023 rok wyniósł 18,4 mln zł, a wpływy z VAT to niemal 65 mln zł. Zapłacony podatek CIT wyniósł natomiast 15,4 mln zł, a wysokość składek do ZUS – 75,7 mln zł. Łącznie z PFRON Gemini zapłaciło w 2023 roku 178,3 mln zł danin publicznych, co stanowi kwotę o 20% wyższą niż w 2022 roku.

Apteki Gemini sukcesywnie poszerzają też zakres wykonywanych usług – w 160 z nich zostały wydzielone specjalne pokoje opieki farmaceutycznej (POF-y), zapewniające pacjentom komfort i prywatność, w których można m.in. dokonać przeglądu apteczki, otrzymać poradę dotyczącą podawania poszczególnych leków, zmierzyć ciśnienie, zostać przeszkolonym z obsługi ciśnieniomierza, inhalatora i innych sprzętów medycznych oraz zaszczepić się przeciwko grypie lub COVID-19. Tylko w 2023 roku w aptekach pod szyldem Gemini farmaceuci zaszczepili ponad 9,5 tys. pacjentów. W tej chwili już prawie połowa aptek pod tym szyldem działa jako punkty szczepień, a ich liczba stale rośnie.

W ub.r. wzrosła również liczba leków recepturowych przygotowywanych przez farmaceutów w aptekach pod marką Gemini. Łącznie wykonano ich aż 164 tys., czyli 14 tys. więcej niż jeszcze rok wcześniej, w tym m.in. aż 24,5 tys. opakowań kropli do oczu – mówi Aleksandra Murawska, kierownik biura zarządu, komunikacji i PR w Gemini Polska. – W dobie rozwoju różnych terapii mocno podkreśla się potrzebę jej indywidualizacji, a leki recepturowe wychodzą temu naprzeciw. Są dostosowane do pacjenta i oczekiwań lekarza, który ma możliwość dobrania odpowiedniej formy i właściwego stężenia substancji czynnych. Dzięki recepturze możliwe jest wyeliminowanie substancji pomocniczych, np. konserwantów, które mogą powodować uczulenie.

 Poza szczepieniami i lekami recepturowymi rozwijamy też przeglądy domowej apteczki czy program Nowy Lek w Hipercholesterolemii dedykowany pacjentom, którzy dopiero zaczynają przyjmować leki na cholesterol, a farmaceuci z aptek działających pod marką Gemini licznie biorą udział w kursach uprawniających do wykonywania testów diagnostycznych i angażują się w pilotaż związany z wydawaniem antykoncepcji awaryjnej – mówi Izabela Baj. – Każda taka nowa dozwolona forma świadczenia usług to szansa na poszerzenie kompetencji i dodatkowe wsparcie dla pacjentów.

Jak podkreśla, kluczem do rozwoju opieki farmaceutycznej są ciągłe szkolenia i podnoszenie kompetencji merytorycznych personelu aptek.

– Podnoszenie kompetencji i standardów doradztwa to gwarancja profesjonalnej obsługi, dlatego nasi specjaliści biorą udział m.in. w webinarach i szkoleniach oraz korzystają z profesjonalnych materiałów eksperckich, wspierających ich w pracy z pacjentami – mówi Aleksandra Murawska.

W aptekach pod marką Gemini jest zatrudniona znacznie wyższa niż rynkowa liczba farmaceutów na aptekę – to średnio 4,5 etatu w każdej z aptek, podczas gdy średnia rynkowa z lat poprzednich to 1,8. Według statystyk apteki pod tym szyldem są też ponadprzeciętnie zaopatrzone – liczba dostępnych dla pacjenta produktów przekracza ponad trzykrotnie asortyment statystycznej apteki.

 Zawód farmaceuty to zawód zaufania publicznego. Farmaceuci pełnią jedną z kluczowych ról w systemie ochrony zdrowia. Aby skutecznie mogli wspierać pacjentów, społeczeństwo powinno widzieć w nich profesjonalistów o nieposzlakowanej reputacji, godnych zaufania, nastawionych zawsze na dobro pacjentów. Z tego też względu Gemini Polska w swojej strategii ESG uwzględnia działania na rzecz wspierania odpowiedniego wizerunku farmaceutów, czego elementem są działania mające na celu kierowanie dyskusji wewnątrz środowiska na tory rozmowy o faktach, a nie spekulacji i powielania pomówień. Dlatego spółka, nie zgadzając się na używanie obraźliwego języka i publikowanie nieprawdziwych informacji, nie pozostawia fałszywych zarzutów wobec Gemini i farmaceutów – podkreśla kierownik biura zarządu, komunikacji i PR w Gemini Polska.

Jak wyjaśnia, chodzi o oskarżenia o niepłacenie przez spółkę podatków w Polsce czy obrażanie farmaceutów współpracujących z Gemini. Dodaje, że podawanie przez osoby związane ze Związkiem Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek (ZAPPA) informacji o niepłaceniu przez spółkę podatków w Polsce czy nazywanie farmaceutów związanych z Gemini obraźliwymi określeniami jest zwyczajnym kłamstwem szerzonym w celu dyskredytowania Gemini i ograniczania możliwości otwierania nowych aptek przez farmaceutów. Próby dyskredytowania spółki oraz jej współpracowników czy utrudnianie funkcjonowania na rynku zgodnie z prawem nie pozostają bez odpowiedzi. Dlatego też spółka podjęła kroki prawne, aby chronić dobre imię Gemini oraz przede wszystkim farmaceutów prowadzących apteki pod marką Gemini.

Jak podaje PEX Pharmasequence, w kwietniu br. całkowita wartość sprzedaży rynku aptecznego wyniosła prawie 4,63 mld zł, co oznacza wzrost o 13,4 proc. (czyli  545,9 mln zł) w stosunku do analogicznego miesiąca ub.r.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Investors TFI: Wybory prezydenckie w USA mogą sprzyjać krótkoterminowym korektom na giełdach. Dla wielu inwestorów będzie to okazja do zakupów

Wybory parlamentarne we Francji i w Wielkiej Brytanii pokazały, że zaskoczenia w świecie polityki potrafią zachwiać rynkami akcji czy obligacji, jednak nie są w stanie wytrącić ich z długoterminowego trendu. A ten już od października 2022 roku jest wzrostowy. Podobnie będzie w przypadku wyborów w Stanach Zjednoczonych, gdzie dwaj główni kandydaci sprawowali już urząd prezydenta i są znani inwestorom, a różni ich bardziej retoryka niż czyny. Nastroje mogą być jednak nerwowe, więc trzeba się liczyć z korektami. Zdaniem Jarosława Niedzielewskiego z Investors TFI może to sprzyjać zakupom akcji.

Prawo

Komornicy sądowi jako pierwsi wprowadzają system e-Doręczeń. Docelowo dostęp do wszystkich postępowań komorniczych ma być cyfrowy

Krajowa Rada Komornicza rozpoczyna wdrażanie usługi e-Doręczeń w kancelariach komorniczych. Robią to jako pierwszy zawód prawniczy i to znacznie wcześniej, niż wymaga tego prawo. Od 1 lipca mogą wysyłać pisma pocztą elektroniczną do tych odbiorców, którzy są zalogowani w systemie e-Doręczeń. W pozostałych przypadkach zadziała poczta hybrydowa – Poczta Polska wydrukuje korespondencję i dostarczy ją klasycznym listem poleconym. Nowy system to duże ułatwienie, które przyspieszy pracę komorników i przyniesie spore oszczędności.

Prawo

Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność

Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.