Newsy

Branża motoryzacyjna ma problemy z pozyskiwaniem nowych kadr

2014-09-29  |  06:00
Mówi:Alfred Franke
Funkcja:prezes
Firma:Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
  • MP4
  • Pierwszy kwartał tego roku przyniósł 12-procentowy wzrost produkcji części samochodowych. Jej wartość w skali roku to aż 30 mld zł. Znaczna część podzespołów trafia za granicę. Produkcja części napędza inwestycje w nowe miejsca pracy, choć przedstawiciele branży podkreślają, że system szkolenia nowych pracowników nie nadąża za rozwojem sektora produkcji.

    Polski rynek części motoryzacyjnych już od kilku lat odnotowuje wzrost produkcji. Podsumowanie wyników za pierwszy kwartał 2014 r. potwierdza, że tendencja ta jest wyraźna, a Polska stała się w tej branży ważnym międzynarodowym graczem.

    Nie ma powodów do narzekań – uważa Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – Produkcja części rośnie dynamicznie, w I kw. tego roku wzrosła o ok. 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jej wartość przekroczyła 16 mld zł, a w skali roku jest to ok. 30 mld zł. To trzy razy więcej niż wynosi eksport węgla i koksu.

    Blisko połowa całej produkcji trafia na rynki zagraniczne. Głównym odbiorcą są nasi zachodni sąsiedzi

    Niemcy przyjmują ok. 40 proc. eksportowanych przez nas podzespołów – wyjaśnia Franke. – To dobrze świadczy o jakości polskiego produktu, bo rynek niemiecki jest pod tym względem niezwykle wymagający.

    Silna pozycja polskich producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych na rynkach zagranicznych wynika w dużej mierze z niskich marż, wysokiej specjalizacji i szerokiego asortymentu. Wachlarz oferowanych produktów obejmuje m.in. podzespoły do aut włoskich, japońskich, francuskich, niemieckich czy amerykańskich.

    Dobre wyniki producentów i dystrybutorów części przynoszą sporo nowych inwestycji. Branża się rozwija, powstają nowe magazyny i miejsca pracy.

    – Dziś magazyny wszystkich dystrybutorów stanowią razem ponad 600 tys. mkw. – mówi Alfred Franke. – To oznacza ogromny wkład w gospodarkę mam na myśli nie tylko nowe miejsca pracy, lecz także wartość płaconych podatków. Z wyliczeń naszego rocznego raportu wynika, że łączne wpływy do budżetu państwa i ze składek ZUS to ponad 12 mld zł.

    Wyzwaniem dla branży jest pozyskiwanie nowych kadr. Za dynamicznym rozwojem produkcji nie nadąża bowiem system szkolenia pracowników. Coraz częściej producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych angażują się więc we współpracę ze szkołami oraz organizują warsztaty i szkolenia techniczne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Transport

    Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

    Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

    Problemy społeczne

    Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

    Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.