Mówi: | Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor komunikacji korporacyjnej Nationale-Nederlanden Jakub Kajdaniuk, prezes zarządu Fundacji Kapitan Światełko Cyber Marian, youtuber, ambasador akcji Movember |
Co roku 4 tys. mężczyzn w Polsce umiera z powodu raka prostaty. Najczęściej przyczyną jest zbyt późne wykrycie choroby
Rak prostaty może być uleczalny, o ile zostanie odpowiednio wcześnie zdiagnozowany. Tylko co czwarty mężczyzna wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne pod kątem nowotworów prostaty czy jąder. O wadze profilaktyki przypomina kampania Movember Polska, w ramach której przez cały listopad mężczyźni zapuszczają symboliczne wąsy. Akcja umożliwia udział w bezpłatnych badaniach w sześciu największych miastach Polski. Organizatorzy zamierzają przebadać 2 tys. mężczyzn.
Rak prostaty to drugi, po raku płuc, najczęściej diagnozowany nowotwór złośliwy wśród polskich mężczyzn, a jednocześnie trzecia przyczyna zgonów wywołanych chorobami onkologicznymi. Liczba zachorowań stale rośnie – według Krajowego Rejestru Nowotworów od lat 80. zwiększyła się ona blisko czterokrotnie. Co roku na nowotwór prostaty zapada ponad 9 tys. polskich mężczyzn, zaś 4 tys. umiera. Rośnie również zachorowalność na raka jądra, choć ten rodzaj nowotworu jest nieco rzadszy – rocznie choruje niespełna 1 tys. mężczyzn. Obie te choroby mogą być uleczalne, muszą jednak zostać wykryte na wczesnym etapie rozwoju. Niestety zdecydowana większość mężczyzn zgłasza się do lekarza zbyt późno.
– Mężczyźni wiedzą, że badania profilaktyczne są bardzo ważne. Według raportu Nationale-Nederlanden „Miej serce do zdrowia” ponad 70 proc. mężczyzn uważa, że badania są kluczowe w profilaktyce, natomiast tylko co czwarty je wykonuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor komunikacji korporacyjnej Nationale-Nederlanden.
Świadomość mężczyzn w zakresie profilaktyki raka prostaty i jądra jest coraz większa, wciąż jednak niewystarczająco wysoka. Promowanie szerokiej wiedzy na temat tych nowotworów oraz ośmielanie panów do rozmów na temat swojego stanu zdrowia i wykonywania regularnych badań to cel rozpoczynającej się 2 listopada kampanii Movember Polska. Jest to międzynarodowa akcja, która narodziła się w 2003 roku w Australii. W Polsce obecna jest od 2014 roku – w jej ramach mężczyźni na całym świecie zapuszczają w listopadzie wąsy, by zachęcać innych do rozmów na ważne, lecz rzadko poruszane tematy nowotworów jąder i prostaty.
– W kampanii Movember chodzi o to, żeby edukować facetów na całym świecie o tym, że ich też mogą dopaść różne choroby. Nie chcemy straszyć nowotworami, tylko pokazać, że łatwo jest z tymi męskimi nowotworami wygrać, pod warunkiem że są one odpowiednio wcześnie wykryte – mówi Jakub Kajdaniuk, prezes zarządu Fundacji Kapitan Światełko.
Kampania Movember Polska obejmuje nie tylko szeroko zakrojone działania edukacyjne, lecz także umożliwia mężczyznom udział w bezpłatnych badaniach profilaktycznych. Dla panów przed 40 rokiem życia są to badania USG, starsi mężczyźni mogą się natomiast poddać badaniom poziomu PSA, czyli tzw. markera nowotworowego prostaty. Bezpłatne badania odbywać się będą między 2 listopada a 2 grudnia w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Katowicach oraz Gdyni. Organizatorzy Movember Polska chcą w tym roku przebadać ponad 2 tys. mężczyzn.
– Kampania jest coraz bardziej rozpoznawalna. Poznajemy nowych ludzi, mówią: „Wiem, o co chodzi, to badania z wąsem”. Mamy też mnóstwo pozytywnych historii. Mężczyźni do nas piszą, dzwonią albo spotykają się z nami w trakcie eventów i mówią: „2–3 lata temu zbadałem się u was, uratowaliście mi życie, dzięki, że jesteście” – mówi Jakub Kajdaniuk.
Ambasadorami kampanii są w tym roku znani youtuberzy Cyber Marian i Chwytak oraz kierowcy rajdowi Kamil Winnicki i Filip Nivette. Wspólnie promują Movember Polska 2018 w teledysku do nowej wersji piosenki „Wąs! Wąs! Wąs!”, która w swobodny sposób wskazuje na znaczenie profilaktyki nowotworowej u mężczyzn.
– Z chęcią wziąłem udział w kampanii Movember, ponieważ sam zmagałem się z nowotworem 7 lat, więc temat ten jest mi bardzo bliski. Mam dużą publiczność i jestem w stanie dotrzeć do szerokiego grona – mówi Cyber Marian.
Do tej pory w ramach kampanii Movember Polska przebadano ponad 3 000 mężczyzn, wykrywając 40 przypadków zmian nowotworowych. Jak wynika z danych zgromadzonych przez organizatorów, z roku na rok z możliwości bezpłatnych badań korzysta coraz większa liczba panów. Na symbol kampanii wybrano czarny wąs, który w łagodny, nieprzerażający sposób przypomina panom o trudnym problemie, jakim są nowotwory.
– Tak jak kobiety mają w kampaniach różową wstążkę, która przypomina o tym, jak ważne jest samobadanie piersi, tak mężczyźni mają symbolicznego czarnego wąsa, który przypomina o tym, że warto się badać – mówi Marta Pokutycka-Mądrala.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.