Mówi: | Piotr Lipiński |
Funkcja: | kierownik ds. PR |
Firma: | Loyalty Partner Polska |
Co trzeci Polak planuje w tym roku remont. Głównie własnymi siłami
Co trzeci Polak planuje w tym roku remont. W większości przypadków będą to tylko drobne prace. Polacy niechętnie korzystają z fachowych ekip – samodzielnie wolimy malować, gipsować i tapetować. Dla co czwartego remontującego to wydatek co najmniej 5 tys. zł.
‒ Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, jedna trzecia Polaków planuje przeprowadzenie remontu w tym roku. W ponad połowie przypadków będą to drobne prace remontowe, jak malowanie ścian czy zmiana wystroju pomieszczeń. Prawie 40 proc. Polaków natomiast planuje gruntowny remont jednego z pomieszczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Piotr Lipiński, kierownik ds. PR Loyalty Partner Polska, operatora programu bonusowego PAYBACK.
Lipiński dodaje, że Polacy ‒ zwłaszcza przy prostszych pracach ‒ nie korzystają z pomocy fachowych ekip. Takie prace, jak malowanie, gipsowanie lub tapetowanie ścian osoby remontujące najczęściej wykonują same lub z pomocą członków rodziny. Nieco mniej niż połowa przepytanych deklaruje, że bez pomocy specjalistów położy panele lub parkiet. 61 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie zatrudni ekipy remontowej.
Fachowców Polacy zatrudniają zwłaszcza do bardziej uciążliwych prac. Tylko ok. 5 proc. osób zamierza samodzielnie cyklinować i wykonywać prace szklarskie. Jeszcze mniej osób deklaruje, że bez pomocy fachowców zajmie się instalacją gazową i grzewczą.
Wybierając ekipę remontową, najczęściej kierujemy się rekomendacją innych osób (aż 70 proc. badanych), choć ważne są też cena oraz terminowość wykonania prac. Polacy oczekują też odpowiedniej jakości. Ponad połowa respondentów zadeklarowała, że podpisze umowę ze specjalistami.
Korzystanie z usług fachowców zwiększa koszty remontu, które i tak nie są najniższe. Co czwarty remontujący wyda na niego co najmniej 5 tys. zł. Tylko jeden na dziesięciu zamknie wydatki w kwocie 500 zł.
‒ Pieniądze będą pochodziły głównie z oszczędności, ale też z budżetu domowego oraz kredytu bankowego. Tę ostatnią opcję wybierze co dziesiąty Polak – wyjaśnia Lipiński. ‒ Koszt remontu wiąże się z zakupem narzędzi, a także materiałów budowlanych i wykończeniowych. Skorzystamy głównie z marketów budowlanych oraz meblowych, wybierając produkty ze średniej półki cenowej.
Jak dodaje Lipiński, koszty te można nieco obniżyć. Pomaga w tym zwłaszcza dobre planowanie. Zachęca, by przed remontem dokonać inwentaryzacji i spisać materiały oraz elementy, które są potrzebne. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków.
Lato to popularna pora na remont. W ciągu tych miesięcy przeprowadzi go jedna trzecia ankietowanych. Ale aż 43 proc. respondentów nie wybiera pory roku szczególnie, lecz dokonuje niezbędnych prac wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Reszta – ok. 20 proc. Polaków – kieruje się finansami i rozpoczyna remont dopiero wtedy, gdy zaoszczędzi niezbędne środki.
Czytaj także
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-09-06: Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków
- 2024-08-23: Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany
- 2024-08-01: Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.