Newsy

Coraz bliższa współpraca polsko-chińska

2012-06-15  |  06:40
Mówi:Ilona Antoniszyn – Klik
Funkcja:wiceminister
Firma:Ministerstwo Gospodarki
  • MP4

    Współpraca z Chinami coraz bardziej się zacieśnia. - Mieliśmy już ponad 60 delegacji chińskich, które były w tym roku w Polsce i mamy, co najmniej kolejnych 60 zapowiedzianych - informuje wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn–Klik. Jeszcze w tym roku szykują się kolejne wzajemne wizyty na wysokim szczeblu.

    Ostatnie kilka miesięcy to okres gwałtownego przyspieszenia w polsko-chińskich relacjach gospodarczych. Świadczą o tym między innymi wizyty naszego prezydenta w Chinach, chińskiego premiera w Polsce oraz ostatnia wizyta wicepremiera Waldemara Pawlaka. To właśnie resort, którym kieruje Waldemar Pawlak, ściśle nadzoruje polsko-chińskie kontakty.

    - Przede wszystkim przejrzeliśmy wszystkie resorty, zobaczyliśmy co i w którym resorcie jest robione w odniesieniu do Chin. Wiemy dokładnie, kiedy jakie misje będą jechały. Udało nam się przyspieszyć terminy tych misji. Mieliśmy już ponad 60 delegacji chińskich, które były w tym roku w Polsce i mamy, co najmniej kolejnych 60 zapowiedzianych – mówi wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn–Klik.

    Jest o co walczyć. Chińskie inwestycje zagraniczne rosną w tempie średnio 12 proc. rocznie. Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że na europejski rynek trafi z Chin w najbliższym czasie 40 mld dolarów. Nawet połowa z zaplanowanych inwestycji może dotyczyć regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jeszcze 5 lat temu był to 1 na 10 realizowanych projektów.

    Dlatego resort gospodarki szkoli urzędników, by lepiej rozumieli specyfikę chińskiego rynku. Wiceminister Ilona Antoniszyn-Klik zapewnia, że wzajemne polsko – chińskie kontakty są bardzo intensywne.

    - Mamy zaplanowane już kolejne wizyty najwyższego szczebla. Proszę zobaczyć, ile wizyt wysokiego szczebla mamy w przeciągu tych ostatnich kilku miesięcy i zapowiadają się następne – zapewnia wiceminister.

    W drugiej połowie roku z wizytą do Państwa Środka wybiera się szef polskiej dyplomacji Radosław Sikorski.

    Ministerstwo Gospodarki chce także wspomóc budowanie relacji na szczeblu samorządowym. Bo ważna, zdaniem wiceminister, jest współpraca z regionami.

    - Zwiększamy ilość kooperacji między regionami, bo wiemy, że nieważne tak naprawdę jest to, co napiszemy na papierze, ale ważne jest, co będzie wykonane, a wykonane to musi być w regionach – uważa Ilona Antoniszyn-Klik.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.