Mówi: | Marcin Sienkowski |
Funkcja: | szef marketingu OLX, przewodniczący jury Złotych Spinaczy |
COVID-19 przestaje być motywem przewodnim w kampaniach PR. Branża wychodzi z pandemii bardziej kreatywna i elastyczna
– Branża komunikacji marketingowej szybko zaadaptowała się do pandemicznej sytuacji. Wygrywaliśmy kreatywnością, nowym podejściem, elastycznością i szybkim działaniem – mówi Marcin Sienkowski, szef marketingu w OLX Polska i przewodniczący jury tegorocznej edycji konkursu Złote Spinacze. Jak wskazuje, koronawirus mocno wpłynął na pracę zespołów, a część wywołanych przez niego zmian zostanie w branży na stałe. Jednak pandemia powoli przestaje być już motywem przewodnim większości projektów i kampanii. – Wracamy do tego, co było wcześniej. Mam nadzieję, że kategoria covidowa w tym roku pojawi się w konkursie po raz ostatni – mówi ekspert.
– Koronawirus wpłynął na całe nasze życie, na to, jak pracujemy i co w efekcie powstaje. Natomiast jest z nami już od półtora roku i o ile na początku był dużym szokiem, o tyle teraz trochę się już przyzwyczailiśmy i po prostu żyjemy w nowej rzeczywistości, dalej robimy swoje – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Sienkowski.
Branża szybko przystosowała się do nowych warunków, a koronawirus miał na nią również pozytywny wpływ. Z jednej strony firmy doceniły dzięki niemu wagę profesjonalnej komunikacji w czasie kryzysu, zaś z drugiej pandemia skłoniła biznes do poszukiwania nowych strategii, narzędzi komunikacyjnych i metod pracy.
– Pandemia wymusiła na nas kilka rzeczy i mocno zmieniła sposób pracy, zwłaszcza jeśli chodzi o pracę kreatywną. Dużo łatwiej było zorganizować spotkanie zespołu, kiedy pracowaliśmy w biurze. Teraz, gdy pracujemy z domu już od półtora roku, często znalezienie wolnego okienka nawet na krótkie spotkanie graniczy z cudem, bo mamy tak bardzo obłożone kalendarze przez różne calle. To na pewno trochę utrudnia pracę, ale też wymusza kreatywność. Natomiast radzimy sobie i system naszej pracy ogólnie bardzo dobrze funkcjonuje – mówi szef marketingu w OLX Polska.
Jak ocenia, część zmian, które zaszły w branży na przestrzeni ostatniego, pandemicznego roku, będzie trwała. Dotyczy to zwłaszcza nowych metod i organizacji pracy.
– Okazało się, że niektóre spotkania można przeprowadzać zdalnie. Nie trzeba za każdym razem dojeżdżać, a to duża oszczędność czasu. Takie rozwiązania na pewno z nami zostaną – mówi Marcin Sienkowski. – Jestem bardzo ciekawy covidowej kategorii w Złotych Spinaczach, ponieważ w ubiegłym roku kampanie często były robione z zaskoczenia, z potrzeby chwili. Pandemia wybuchła dość nagle i nie spodziewaliśmy się, jak bardzo ona na nas wpłynie i na realizowane projekty. Natomiast teraz przystosowaliśmy się do tej sytuacji, wiemy też, jak na nią reagować. Dlatego myślę, że zgłoszenia w tej kategorii mogą być w tym roku inne od tych, które widzieliśmy rok temu.
Złote Spinacze to konkurs organizowany przez Związek Firm Public Relations, w którym nagradzane są najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej przygotowane projekty i kampanie PR. Ocenia je jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele organizacji biznesowych i pozarządowych, praktycy oraz eksperci branży PR i mediów w Polsce, a także autorytety środowiska akademickiego.
W ubiegłym roku do konkursu zgłoszono prawie 400 projektów, co było rekordową jak dotąd liczbą. Największym powodzeniem cieszyła się właśnie kategoria – COVID-19 PR Response.
– Mam nadzieję, że w tym roku nastąpi powrót do normalności. Jesteśmy już oswojeni z koronawirusem i sytuacją pandemiczną. Kampanie, które są realizowane, nie są już tak bardzo oparte na tematyce covidowej. Wracamy do tego, co było wcześniej i dlatego mam nadzieję, że kategoria covidowa w Złotych Spinaczach będzie w tym roku po raz ostatni – mówi przewodniczący jury.
W tej edycji konkursu rozszerzono definicję kategorii komunikacji wewnętrznej o komponent EX (employee experience). Budowanie doświadczeń pracowników poprzez komunikację i projekty związane z komunikacją wewnętrzną coraz bardziej zyskuje na popularności. Jest to jedna z 20 kategorii głównych w konkursie.
Złote Spinacze zostaną w tym roku przyznane już po raz 19. Najlepsze kampanie i projekty PR w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych) oceni gremium złożone z ponad 90 ekspertów. Ich pracę będą nadzorować eksperci firmy doradczej Deloitte, która po raz kolejny została w tym roku partnerem merytorycznym Złotych Spinaczy.
– Jako przewodniczący spodziewam się w tym roku burzliwych obrad, ale i fajnych projektów. Złote Spinacze to konkurs szczególny m.in. przez wzgląd na zgłoszenia w kategoriach sektorowych, o których niewiele osób wcześniej słyszało. Często prezentowane są w nich naprawdę zaskakujące i kreatywne rozwiązania, specyficzne dla danej branży. W ubiegłym roku można było wśród tych projektów znaleźć prawdziwe perełki – mówi Marcin Sienkowski.
Ostateczny termin zgłoszeń do Złotych Spinaczy upływa 9 września br., a swoje projekty mogą nadsyłać nie tylko agencje PR, firmy i korporacje, ale również instytucje państwowe i samorządowe, szkoły, uczelnie, NGO-sy oraz samodzielni specjaliści. Laureaci zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali, która odbędzie się 3 grudnia br. Więcej szczegółów znajduje się na stronie www.zlotespinacze.pl.
Czytaj także
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-09-12: Sektor kosmiczny potrzebuje nowych pracowników. To szansa dla młodych inżynierów
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-27: Polscy naukowcy opracowali preparat wstrzymujący rozwój złotej algi. Sprawdza się również w walce z sinicami
- 2024-08-27: Do klubów fitness chodzi o 40 proc. więcej osób niż przed pandemią. Sieci takich obiektów szybko się rozbudowują
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.