Mówi: | Izabela Kielczyk |
Funkcja: | psycholog biznesu |
Firma: | dyrektor Pracowni Psychoterapii |
Dłuższy odpoczynek od pracy. Pracodawcy coraz częściej zgadzają się na przerwę w życiu zawodowym pracownika
Career breaki cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Kilkumiesięczny odpoczynek pozwala pracownikowi na lepszą regenerację i zapobiega wypaleniu zawodowemu. To rozwiązanie stosowane przede wszystkim wśród wyższej kadry menadżerskiej. Zmienia się również podejście pracodawców do urlopów. Dostrzegają, że wypoczęty pracownik jest bardziej efektywny. Pozwalają też pracownikom po urlopie na kilka lżejszych dni, które pomagają w aklimatyzacji.
Pracodawcy zauważają, że osoby po urlopie pracują wydajniej i mają więcej cierpliwości dla klientów. Dlatego często sami przekonują podwładnych do skorzystania z przysługującego im wypoczynku. Coraz popularniejsze w Polsce stają się career breaki, czyli dłuższe przerwy od pracy. Na zachodzie Europy, w USA i Australii są one często stosowane: pozwalają na pełny wypoczynek i zapobiegają wypaleniu zawodowemu.
– Trwają miesiąc, czasami trzy, a nawet dłużej. Takie wypoczynku potrzebuje np. wyższa kadra menadżerska, czyli osoby, które odpowiadają nie tylko za swoją pracę, lecz także innych ludzi. Teraz w firmach career breaki to nic nowego, można poprosić i podyskutować z szefem, żeby zgodził się na urlop, nawet trzymiesięczny – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu i dyrektor Pracowni Psychoterapii.
Pracodawcy ze zrozumieniem podchodzą również do pracowników, którzy wracają po urlopie. Psychologowie podkreślają, że każdy potrzebuje trochę czasu na tzw. rozruch, żeby z powrotem wdrożyć się w swoje obowiązki i rytm pracy. Czas na wejście na najwyższe obroty jest kwestią indywidualną, u niektórych może trwać nawet tydzień.
– Coraz więcej przełożonych dochodzi do wniosku, że dobry pracownik to wypoczęty pracownik, ale też taki, który ma czas na przyzwyczajenie się do trybu pracy. Jeszcze parę lat temu wydawało się, że jeśli urlop kończy się w niedzielę, to następnego dnia pracownik wróci i będzie pracować tak samo, jak przed urlopem. To jest po prostu nierealne – mówi Kielczyk.
Po urlopie warto porozmawiać nie tylko z przełożonym, lecz także ze współpracownikami i klientami. Można wówczas liczyć na większą wyrozumiałość i mniej nowych zadań od szefa. Dzięki temu można zyskać czas na aklimatyzację.
– Nie możemy od razu wejść w tryby pracy po odpoczynku. Nasz organizm i psychika domagają się wyhamowania po urlopie i dopiero 3. lub 4. dnia zaczynamy pracować tak samo, jak przed urlopem – tłumaczy Izabela Kielczyk.
Czytaj także
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
- 2024-08-12: Cezary Pazura: Jedziemy z żoną na Sri Lankę, gdzie mamy program naszpikowany emocjami. Będziemy się poruszać pociągami, helikopterami i jeździć na słoniach
- 2024-08-13: Paulina Sykut-Jeżyna: Byłam już na Mazurach, a teraz lecę do Grecji. Wszędzie ceny wzrosły, ale przecież można wybierać różne miejsca i wedle uznania planować wydatki
- 2024-08-22: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Musiałam przełożyć sesję egzaminacyjną na wrzesień. Poświęciłam wszystko dla konkursu Miss Polonia
- 2024-08-05: Tomasz Jacyków: Uwielbiam upały, gdy ciepło wychodzi z betonu i pali siedzenie w rozgrzanym samochodzie. Na wakacje jeżdżę poza sezonem
- 2024-08-08: Wysoka jakość snu w weekend pozytywnie wpływa na pracowników przez kolejny tydzień. Odsypianie „na zapas” utrudnia jednak powrót do obowiązków
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.