Newsy

Do 2023 roku na rynku zostanie 100 uczelni prywatnych

2013-10-01  |  06:40
Mówi:Piotr Lisiecki
Funkcja:Wiceprezes, dyrektor pionu marketingu i rozwoju sieci
Firma:Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia
  • MP4
  • Niż demograficzny wymusza na uczelniach walkę o studentów i tym samym o przetrwanie na rynku. Problemy związane z malejącą liczbą studentów mają trwać jeszcze przez dekadę, co zmieni rynek polskich szkół wyższych. W dalszym ciągu będą na nim fuzje i przejęcia, niektóre uczelnie upadną, inna część będzie musiała zmienić ofertę i profil. W konsekwencji poziom studiów ma być wyższy.

      W najbliższych kilku latach czeka nas fala upadków uczelni wyższych. Nie słyszałem jeszcze o likwidacji czy większych problemach w części państwowej sektora szkolnictwa wyższego, natomiast problemy uczelni prywatnych narastają z roku na rok. Jeszcze nie mamy do czynienia z falą bankructw, natomiast ze zjawiskami przejęć, łączenia się uczelni już tak – zapowiada Piotr Lisiecki, wiceprezes Centrum Rozwoju Szkół Wyższych TEB Akademia.

    Szacuje, że dołek niżu demograficznego zostanie osiągnięty w 2023 roku.

     – Z kilkuset uczelni prywatnych zostanie około stu. I będą to te, które w najbardziej elastyczny sposób dostosują się do warunków panujących na rynku. Obecnie mamy około 130 uczelni państwowych, niemniej one także mają problemy. Wiele, także renomowanych uczelni jeszcze prowadzi rekrutacje na studia dzienne do końca września z uwagi na fakt, że jeszcze nie pozyskały wystarczającej liczby kandydatów – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Lisiecki.

    Zwraca także uwagę na coraz częstsze problemy finansowe uczelni publicznych. Niektóre z nich są bardzo poważnie zadłużone.

    Zdaniem Lisieckiego w wyniku zmian na rynku, praktycznie każda osoba chcąca studiować w trybie dziennym, będzie mogła bez problemu dostać się na uczelnię publiczną. Wobec tej konkurencji studia dzienne w uczelniach niepublicznych, które są płatne, mają niemal całkowicie zniknąć. Dlatego uczelnie prywatne będą konkurowały ofertą na studiach zaocznych – weekendowych.

     – Uczelnie prywatne walczą głównie o studentów zaocznych. Większość osób, chcących studiować w trybie dziennym, znajduje miejsce na uczelniach państwowych, które zwiększają z roku na rok limity przyjęć – wyjaśnia Piotr Lisiecki. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary

    Sprzedaż podrobionych produktów to jedno z najczęstszych oszustw w sieci. Z badań EUIPO wynika, że 14 proc. konsumentów w Polsce celowo kupiło podróbkę, a połowa miała problem z określeniem oryginalności zakupionego produktu. Klientom z pomocą idą sklepy internetowe. W ubiegłym roku technologie stosowane przez Amazon zablokowały globalnie sprzedaż 7 mln nieautentycznych towarów. Organizacje konsumenckie apelują z kolei do konsumentów o ostrożne podejście do niewiarygodnie niskich cen i zwracanie uwagi na detale.

    Prawo

    Reforma finansowania samorządów ma im pomóc wyjść z dramatycznej sytuacji. Zmiany możliwe już od 2025 roku

    Pod koniec czerwca lub w pierwszych dniach lipca ma zostać skierowany do konsultacji publicznych projekt nowych przepisów dotyczących finansowania jednostek samorządu terytorialnego. To odpowiedź na spustoszenie, jakie wywołały w samorządowych budżetach zmiany wprowadzone m.in. przez Polski Ład. Ministerstwo Finansów chce, aby reforma zaczęła obowiązywać już z początkiem 2025 roku. Z wyliczeń resortu wynika, że dzięki nim w przyszłym roku do JST trafiłoby o kilkadziesiąt miliardów złotych więcej niż w obecnym.

    Transport

    Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków

    W piątek 14 czerwca minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdził plan generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022–2045, w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. Położone około 35 km od centrum stolicy lotnisko czeka rozbudowa. Władze spółki mówią o konieczności powiększenia zarówno terminalu pasażerskiego, jak również płyt postojowych dla samolotów. Konieczna jest także budowa nowej drogi startowej. Bez tych inwestycji za kilka lat mazowiecki port lotniczy osiągnie kres przepustowości zaplanowanej na 4,2 mln pasażerów. Tym bardziej że władze lotniska myślą o rozwoju kierunków pozaeuropejskich.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.