Mówi: | Kajetan Michalski, senior property broker, Nuvalu Polska Monika Szawernowska, prezes zarządu, Concept Space |
Dobrze zorganizowana przeprowadzka do nowej siedziby nie zaburzy pracy przedsiębiorstwa. Potrzeba na to co najmniej 8–12 miesięcy
Wybór odpowiedniej przestrzeni na biuro firmy i jej właściwe zaaranżowanie decydują o komforcie pracy, samopoczuciu, a w rezultacie – o zaangażowaniu i lojalności pracowników. Sam wybór to jednak nie wszystko. Eksperci zauważają, że ważne jest także sprawne zorganizowanie przeprowadzki, począwszy od rozpoczęcia poszukiwania nowej lokalizacji, a skończywszy na dostosowaniu wnętrza do potrzeb firmy. Na cały ten proces potrzeba co najmniej 8–12 miesięcy.
– Podczas procesu zmiany biura kluczową rolę gra czas – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kajetan Michalski, senior property broker w firmie Nuvalu Polska, specjalizującej się w doradztwie przy szukaniu, wyborze i aranżowaniu pomieszczeń komercyjnych. – Założenia, pomysły i wizja nie są tak ważne jak czas, ponieważ 8–12 miesięcy przed końcem danej umowy najmu to najkrótszy czas, który pozwala na wykonanie całego procesu racjonalnie i z korzyścią dla najemcy. To jest czas, w którym poszukujemy na rynku najlepszej oferty dla danego klienta. To wcale nie znaczy najtańszej, ale takiej, która spełnia wszystkie jego wymagania i jednocześnie jest korzystna finansowo.
Według danych firmy Colliers International na koniec I połowy 2017 roku na dziewięciu głównych rynkach w Polsce działało niemal 9,3 mln mkw. powierzchni biur. Tylko w ciągu wspomnianych sześciu miesięcy oddano do użytku 300 tys. mkw. nowych powierzchni biurowych, w tym 130 tys. mkw. w Warszawie. W budowie jest 1,7 mln mkw. powierzchni, z czego 40 proc. w stolicy. Kraków, Wrocław i Łódź to kolejne po Warszawie miasta, w których przybywa najwięcej nowoczesnych wnętrz komercyjnych. Firmy korzystają z tej podaży i chętnie zmieniają siedziby na bardziej nowoczesne. Nie zawsze jednak w przemyślany sposób.
– Czynnikiem numer dwa jest partner do takiego działania. Naturalne jest to, że dany office manager czy dyrektor biura nie zna się na wszystkim i potrzebuje w tym pomocy. Na samym końcu, aby wszystkie zaplanowane etapy szły zgodnie z planem, ważne jest, aby mieć ogólną strategię tego procesu chociażby w formie harmonogramu i podążać wytyczonymi krokami, zamykać dane etapy – podpowiada Michalski.
Także sprawność samego procesu fizycznej przeprowadzki zależy od organizacji: zamiast np. dwóch pełnych dni, w czasie których firma praktycznie zmuszona jest zawiesić działalność, Nuvalu poleca przeprowadzkę trwającą po sześć godzin w ciągu trzech weekendów, przy czym najpierw przenosi się bierne składniki mienia, a na końcu same miejsca pracy. Najważniejsze jednak jest przemyślenie organizacji przestrzeni pod kątem potrzeb pracowników i ich zadań.
– Z naszej perspektywy obecnie wszystkim aranżacjom przyświeca wytypowanie stref socjalnych. Kładzie się duży nacisk na to, aby zapewnić jak największy komfort pracownikowi podczas kilkugodzinnego dnia pracy, wyposażając te strefy w najróżniejsze elementy typu meble, siedziska, sprzęt do wypoczynku czy do grania, np. PlayStation, bilard, piłkarzyki – informuje Monika Szawernowska, prezes zarządu Concept Space. – Najważniejszym elementem jest przeniesienie wszystkich pozytywnych elementów z obecnego biura i zastosowanie ich w nowym, ale też wyrzucenie wszystkiego, co w starym biurze nam się nie podoba, co się nie sprawdziło.
Dobry projekt nie powinien zatem być wytworem fantazji czy ekstrawagancji architekta, lecz skutkiem realnych potrzeb najemcy, który musi projektanta o nich poinformować zanim ten przystąpi do aranżowania wnętrza. W zależności od specyfiki pracy różny jest bowiem podział przestrzeni na mniejsze powierzchnie, rodzaj oświetlenia, kolorystyka, elementy wykończenia czy izolacja od hałasu.
– Dobre biuro to takie, które nie ma za dużo krzykliwych elementów. One na początku są fajne i przyjazne dla oka, natomiast spędzenie ośmiu godzin w bardzo kolorowej przestrzeni powoduje, że nie jesteśmy w stanie się skupić – przestrzega Szawernowska. – Duża część naszych klientów chce mieć biura loftowe, z otwartym sufitem. Jednak jeśli w starym budynku nie dopilnujemy tego w trakcie prac budowlanych, może się okazać, że później praca bez sufitu podwieszonego jest bardzo uciążliwa, bo jest bardzo głośno.
Kolejnym elementem jest kwestia perspektywy rozwoju firmy. Jeśli w ciągu kolejnych kilku lat przedsiębiorstwo rozwinie się na tyle, że zwiększy liczbę pracowników, liczbę działów, wchłonie inną firmę, rozbuduje portfolio usług, to przestrzeń biurowa powinna to uwzględniać. Dlatego lepiej jest zdecydować się na ruchome ścianki – parawany niż na ściany z płyty gipsowo-kartonowej, które choć lekkie, są jednak nieprzesuwne.
– Niedobry projekt nie będzie zwracał uwagi na te elementy, a będzie trochę pokazówką, czymś, czym można się pochwalić na początku. Jednak po pół roku ludzie zaczynają myśleć już o tym, że chcieliby mieć komfort wokół swojego stanowiska pracy, dobrą salę konferencyjną, która będzie spełniała warunki akustyczne, dobre doświetlenie, fajną wykładzinę, która będzie przez 5 lat najmu wyglądała tak samo. Na te wszystkie elementy naprawdę trzeba zwracać uwagę – reasumuje prezes Concept Space.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-04: Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros0,w_274,_small.jpg)
Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tmobile-sztuczna-foto-1,w_133,_small.jpg)
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/kmon-karpinska-seniorzy-foto2-1,w_133,_small.jpg)
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.