Mówi: | Bożena Leśniewska |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego |
Firma: | Orange Polska |
Dostęp do szybkiego internetu warunkiem technologicznej zmiany firm. Wprowadzenie sieci 5G znacznie ten proces przyspieszy
Już ponad 50 proc. firm przeszło lub planuje cyfrową transformację biznesu. Automatyzacja procesów, wykorzystywanie ogromnych zbiorów danych czy przechodzenie do e-commerce dotyczą coraz większej liczby firm. Te procesy nie byłyby możliwe bez dostępu do szybkiego i stabilnego internetu. Trwające prace nad uruchomieniem sieci 5G – wielokrotnie szybszej niż dzisiejsze 4G – są szansą na znaczne przyspieszenie cyfryzacji polskiej gospodarki. Orange Polska chce od 2020 roku wprowadzać do oferty usługi oparte na sieci nowej generacji.
– Cyfrowa transformacja biznesu to de facto zmiana modeli biznesowych we wszystkich możliwych branżach po to, aby zapewnić nowe, perfekcyjne doświadczenie klientowi. To wiąże się ze zmianą procesów, automatyzacją, przechodzeniem do e-commerce, zmianą środowiska pracy, a także sposobu budowania relacji z klientami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.
Z raportu „Cyfrowe technologie a gospodarka” Forum Obywatelskiego Rozwoju wynika, że nowe technologie rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż wynalazki ery przemysłowej, np. telefonom stacjonarnym zajęło 25 lat, by trafić do pierwszych 10 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych, komputerom – 10 lat, a tabletom – już tylko 2,5 roku.
– Cała rzeczywistość cyfrowa budowana jest dzięki temu, że jest dostęp do internetu. Dlatego w Orange Polska inwestujemy tak dużo w stabilny i szybki internet. Do 2020 zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 5 mln gospodarstw domowych i 40 proc. firm w Polsce. Światłowód będzie również podstawą do rozwoju i budowania sieci 5G, czyli sieci przyszłości, niezbędnej do rozbudowy całej branży internetu rzeczy – zapowiada Bożena Leśniewska.
Technologia 5G ma stworzyć rewolucyjne możliwości. O ile 4G pozwala na dostęp do internetu z prędkością do 300 Mb/s, to w 5G prędkość przesyłu danych będzie liczona w gigabitach na sekundę. Do milisekundy skróci się czas opóźnienia transmisji danych. Przełoży się to na rozwój internetu rzeczy oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zgodnie z nową strategią Orange Polska chce od przyszłego roku rozpocząć testy terenowe nowej sieci, by komercyjnie uruchamiać ją od 2020 roku.
– Na bazie tej łączności, komunikacji, klienci budują nowe rozwiązania. To robotyka procesów, przechodzenie do chmury, bezpieczeństwo i zapobieganie atakom, to również wewnętrzna zmiana modeli i procesów, przechodzenie do e-commerce, do social media, social selling, tych trendów jest bardzo dużo – wymienia Leśniewska.
Choć polskie przedsiębiorstwa obawiają się cyfrowej transformacji, rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Z badania „Digital Transformation” firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję takiego procesu. Niewiele mniej podkreśla, że ma już opracowany szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny w tym zakresie.
– Celem transformacji cyfrowej jest dostosowanie firm tradycyjnych, działających w modelu historycznym, do rzeczywistości cyfrowego świata – ma być szybciej, łatwiej, przyjemniej i wtedy, kiedy klient chce – tłumaczy wiceprezes ds. rynku biznesowego w Orange Polska.
Jak wynika z raportu FOR, polscy konsumenci spędzają w internecie rocznie prawie 11 mld godzin – porównują oferty sklepów, przeglądają portale informacyjne czy sieci społecznościowe. W internecie szukamy pracy, przyjaciół i partnerów, bo tak jest szybciej i wygodniej.
– Klienci żyją w świecie nadmiaru wyboru, możliwości, decyzji, a przede wszystkim nadmiaru informacji. Im prostsze są modele firm, im bardziej przyjazne i przenoszone do świata aplikacji i do smartfonów, tym życie staje się łatwiejsze – przekonuje Bożena Leśniewska i dodaje że w ciągu pięciu lat aplikacje chmurowe będę odpowiadać za ponad 90 proc. ruchu w polskiej sieci mobilnej.
Jak podaje Cisco, jeszcze w 1997 roku powstawało 100 GB na godzinę, w 2002 roku już 100 GB na sekundę, a w 2018 roku może to być 50 tys. GB danych na sekundę. Szacuje się też, że firmy odpowiadają za 1/3 masowej produkcji danych. Narzędzia do ich uporządkowania i analizy są jedną z najpilniejszych potrzeb przedsiębiorców.
W procesie cyfryzacji polskie firmy potrzebują wsparcia – stąd oferta Orange obejmująca rozwiązania z telemetrii, API, robotyki czy data center. Spółka ma też platformę do projektów smart city, dzięki której samorządy mogą sprawniej zarządzać systemami maszyn. W ubiegłym roku spółka zrealizowała ponad 2,5 tys. projektów ICT o różnej skali. Trwają prace nad wprowadzeniem do oferty usług związanych z tworzeniem aplikacji oraz rozszerzoną rzeczywistością.
– Budujemy ofertę poszerzoną o rozwiązania integratorskie i z dziedziny rozwiązań cyfrowych, także w oparciu o naszą spółkę Integrated Solutions, i z tą ofertą wychodzimy do klientów, koncentrując się głównie na rozwiązaniach chmurowych czy cyberbezpieczeństwa – mówi wiceprezes Orange Polska.
Jak podkreśla Bożena Leśniewska, proces cyfryzacji dotyczy też samej spółki.
– Robotyzujemy się. W samej obsłudze klienta mamy pięćdziesiąt robotów, a obejmujemy tym procesem także obszary logistyki, finansów i operacji. To jeden z trendów, które zdecydowanie będą zmieniały rzeczywistość firm. Zmieniamy też środowisko pracy naszych pracowników – wskazuje Bożena Leśniewska.
Czytaj także
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.