Newsy

Dostęp do szybkiego internetu warunkiem technologicznej zmiany firm. Wprowadzenie sieci 5G znacznie ten proces przyspieszy

2018-04-23  |  06:15

Już ponad 50 proc. firm przeszło lub planuje cyfrową transformację biznesu. Automatyzacja procesów, wykorzystywanie ogromnych zbiorów danych czy przechodzenie do e-commerce dotyczą coraz większej liczby firm. Te procesy nie byłyby możliwe bez dostępu do szybkiego i stabilnego internetu. Trwające prace nad uruchomieniem sieci 5G – wielokrotnie szybszej niż dzisiejsze 4G – są szansą na znaczne przyspieszenie cyfryzacji polskiej gospodarki. Orange Polska chce od 2020 roku wprowadzać do oferty usługi oparte na sieci nowej generacji.

 Cyfrowa transformacja biznesu to de facto zmiana modeli biznesowych we wszystkich możliwych branżach po to, aby zapewnić nowe, perfekcyjne doświadczenie klientowi. To wiąże się ze zmianą procesów, automatyzacją, przechodzeniem do e-commerce, zmianą środowiska pracy, a także sposobu budowania relacji z klientami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Z raportu „Cyfrowe technologie a gospodarka” Forum Obywatelskiego Rozwoju wynika, że nowe technologie rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż wynalazki ery przemysłowej, np. telefonom stacjonarnym zajęło 25 lat, by trafić do pierwszych 10 proc. gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych, komputerom – 10 lat, a tabletom – już tylko 2,5 roku.

 Cała rzeczywistość cyfrowa budowana jest dzięki temu, że jest dostęp do internetu. Dlatego w Orange Polska inwestujemy tak dużo w stabilny i szybki internet. Do 2020 zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 5 mln gospodarstw domowych i 40 proc. firm w Polsce. Światłowód będzie również podstawą do rozwoju i budowania sieci 5G, czyli sieci przyszłości, niezbędnej do rozbudowy całej branży internetu rzeczy – zapowiada Bożena Leśniewska.

Technologia 5G ma stworzyć rewolucyjne możliwości. O ile 4G pozwala na dostęp do internetu z prędkością do 300 Mb/s, to w 5G prędkość przesyłu danych będzie liczona w gigabitach na sekundę. Do milisekundy skróci się czas opóźnienia transmisji danych. Przełoży się to na rozwój internetu rzeczy oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zgodnie z nową strategią Orange Polska chce od przyszłego roku rozpocząć testy terenowe nowej sieci, by komercyjnie uruchamiać ją od 2020 roku.

– Na bazie tej łączności, komunikacji, klienci budują nowe rozwiązania. To robotyka procesów, przechodzenie do chmury, bezpieczeństwo i zapobieganie atakom, to również wewnętrzna zmiana modeli i procesów, przechodzenie do e-commerce, do social media, social selling, tych trendów jest bardzo dużo – wymienia Leśniewska.

Choć polskie przedsiębiorstwa obawiają się cyfrowej transformacji, rozumieją, że nie ma od niej odwrotu. Z badania „Digital Transformation” firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad połowa polskich firm ma wizję takiego procesu. Niewiele mniej podkreśla, że ma już opracowany szczegółowy plan biznesowy i inwestycyjny w tym zakresie.

 Celem transformacji cyfrowej jest dostosowanie firm tradycyjnych, działających w modelu historycznym, do rzeczywistości cyfrowego świata – ma być szybciej, łatwiej, przyjemniej i wtedy, kiedy klient chce – tłumaczy wiceprezes ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Jak wynika z raportu FOR, polscy konsumenci spędzają w internecie rocznie prawie 11 mld godzin – porównują oferty sklepów, przeglądają portale informacyjne czy sieci społecznościowe. W internecie szukamy pracy, przyjaciół i partnerów, bo tak jest szybciej i wygodniej.

– Klienci żyją w świecie nadmiaru wyboru, możliwości, decyzji, a przede wszystkim nadmiaru informacji. Im prostsze są modele firm, im bardziej przyjazne i przenoszone do świata aplikacji i do smartfonów, tym życie staje się łatwiejsze – przekonuje Bożena Leśniewska i dodaje że w ciągu pięciu lat aplikacje chmurowe będę odpowiadać za ponad  90 proc. ruchu w polskiej sieci mobilnej.

Jak podaje Cisco, jeszcze w 1997 roku powstawało 100 GB na godzinę, w 2002 roku już 100 GB na sekundę, a w 2018 roku może to być 50 tys. GB danych na sekundę. Szacuje się też, że firmy odpowiadają za 1/3 masowej produkcji danych. Narzędzia do ich uporządkowania i analizy są jedną z najpilniejszych potrzeb przedsiębiorców.

W procesie cyfryzacji polskie firmy potrzebują wsparcia – stąd oferta Orange obejmująca rozwiązania z telemetrii, API, robotyki czy data center. Spółka ma też platformę do projektów smart city, dzięki której samorządy mogą sprawniej zarządzać systemami maszyn. W ubiegłym roku spółka zrealizowała ponad 2,5 tys. projektów ICT o różnej skali. Trwają prace nad wprowadzeniem do oferty usług związanych z tworzeniem aplikacji oraz rozszerzoną rzeczywistością.

 Budujemy ofertę poszerzoną o rozwiązania integratorskie i z dziedziny rozwiązań cyfrowych, także w oparciu o naszą spółkę Integrated Solutions, i z tą ofertą wychodzimy do klientów, koncentrując się głównie na rozwiązaniach chmurowych czy cyberbezpieczeństwa – mówi wiceprezes Orange Polska.

Jak podkreśla Bożena Leśniewska, proces cyfryzacji dotyczy też samej spółki.

– Robotyzujemy się. W samej obsłudze klienta mamy pięćdziesiąt robotów, a obejmujemy tym procesem także obszary logistyki, finansów i operacji. To jeden z trendów, które zdecydowanie będą zmieniały rzeczywistość firm. Zmieniamy też środowisko pracy naszych pracowników – wskazuje Bożena Leśniewska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Duży wzrost aktywności cyberprzestępców w czasie pandemii. Coraz częściej podszywają się pod zaufane firmy i instytucje

Cyberprzestępcy bardzo szybko zaczęli wykorzystywać do wyłudzeń tematykę związaną z COVID-19, a w czasie pandemii skokowo wzrosła liczba ataków hakerskich i prób wyłudzenia danych. W ostatnich tygodniach oszuści za cel ataków obrali sobie zwłaszcza osoby w wieku 20–40 lat, z którymi kontaktują się kanałami elektronicznymi i telefonicznymi, wykorzystując sprawdzoną socjotechnikę wypróbowaną wcześniej na seniorach czy dane pozyskane z wycieków. Coraz częściej podszywają się pod znane, zaufane instytucje, np. banki, co przy braku czujności może zakończyć się utratą środków z konta czy zaciągnięciem kredytu na setki tysięcy złotych. Eksperci zalecają ostrożność i korzystanie z narzędzi, które pomogą chronić się przed takimi scenariuszami.

Firma

Polska wciąż jest liderem regionu w przyciąganiu firm z sektora usług dla biznesu. Po chwilowym spowolnieniu zainteresowanie naszym rynkiem przyspiesza

Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wciąż chętnie lokują swoje inwestycje w Polsce, mimo że 2020 rok przyniósł pewne osłabienie dynamiki wzrostu. Widać już jednak ożywienie, zarówno w sferze nowych projektów, jak i w reinwestycjach. – Z punktu widzenia atrakcyjności polskich miast Warszawa przeżywa swój renesans ­­– mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio. Dużym zainteresowaniem firm z sektora BPO i SSC cieszą się jednak również miasta regionalne.

Ochrona środowiska

W czasie pandemii w Polsce przybyło 200 proc. mocy w fotowoltaice. Polacy inwestują, żeby obniżyć rachunki za prąd

Rok 2020 okazał się najlepszym w historii dla polskiej fotowoltaiki. Moc zainstalowana w PV wzrosła aż o 200 proc. W czasie pandemii przyłączono w Polsce aż 2 GW nowych mocy ze źródeł fotowoltaicznych, co może wynikać z faktu, że w dobie niepewności własne źródło energii elektrycznej dla wielu Polaków okazało się rozwiązaniem zwiększającym poczucie bezpieczeństwa. Ponadto – jak wskazuje „Raport o rynku fotowoltaiki” opracowany przez OLX – praca z domu wiązała się z większym zapotrzebowaniem na komfort cieplny, lepszą jakość powietrza, a co za tym idzie z wyższymi rachunkami za prąd. Koszt wytworzenia energii z systemu fotowoltaicznego jest już od dawna niższy niż prądu ze źródeł konwencjonalnych. Dlatego zainteresowanie inwestycją w panele rośnie dynamicznie z miesiąca na miesiąc.

Transport

Biwakowanie podbija polski rynek turystyczny. Rejestracje kamperów i przyczep kempingowych wystrzeliły w górę

Statystyki PZPM za I kwartał tego roku pokazują duże wzrosty rejestracji nowych oraz używanych, sprowadzanych z zagranicy kamperów i przyczep kempingowych. Ich liczba wystrzeliła w ubiegłym roku dzięki pandemii, która z jednej strony zamroziła ruch turystyczny na duże odległości, a z drugiej wywołała u Polaków niechęć do odwiedzania dużych obiektów hotelowych. W efekcie zyskał karawaning, który jest w fazie boomu, a rynkowi eksperci prognozują, że ten trend nieprędko się skończy. W prężnie rosnący rynek mogą jednak uderzyć zmiany podatkowe, które przyszykował rząd.