Newsy

Uczelnie prywatne walczą o studentów. Zachętą programy studiów dopasowane do potrzeb pracodawców

2014-09-25  |  06:00
Mówi:Grażyna Drażba-Derdej
Funkcja:wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji
Firma:Uczelnia Łazarskiego
  • MP4
  • W ubiegłym roku po raz piąty z rzędu spadła liczba studentów przyjętych na pierwszy rok studiów. Niż demograficzny dotyka przede wszystkim uczelnie niepubliczne. Przygotowanie dobrej oferty i tworzenie nowych kierunków we współpracy z przedsiębiorcami pozwala jednak przyciągnąć młodzież. Zdaniem ekspertów przyszłością są studia dualne, czyli na uczelni i w firmie.

    Od pięciu lat mamy problem z niżem demograficznym. Uczelnie państwowe co roku zwiększają liczbę miejsc na popularnych kierunkach o 2 proc. Dlatego liczba kandydatów na popularnych kierunkach zwiększa się, natomiast na innych maleje – tłumaczy Grażyna Drażba-Derdej, wiceprezydent ds. komunikacji, marketingu i rekrutacji na Uczelni Łazarskiego.

    Dane Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazują, że w ubiegłym roku na studia przyjęto 476 tys. studentów. 338 tys., czyli ponad 70 proc., rozpoczęło naukę na studiach pierwszego stopnia. To spadek o 12 proc. Na niżu demograficznym najbardziej tracą niepubliczne uczelnie – rok temu przyjęły o 17 proc. mniej studentów. Trudna sytuacja na rynku powoduje większą konsolidację.

    Są uczelnie, które przejmują mniejsze i rozszerzają swoje kompetencje w pewnych obszarach. Niektóre uczelnie są obecnie w stanie likwidacji – przyznaje Drażba-Derdej w rozmowie z agencją Newseria.

    Likwidowanych jest w tej chwili 29 uczelni (dane Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POLON), jednak zdaniem ekspertki te najlepsze i oferujące nowoczesne metody nauki poradzą sobie z niżem demograficznym.

    Na naszej uczelni badamy potrzeby rynku pracy, badamy pracodawców, co roku robimy analizy rynku i trendów gospodarczych. Przede wszystkim przewidujemy, w jakich obszarach za 3-4 lata będą potrzebni eksperci – tłumaczy Drażba-Derdej.

    Program nowych kierunków tworzony jest wspólnie z pracodawcami. Istnieją też specjalizacje prowadzone wspólnie z przedsiębiorcami. Daje to nie tylko możliwość dobrego kształcenia, lecz także łatwiejszego znalezienia pracy. Zyskują na tym zarówno studenci, jak i pracodawcy, którzy są w stanie zatrudnić najlepszych jeszcze na etapie studiów.

    Mamy świetny wydział prawa, wygrywamy rankingi, więc rekrutacja jest obecnie bardzo zadowalająca. Również na ekonomii, zarządzaniu i rachunkowości widzimy równomierny przyrost kandydatów – przyznaje ekspertka z Uczelni Łazarskiego.

    Przyszłością uczelni jest tworzenie dualnego systemu studiów, popularnego już w Europie Zachodniej. Student pół tygodnia spędza na nauce teoretycznej, natomiast w kolejne dni przyswaja umiejętności praktyczne u pracodawcy.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.