Newsy

Emisja obligacji PKP PLK najpóźniej na początku grudnia

2013-11-06  |  06:35

PKP Polskie Linie Kolejowe wyemitują obligacje jeszcze przed końcem tego roku. Rząd znowelizował „Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych”, na który przeznaczone będą pozyskane środki. W ciągu kilku dni Skarb Państwa powinien udzielić odpowiednich gwarancji.

 – W ostatni dzień października, podpisaliśmy umowę dotyczącą emisji obligacji z BGK, tym samym realizując zapowiedź, że emisja obligacji zostanie zapięta i zrealizowana w czwartym kwartale – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK. – Liczę na to, że to będzie jeszcze w tym miesiącu, żeby też specjalnie nie wydłużać pewnych terminów płatności, natomiast nie będzie też nic złego w tym, jeśli będzie to początek grudnia.

Emisja obligacji została wymuszona nowelizacją tegorocznego budżetu. Dotacja państwa dla PKP PLK została zmniejszona o 1 mld zł. Objęcie emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego to największa jak do tej pory inwestycja w ramach rządowego programu Inwestycje Polskie.

Rząd przyjął we wtorek nowelizację „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych”, co było jednym z warunków niezbędnych do finalizacji emisji obligacji. Zgodnie z nim do 2015 r. zrealizowane zostaną projekty za niemal 25 mld zł.

 – Drugą rzeczą jest dopięcie sprawy udzielenia gwarancji przez Skarb Państwa. To też jest na dobrej drodze, myślę że w ciągu kilku dni ten warunek również zostanie wypełniony. Wtedy nie będzie żadnego kłopotu, żebyśmy mogli wykorzystać na finansowanie inwestycji w tym roku i częściowo w przyszłym roku pieniądze z obligacji – zapowiada Paszkiewicz.

Dodaje, że dzięki środkom uzyskanym z obligacji uda się sfinansować wszystkie planowane inwestycje kolejowe. Zgodnie z rządowym projektem do 2015 r. z obligacji PKP PLK ma pozyskać łącznie 3,6 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Transport

Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych

Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu.  – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.

DlaWas.info

Problemy społeczne

Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania

Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.