Newsy

Atende będzie starało się o kontrakty na oprogramowanie w energetyce

2014-12-18  |  06:10

Atende będzie ubiegać się o kolejne kontrakty na dostawę oprogramowania do firm energetycznych. Spółka weszła na ten rynek dzięki współpracy z Energa Operatorem przy projekcie instalacji inteligentnych mierników energii (tzw. smart metering). Bez IT nowoczesna energetyka jest niemożliwa – przekonuje prezes Atende Roman Szwed.

W pewnym momencie gospodarstwo domowe czy firma, mała lub duża, potrzebuje dobrej informacji na temat zużycia prądu. Jak ją uzyskać? Trzeba zbudować system, który opomiaruje to wszystko, który zbierze informacje. To jest pierwszy element. Potem dobrze byłoby umieć sterować tymi licznikami – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Roman Szwed, prezes zarządu Atende.

Atende dostarczyło oprogramowanie IT firmie Energa Operator, w ramach jednego z największych w Europie projektów wymiany liczników zużywanej energii. Projekt AMI, zrealizowany przez spółkę córkę Atende Software, odczytuje niemal 400 tys. układów i umożliwia m.in. zarządzanie danymi pomiarowymi oraz daje klientom dostęp do nich.

Jak podkreśla Szwed, Atende będzie zainteresowane kolejnymi przetargami w tym obszarze, jednak na razie nie zostały rozstrzygnięte żadne zamówienia. Podkreśla jednak, że w jego ocenie projekt dla Energi Operatora był dobrze zrealizowany.

Dostarczanie systemów informatycznych cieszy, jeżeli widać, że jest to robione z sukcesem, że są użytkownicy, a firma, która używa ten system zaczyna być wiodącym operatorem w Polsce pod względem technologii – zauważa Szwed.

Dodaje, że w miarę rozwoju technologii i zapotrzebowania na prąd coraz większa będzie potrzeba dobrego zarządzania informacjami i samym zużyciem energii.

Załóżmy, że za parę lat wszyscy będziemy jeździć samochodami elektrycznymi i załóżmy, że w jakiejś dzielnicy 100 tys. ludzi w tym samym momencie będzie chciało naładować swoje auto. Co się wtedy stanie? Wszystko wyleci w powietrze, ponieważ te samochody będą miały olbrzymie akumulatory i będą pobierać bardzo dużo prądu. Trzeba to jakoś rozłożyć, umieć to kontrolować – przekonuje Szwed.

W ramach systemu dostarczonego dla Energi Operator liczniki energii co 15 minut przesyłają informację o zużyciu energii. Tak precyzyjny pomiar umożliwia m.in. identyfikację pików energetycznych oraz wprowadzenie taryfowych zachęt do korzystania z prądu w innym czasie. Szwed opisuje, że jeśli użytkownicy będą mogli korzystać z tańszej energii poza pikiem, to wielu z nich tak zaprogramuje swoje urządzenia, by uniknąć przepłacania. To może mieć wymierne korzyści dla całej gospodarki – podkreśla Szwed. Redukcja zapotrzebowania w godzinach szczytu może zmniejszyć wymogi inwestycyjne.

Jeżeli z tego prądu zrezygnuje 100 tys. użytkowników, to nie ma piku. Czyli nie trzeba budować jednej elektrowni więcej, żeby zapewnić prąd na parę dni w ciągu roku. A to są wymierne oszczędnościach. To może być jeden z powodów, dla którego takie systemy warto budować. Zbliżamy się także do momentu, kiedy coraz większą rolę będą odgrywać źródła rozproszone – podkreśla Szwed.

Dodaje, że wraz ze wzrostem znaczenia fotowoltaiki oraz elektrowni wiatrowych coraz, częściej instalowanych przy domach, pojawi się konieczność budowy systemów umożliwiających dwukierunkowy przepływ prądu. Dzięki sieciom smart grid możliwe będzie m.in. oddawanie wyprodukowanej w domu energii do sieci, co pozwoli na zmniejszenie rachunków za prąd.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.