Newsy

ČEZ zainteresowany kupnem Energi. Chce dzielić się wiedzą przy budowie polskiej elektrowni jądrowej

2013-05-27  |  06:40
Mówi:Daniel Beneš
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:ČEZ
  • MP4
  • Aktualizacja 11:22

    ČEZ, czeski koncern energetyczny, chce rozwijać swoją działalność na polskim rynku. Przygląda się Energi oraz liczy na współpracę z polskimi firmami przy budowie elektrowni jądrowej. Chce dzielić się zdobytym przez lata w Czechach know how w zakresie atomu. Firma zmienia kierunek ekspansji z Bałkan na Europę Środkową, która wydaje się bardziej perspektywiczna pod kątem rozwoju rynku energii.

     – Liczymy, że nasze know-how w budowaniu i eksploatacji elektrowni jądrowej będzie potrzebne kolegom z Polski – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Daniel Beneš, prezes ČEZ. – Naszym priorytetem jest budowanie i eksploatacja elektrowni jądrowych i konwencjonalnych. Mamy w Czechach przede wszystkim jądrowe i węglowe, bardzo podobne jak w Polsce.

    Grupa ČEZ rozbudowuje swój sztandarowy projekt, czyli elektrownię jądrową Temelin. Do końcu roku ma zostać rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę. Czesi pracują też nad projektem budowy nowej elektrowni jądrowej w miejscowości Jaslovské Bohunice na Słowacji. Z kolei Polska planuje wybudowanie pierwszej takiej siłowni w 2024 roku. ČEZ jest gotowy podzielenia się swoim know-how w tym zakresie.

    Jednak polski rynek interesuje czeską firmę nie tylko w dziedzinie atomu.

     – Obserwujemy rynek i wszystkie firmy, z którymi możliwa jest współpraca albo ich przejęcie. Znamy polski rynek, jest dla nas bardziej przewidywalny niż inne europejskie, a nasze stosunki z polskimi przedstawicielami są bardzo dobre – podkreśla Daniel Beneš.

    Czeski koncern szuka możliwości ekspansji na polskim rynku, licząc na to, że konsumpcja energii będzie tu dalej rosła. 

     – Ta era ČEZ-u, kiedy planowaliśmy przede wszystkim ekspansję na rynki bałkańskie, należy do przeszłości. Teraz chcemy zająć się sprawami na rynku czeskim i w sąsiednich państwach. To znaczy, że skupiamy się na Czechach, Polsce i Słowacji. To są priorytety terytorialne – informuje Daniel Beneš.

    Zdradza, że jest zainteresowany kupnem Energi, jednej z większych polskich spółek energetycznych. Resort skarbu państwa zamierza jeszcze w tym roku wprowadzić ją na warszawską giełdę. 

     – Obserwujemy firmę Energa, ale w ogóle jesteśmy zainteresowani tym, co będzie się działo na rynku – mówi prezes ČEZ.

    Grupa ČEZ to koncern energetyczny z centralą w Republice Czeskiej, działający w wielu krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej oraz w Turcji. Najważniejszym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Transport

    Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

    W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.

    Handel

    Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

    Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.