Newsy

PERN "Przyjaźń" rozważa budowę tranzytowego ropociągu Północ-Południe. Na razie powstaje terminal naftowy w Gdańsku

2013-05-06  |  06:40
Mówi:Marcin Moskalewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PERN „Przyjaźń” S.A.
  • MP4
  • PERN „Przyjaźń”, państwowa spółka zajmująca się transportem ropy w Polsce, rozważa budowę drugiego tranzytowego ropociągu. Po rurze Wschód-Zachód z Białorusi do Niemiec spółka nie wyklucza uruchomienia tranzytu z portu w Gdańsku na południe. Na razie przedsiębiorstwo ogłosiło nową strategię i rozpoczyna budowę terminala naftowego.

     – Nowa strategia to jest uaktualnienie strategii, którą mieliśmy – podkreśla dla Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN „Przyjaźń”.

    Wśród inwestycji, które będą możliwe za jakiś czas, prezes PERN „Przyjaźń” wymienia budowę rurociągu Północ-Południe. Będzie on konieczny, gdy zmieni się kierunek dostaw ropy do Polski. Obecnie spółka zarządza tranzytowym rurociągiem z Białorusi do Niemiec. W przyszłości niewykluczone jednak, że większość ropy do Polski będzie trafiać właśnie przez bałtyckie porty.

     – Oczywiście również planujemy rozbudowę rurociągów paliwowych, rozmawiamy z naszym partnerem w sprawie słynnego również historycznego rurociągu Boronów – Trzebinia. Prowadzimy ostatnie analizy i myślę, że wspólnie z naszym partnerem podejmiemy decyzję – dodaje Moskalewicz.

    Celem nowej strategii jest nie tylko lepsze realizowanie misji, czyli gwarantowanie bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale i zdobywanie nowych źródeł przychodów. Dywersyfikacja ma być oparta na spółkach z grupy kapitałowej PERN „Przyjaźń”. Marcin Moskalewicz określa je jako „nogi”, na których oprze się przedsiębiorstwo.

    Jedną z ważnych spółek jest gdański Naftoport, w którym PERN „Przyjaźń” ma 66,67 proc. udziałów. Część przeładunkowa powstała już w latach 70. Obecnie Naftoport posiada cztery stanowiska w porcie w Gdańsku. Rocznie spółka może przeładować 34 mln ton ropy naftowej oraz paliw płynnych.

    PERN „Przyjaźń” i Zarząd Morski Portu Gdańsk S.A. podpisali już umowę na 30-letnią dzierżawę 28 hektarów na terenie gdańskiego portu, gdzie powstanie Terminal Naftowy. Na jego terenie PERN chce zbudować ok. 20 zbiorników o łącznej pojemności ok. 700 tys. metrów sześciennych.

     – W tej opcji budowy terminala sprzed wielu, wielu lat, z lat 70., kiedy podjęliśmy decyzję o budowie części przeładunkowej zabrakło nam hubu – wyjaśnia Moskalewicz. – Dziś się mówi, że to będzie jedno przedsiębiorstwo. Ta myśl jest tylko związana z tym, że gdzieś w którymś momencie fajnie będzie, jak mogłoby powstać przedsiębiorstwo, które mogłoby się zająć przeładunkiem i rzeczywiście będzie sprawowało nadzór nad terminalem.

    Moskalewicz podkreśla jednak, że stworzenie jednego przedsiębiorstwa, które zarządzałoby zarówno Naftoportem, jak i Terminalem Naftowym będzie możliwe dopiero w przyszłości.

    Zdradza również, że przedsiębiorstwo planuje dalsze inwestycje. Trwają analizy i szacunki kosztów. Do czasu ich zakończenia Moskalewicz nie chce zdradzać pomysłów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.