Mówi: | Andrzej Gajewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | PGNiG TERMIKA |
PGNiG Termika inwestuje poza Warszawą
Do 2020 r. PGNiG TERMIKA zainwestuje w rejonie warszawskim ponad 4 mld zł – wynika ze strategii spółki. Okolice stolicy to kluczowy teren jej działalności. Obok głównych projektów strategicznych, do których należy budowa bloku gazowego czy kotłowni olejowo-gazowej na Żeraniu, firma inwestuje poza Warszawą – w Poznaniu i Stalowej Woli.
Termika rozważa też koncepcje budowy spalarni śmieci. Możliwe lokalizacje spalarni śmieci – Kawęczyn lub Wola – i termin realizacji inwestycji będą zależały od decyzji władz miasta. Jak wyjaśnia prezes spółki, z punktu widzenia technicznych aspektów funkcjonowania przyszłej spalarni, prawobrzeżny Kawęczyn ma więcej zalet. Wśród nich m.in. większe możliwości wyprowadzenia ciepła oraz energii elektrycznej.
– Trzeci plus jest taki, że w okolicach Kawęczyna istnieje dzisiaj bardzo mała spalarnia miejska, tak zwany ZUSOK [Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych – red.]. Czwartą zaletą jest to, że dookoła Kawęczyna de facto jest strefa niezurbanizowana i są to lokalizacje głównie przemysłowe – dodaje Andrzej Gajewski. – Zlokalizowanie spalarni na Woli jest o tyle dobre, że jest blisko do wysypiska czy starej hałdy śmieciowej na Bemowie.
PGNiG TERMIKA ogłosiła również, że w połowie tego roku uruchomi przetarg na wybór generalnego wykonawcy bloku gazowego na Żeraniu. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 1,7 mld zł. Biorąc pod uwagę pozostałe projekty, w które spółka ma zamiar zaangażować się w obszarze warszawskim, ich łączna wartość do 2020 r. wyniesie ponad 4 mld zł.
Choć PGNiG TERMIKA w pierwszej kolejności stawia na poprawę efektywności dostaw ciepła dla Warszawy, równolegle rozważa też projekty inwestycyjne w innych miastach.
– Jedynym z nich jest Poznań. Naszym celem jest wybudowanie ekologicznego źródła wytwarzania ciepła, oferującego konkurencyjny cenowo produkt dla mieszkańców. W okolicach Poznania jest lokalna kopalnia PGNiG – Kościan-Błońsko, z której możemy pozyskać gaz dla tej elektrociepłowni – mówi prezes PGNiG TERMIKA.
Ciepłownicza spółka ma w planach budowę w Poznaniu elektrociepłowni gazowej o mocy do 100 MW, która będzie dostarczać ciepło do miejskiej sieci Dalkia Poznań.
Projekt Stalowa Wola zakłada wybudowanie do połowy 2015 roku bloku gazowo-parowego o mocy 450 MWe oraz 240 MWt. EC SW będzie dostarczać ciepło dla miast Stalowa Wola i Nisko oraz położonych w ich rejonie przedsiębiorstw przemysłowych, a ponadto będzie zasilać w energię elektryczną Krajowy System Elektroenergetyczny. Elektrociepłownia Stalowa Wola ma według założeń produkować rocznie 3000 GWh energii elektrycznej i spalać około 600 mln m3 gazu ziemnego wysokometanowego.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.