Mówi: | Dariusz Stolarczyk |
Funkcja: | wiceprezes zarządu ds. korporacji |
Firma: | Tauron Polska Energia S.A. |
Tauron może przeznaczyć 5 mld zł na elektrownię atomową, ale w zamian chce sprzedawać część produkowanej energii
Tauron Polska Energia jest gotowy zainwestować 5 mld zł w budowę elektrowni atomowej w Polsce - informuje wiceprezes spółki. W zamian liczy na możliwość sprzedaży części produkowanej przez nią mocy. Wiceprezes Tauronu podkreśla jednak, że konieczny jest taki model finansowania budowy, który zabezpieczy inwestorów i umożliwi dystrybucję taniej energii. Umowa między inwestorami ma być podpisana we wrześniu.
Głównym inwestorem elektrowni atomowej jest PGE (51 proc. udziałów), a poza Tauronem do konsorcjum wejdą także Enea oraz KGHM Polska Miedź.
Dariusz Stolarczyk, wiceprezes Tauron Polska Energia S.A., przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że sfinalizowanie części organizacyjnej jest dużo łatwiejsze od znalezienia odpowiedniego modelu finansowania inwestycji.
– Trwa jeszcze dyskusja, jaka ma być cena, na jakich zasadach mają wejść udziałowcy do podmiotu. Najważniejszą kwestią jest kwestia regulacji, jak zdefiniować źródła jądrowe, które mają produkować ze względu na bardzo wysokie nakłady inwestycyjne. Czy dzisiaj polski rynek, polski odbiorca jest w stanie udźwignąć ten ciężar? Wiemy, że nie – mówi Dariusz Stolarczyk.
Przekonuje, że niezbędne jest wsparcie ze strony państwa, podobnie jak miało to miejsce w innych krajach, które decydowały się na budowę elektrowni atomowych. Nie chodzi jednak o subwencję czy budowę finansowaną całkowicie z środków budżetowych, lecz o zapewnienie bezpieczeństwa dla inwestorów oraz niskich cen dla odbiorców.
Dla Tauronu ważne jest to, by po wybudowaniu elektrowni atomowej, spółka mogła sprzedawać cześć produkowanej przez nią energii. Wiceprezes koncernu nie chce na razie ujawniać, o jaki udział może chodzić, bo to zależy od ustaleń z innymi inwestorami.
– Na pewno nie chcielibyśmy ograniczać się tylko do bycia inwestorem typowo finansowym. Chcielibysmy mieć swoją część tego tortu, część tej energii, którą moglibyśmy sprzedawać i to jest główny motyw tego całego przedsięwzięcia – podkreśla wiceprezes zarządu spółki.
Pierwszy blok w polskiej elektrowni atomowej, którego moc ma wynieść ok. 3000 MW, może ruszyć, zgodnie z ostatnimi zapowiedziami rządu najwcześniej w 2024 roku. Koszt całej inwestycji szacuje się, że sięgnie co najmniej 10 mld euro.
Stolarczyk przyznaje, że wielkość inwestycji w elektrownię atomową zależy od powodzenia innych projektów. Spółka jest obecnie zaangażowana w budowę nowego bloku energetycznego w Elektrowni Jaworzno III oraz bloku gazowo-parowego w Elektrowni Blachownia.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.