Newsy

W 2015 r. Veolia zainwestuje 200 mln zł w poprawę parametrów emisji swoich instalacji i sieć dystrybucji

2014-10-02  |  06:40

Veolia Polska chce poprawić parametry emisji ze swoich instalacji i rozwinąć sieć dystrybucji. Przedsiębiorstwo będzie rozwijać produkcję energii elektrycznej w skojarzeniu z cieplną (tzw. kogeneracja). Podstawowym paliwem pozostanie węgiel, wykorzystane będą także źródła odnawialne (OZE). Firma zamierza również inwestować w gospodarkę odpadami i budowanie spalarni.

Jak informuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Gerard Bourland, dyrektor generalny Veolia Polska, rozwijanie kogeneracji jest obecnie jednym z głównych elementów strategii przedsiębiorstwa.

Jest to najbardziej efektywny sposób, żeby pozyskać dwa produkty jednocześnie – uważa Bourland. – Szukamy rozwiązań i budujemy instalacje, które pracują w tym trybie. Pierwszoplanowe jest dla nas produkowanie ciepła. Energia to element dodatkowy. Projekt musi służyć przede wszystkim pierwszemu celowi, ale przy okazji powinien realizować drugi. Prąd możemy sprzedawać na wolnym rynku lub bezpośrednio naszym klientom.

Jednocześnie przedsiębiorstwo skupia się na dywersyfikacji dostępnych na lokalnym rynku źródeł energii. Jak twierdzi dyrektor generalny jeszcze przez kilka lat dominującym paliwem na rynku będzie węgiel.

Jest więc również dla nas głównym źródłem – przyznaje Gerard Bourland. – Obok tego jednak wprowadziliśmy do produkcji biomasę, szczególnie w Poznaniu i Łodzi, gdzie działają już przystosowane do jej spalania bloki. W przyszłości paliwem będą także odpady. W najbliższych latach węgiel nadal będzie dominował, ale część rynku powinna być zagospodarowana przez gaz, biomasę i odpady.

Oprócz produkcji energii coraz ważniejszym obszarem działalności przedsiębiorstwa będzie gospodarka odpadami. Firma podzieli się swoim doświadczeniem w zakresie ponownego wykorzystania odpadów komunalnych w procesie produkcji energii (spalarnie) z samorządami lokalnymi.

Jesteśmy w stanie uzyskać efekt synergii – twierdzi Bourland – Inicjatywa w zakresie budowy spalarni zawsze leży po stronie władz samorządowych. Trzeba pamiętać o tym, że jeśli podejmiemy dziś decyzję o budowie przedsiębiorstwo, to ono ruszy dopiero za trzy lata. Ale wierzymy, że pojawią się przetargi lub projekty w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego. To może stać się w przyszłości podstawą naszego biznesu. Wiemy, jak budować i prowadzić spalarnie tak, by stały się ważną częścią sieci energetycznej miasta.

Zdaniem szefa Veolii Polska sporo jest także do zrobienia w zakresie dostarczania wody. Obecnie jednak zajmują się tym głównie spółki komunalne. Tylko kilka miast zdecydowało się na powierzenie tej usługi przedsiębiorstwom zewnętrznym (outsourcing).

Gdy rozmawiamy z władzami miast, to okazuje się. że dla nich priorytetem jest gospodarka odpadami, dopiero później woda – informuje Gerard Bourland. – Jeśli przedsiębiorstwo dostarcza wodę, później musi ją odebrać i oczyścić. W tym zakresie także można uzyskać spore korzyści, stosując bardziej wydajne procesy. Myślę, że ruchów w  tym segmencie możemy się spodziewać najwcześniej za 3-5 lat. Wtedy będziemy mogli zaoferować samorządom rozwiązania, które zoptymalizują dystrybucję wody i oczyszczanie ścieków.

Obecna w Polsce od 1994 roku Grupa Veolia jest jednym z czołowych dostawców usług z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.