Newsy

Wiceprezes Tauronu: zielone certyfikaty powinny być rozliczane w skali roku

2013-09-13  |  06:05
Mówi:Dariusz Stolarczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. korporacji
Firma:Tauron Polska Energia
  • MP4
  • Na wynikach grupy Tauron za pierwsze półrocze odbił się spadek cen zielonych certyfikatów. Wahania w systemie wsparcia ekologicznej energii przyniosły straty. Stąd propozycje holdingu, by zmodyfikować system ważności certyfikatów. To ułatwi przedsiębiorcom planowanie inwestycji i ograniczy spekulacje na rynku.

     Zielone certyfikaty nieco pogorszyły wyniki, bo ceny tych świadectw są niższe niż w pierwszym półroczu 2012 roku. Podejmujemy tę kwestię, żeby zastanowić się nad okresem ważności certyfikatów. Wydaje się zasadne rozważenie możliwości skrócenia okresu umarzania świadectw do np. jednego roku – uważa Dariusz Stolarczyk, wiceprezes zarządu firmy Tauron Polska Energia. Grupa Tauron jest drugim co do wielkości producentem energii elektrycznej w Polsce.

    Jak wyjaśnia, w opinii Tauronu, taki mechanizm pomógłby w stworzeniu bardziej przejrzystego rynku świadectw pochodzenia. 

     – Ograniczony zostałby element spekulacji, przetrzymywania  świadectw – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Stolarczyk.

    W pierwszym półroczu tego roku Grupa Tauron uzyskała wyższe rok do roku przychody ze sprzedaży w segmentach Wydobycie (o 12,7 proc.), Sprzedaż (o 3,1 proc.), Ciepło (o 5,1 proc.) i Obsługa Klienta (o 39,7 proc.). Niższy poziom przychodów w pozostałych segmentach ma, zdaniem grupy, związek m.in. ze spadkiem cen energii i certyfikatów.

    Zielone certyfikaty to świadectwa pochodzenia będące dowodem, że prąd został wyprodukowany ze źródła odnawialnego (np. biogazowni, elektrowni wiatrowej czy fotowoltaiki). Rząd pracuje nad zmianą dotychczasowego systemu, który według części ekspertów jest źle zaprojektowany i doprowadził do nadpodaży  zielonych certyfikatów. A to w konsekwencji sprawia, że nieopłacalne stały się inwestycje w ekologiczną energię. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.