Newsy

Wiceprezes Tauronu: zielone certyfikaty powinny być rozliczane w skali roku

2013-09-13  |  06:05
Mówi:Dariusz Stolarczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. korporacji
Firma:Tauron Polska Energia
  • MP4
  • Na wynikach grupy Tauron za pierwsze półrocze odbił się spadek cen zielonych certyfikatów. Wahania w systemie wsparcia ekologicznej energii przyniosły straty. Stąd propozycje holdingu, by zmodyfikować system ważności certyfikatów. To ułatwi przedsiębiorcom planowanie inwestycji i ograniczy spekulacje na rynku.

     Zielone certyfikaty nieco pogorszyły wyniki, bo ceny tych świadectw są niższe niż w pierwszym półroczu 2012 roku. Podejmujemy tę kwestię, żeby zastanowić się nad okresem ważności certyfikatów. Wydaje się zasadne rozważenie możliwości skrócenia okresu umarzania świadectw do np. jednego roku – uważa Dariusz Stolarczyk, wiceprezes zarządu firmy Tauron Polska Energia. Grupa Tauron jest drugim co do wielkości producentem energii elektrycznej w Polsce.

    Jak wyjaśnia, w opinii Tauronu, taki mechanizm pomógłby w stworzeniu bardziej przejrzystego rynku świadectw pochodzenia. 

     – Ograniczony zostałby element spekulacji, przetrzymywania  świadectw – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Stolarczyk.

    W pierwszym półroczu tego roku Grupa Tauron uzyskała wyższe rok do roku przychody ze sprzedaży w segmentach Wydobycie (o 12,7 proc.), Sprzedaż (o 3,1 proc.), Ciepło (o 5,1 proc.) i Obsługa Klienta (o 39,7 proc.). Niższy poziom przychodów w pozostałych segmentach ma, zdaniem grupy, związek m.in. ze spadkiem cen energii i certyfikatów.

    Zielone certyfikaty to świadectwa pochodzenia będące dowodem, że prąd został wyprodukowany ze źródła odnawialnego (np. biogazowni, elektrowni wiatrowej czy fotowoltaiki). Rząd pracuje nad zmianą dotychczasowego systemu, który według części ekspertów jest źle zaprojektowany i doprowadził do nadpodaży  zielonych certyfikatów. A to w konsekwencji sprawia, że nieopłacalne stały się inwestycje w ekologiczną energię. 

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.