Newsy

Afera Amber Gold nie odebrała Providentowi klientów. Nie zrobi tego też poluzowanie rekomendacji T

2013-03-21  |  06:40

W ostatnich latach Provident na polskim rynku stabilnie rośnie. W ubiegłym roku liczba klientów przekroczyła 821 tysięcy, co oznacza wzrost o 4 proc. Zdaniem władz Provident Polska, dobrej kondycji firmy nie zaszkodzi poluzowanie rekomendacji T, dzięki któremu – według bankowców – część kredytobiorców zrezygnuje z usług firm pożyczkowych i powróci do banków. Na sytuację Providenta nie wpłynęła także sprawa Amber Gold.

 – Zdecydowanie popieramy wszystko, co zostanie zrobione, by uczynić rynek pożyczek i kredytów bardziej przejrzystym, etycznym i odpowiedzialnym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria David Parkinson, prezes zarządu Provident Polska. – Konkurencja generalnie podnosi jakość usług dla klienta. My już gwarantujemy wysoki poziom naszych usług, ale wszystkie działania, które pobudzą konkurencję, a tym samym podniosą jakość usług i poprawią regulacje na rynku pożyczek, będą dobrym posunięciem – ocenia konsekwencje sprawy Amber Gold.

Jak przyznaje, uwaga medialna poświęcona tej aferze przyczyniła się do nerwowości na polskim rynku. Określenie „parabank”, którego używano również w stosunku do Providenta, zaczęło być odbierane zdecydowanie negatywnie. Jednak firmie udało się zatrzymać klientów.

 – Z uwagi na to, że mamy dobre relacje z naszymi agentami i klientami, jesteśmy w stanie wyjaśnić im, że nie jesteśmy parabankiem, nie jesteśmy instytucją jak Amber Gold, nie jesteśmy na żadnej liście, na której widnieją tego typu instytucje, ani nawet nie moglibyśmy się na niej znaleźć – mówi David Parkinson. – Wszystko, co pożyczamy naszym klientom, jest absolutnie uczciwe i przejrzyste. A nasi agenci bardzo dobrze potrafią to wyjaśnić naszym klientom.

Zmiany regulacji niestraszne

Zmieniona w lutym przez Komisję Nadzoru Finansowego rekomendacja T, która łagodzi kryteria udzielania kredytów i pożyczek przez banki, nie wpłynie, zdaniem władz Providenta, na kondycję spółki.

 – W ubiegłym roku odnotowaliśmy czteroprocentowy wzrost i w ostatnich trzech latach stabilnie rośliśmy – podkreśla prezes. – Rozpoczęliśmy wzrosty jeszcze przed rekomendacją T. Przez cały czas obserwujemy profil naszych klientów, obserwujemy konkurencję i nie widzimy znaczącego wpływu. Takiego też się nie spodziewamy po poluzowaniu rekomendacji.

Polska jest najbardziej dochodowym rynkiem z sześciu (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i Meksyk), na których spółka funkcjonuje. Grupa IPF (International Personal Finance), która pod marką Provident prowadzi działalność na tych rynkach, już w środę zadebiutuje (w ramach notowania równoległego) na Giełdzie Papierów Wartościowych. Będzie pierwszą firmą pożyczkową notowaną na warszawskim parkiecie. W tym roku chce też rozpocząć działalność na Litwie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

Media i PR

Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.