Newsy

Afera Amber Gold nie odebrała Providentowi klientów. Nie zrobi tego też poluzowanie rekomendacji T

2013-03-21  |  06:40

W ostatnich latach Provident na polskim rynku stabilnie rośnie. W ubiegłym roku liczba klientów przekroczyła 821 tysięcy, co oznacza wzrost o 4 proc. Zdaniem władz Provident Polska, dobrej kondycji firmy nie zaszkodzi poluzowanie rekomendacji T, dzięki któremu – według bankowców – część kredytobiorców zrezygnuje z usług firm pożyczkowych i powróci do banków. Na sytuację Providenta nie wpłynęła także sprawa Amber Gold.

 – Zdecydowanie popieramy wszystko, co zostanie zrobione, by uczynić rynek pożyczek i kredytów bardziej przejrzystym, etycznym i odpowiedzialnym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria David Parkinson, prezes zarządu Provident Polska. – Konkurencja generalnie podnosi jakość usług dla klienta. My już gwarantujemy wysoki poziom naszych usług, ale wszystkie działania, które pobudzą konkurencję, a tym samym podniosą jakość usług i poprawią regulacje na rynku pożyczek, będą dobrym posunięciem – ocenia konsekwencje sprawy Amber Gold.

Jak przyznaje, uwaga medialna poświęcona tej aferze przyczyniła się do nerwowości na polskim rynku. Określenie „parabank”, którego używano również w stosunku do Providenta, zaczęło być odbierane zdecydowanie negatywnie. Jednak firmie udało się zatrzymać klientów.

 – Z uwagi na to, że mamy dobre relacje z naszymi agentami i klientami, jesteśmy w stanie wyjaśnić im, że nie jesteśmy parabankiem, nie jesteśmy instytucją jak Amber Gold, nie jesteśmy na żadnej liście, na której widnieją tego typu instytucje, ani nawet nie moglibyśmy się na niej znaleźć – mówi David Parkinson. – Wszystko, co pożyczamy naszym klientom, jest absolutnie uczciwe i przejrzyste. A nasi agenci bardzo dobrze potrafią to wyjaśnić naszym klientom.

Zmiany regulacji niestraszne

Zmieniona w lutym przez Komisję Nadzoru Finansowego rekomendacja T, która łagodzi kryteria udzielania kredytów i pożyczek przez banki, nie wpłynie, zdaniem władz Providenta, na kondycję spółki.

 – W ubiegłym roku odnotowaliśmy czteroprocentowy wzrost i w ostatnich trzech latach stabilnie rośliśmy – podkreśla prezes. – Rozpoczęliśmy wzrosty jeszcze przed rekomendacją T. Przez cały czas obserwujemy profil naszych klientów, obserwujemy konkurencję i nie widzimy znaczącego wpływu. Takiego też się nie spodziewamy po poluzowaniu rekomendacji.

Polska jest najbardziej dochodowym rynkiem z sześciu (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i Meksyk), na których spółka funkcjonuje. Grupa IPF (International Personal Finance), która pod marką Provident prowadzi działalność na tych rynkach, już w środę zadebiutuje (w ramach notowania równoległego) na Giełdzie Papierów Wartościowych. Będzie pierwszą firmą pożyczkową notowaną na warszawskim parkiecie. W tym roku chce też rozpocząć działalność na Litwie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim

Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

Prawo

Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.

Konsument

Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.