Newsy

Euro 2012: Na Ukrainie będziesz mieć problem aby zapłacić kartą

2011-12-30  |  01:00
Wszystkie newsy
Mówi:Agnieszka Majchrzak
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W Polsce 10, na Ukrainie 14 dni – tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne. Przypominają o nich organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na Ukrainie

- Przede wszystkim różnice dotyczą zwrotów i zakupów na aukcjach internetowych i w sklepach internetowych. Największą różnicą między polskim a ukraińskim prawem konsumenckim jest prawo do zwrotu rzeczy, którą kupiliśmy w sklepie tradycyjnym, a  która nam się nie podoba. W Polsce taka możliwość zależy w tej chwili tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli polski sklep przyjmuje zwroty, to mamy takie prawo. Na Ukrainie każdy sklep ma obowiązek przyjąć rzecz, która nam się po prostu nie podoba w ciągu 14 dni od daty zakupu. Jeden warunek: musimy mieć paragony, naklejki, nalepki, oryginalne torebki, wszystkie rzeczy, których ten sklep wymaga, więc to jest zasadnicza różnica. - mówi Agnieszka Majchrzak z UOKIK.

Niestety nie w każdym stacjonarnym sklepie można płacić kartą ze względu na koszty, które ponoszą sprzedawcy. Podobnie dzieje się z zakupami w sieci na Ukrainie – sprzedawcy rzadko oferują płatności przelewem. Może się okazać, że jedyną formą płatności będzie opcja przy dostawie. Wynika to z tego, że kupując sprzęt w zwykłym sklepie na Ukrainie trzeba podpisać kartę gwarancyjną lub inny dowód zakupu (np. paragon) przy odbiorze. W przypadku e-zakupów taką możliwość zapewnia opcja z płatnością przy dostawie. Polscy e-sprzedawcy proponują płatność przy obiorze jako jedną z metod zapłaty za towar – obok przelewu, karty kredytowej. Zanim wybierzesz, sprawdź koszty manipulacyjne zagranicznego przelewu, kurs waluty po jakim przelicza bank wartość zamówienia, upewnij się po jakim czasie pieniądze trafią na jego konto.

- Kolejną jest prawo kupujących w sieci. W Polsce na zwrot rzeczy kupionej w internecie mamy 10 dni, na Ukrainie – 14 dni. Jest jeszcze jedna ważna różnica: w Polsce bez problemu możemy płacić przelewem, na Ukrainie niestety już nie. Nie każdy sprzedawca, nie każdy usługodawca, np. właściciel hotelu, przyjmuje płatności elektroniczne: przelewem czy kartą kredytową. Może być tak, że za hotel, posiłek w restauracji, usługę u fryzjera będziemy musieli zapłacić gotówką, albo przekazem pieniężnym, ewentualnie za rzecz kupioną w sieci płacimy przy odbiorze. Nie zawsze możemy płacić kartą płatniczą, ponieważ nie każdy sklep posiada terminal. - dodaje mówi Agnieszka Majchrzak z UOKIK.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.