Newsy

Kobiety zarządzające firmami częściej zaciągają kredyty niż mężczyźni-menedżerowie

2013-03-08  |  10:05

Firmy zarządzane przez kobiety częściej niż te kierowane przez mężczyzn korzystają przy finansowaniu działalności z kredytów bankowych.  Z raportu przeprowadzonego przez Big InfoMonitor wynika też, że lepiej kontrolują poziom zaległych należności. „Kobiecym” firmom kontrahenci są winni mniejsze kwoty niż przedsiębiorstwom zarządzanym przez mężczyzn.

 – Z naszego badania wynika, że wśród firm zarządzanych przez mężczyzn występują często wyższe kwoty niespłaconych zobowiązań, powyżej 100 tys. zł, natomiast wśród pań te kwoty są poniżej 100 tys. zł. To pokazuje, że panie są bardziej wrażliwe na to, co się dzieje z finansami – tak przynajmniej wynika raportu – i bardziej dbają o tę stronę finansową i ściąganie należności. Powoduje to, że kwoty zaległości są mniejsze niż w przypadku firm zarządzanych przez mężczyzn – mówi w Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor.

BIG InfoMonitor przygotował raport na temat wpływu nieterminowych płatności na działanie przedsiębiorstw według kryterium płci osób zarządzających. W ocenie 61 proc. firm zarządzanych przez kobiety nieterminowe płatności są postrzegane jako częsty problem. W przypadku przedsiębiorstw prowadzonych przez mężczyzn jest to 57 proc. Jednak zdaniem kobiet tylko 26 proc. kontrahentów ma zdecydowanie niską zdolność do regulowania zobowiązań, mężczyźni oceniają tak 36 proc. kontrahentów.

Z badania wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni zarządzający firmami uważają nieterminowe płatności za utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej, 83 proc. badanych w obu grupach uważa, że jest to poważna przeszkoda w prowadzeniu firmy.

Raport InfoMonitora podaje także, że firmy – bez względu na płeć osób zarządzających – jako główne główne źródło finansowania (83-84 proc.) działalności wskazały środki własne. Jednak 36 proc. ankietowanych pań wskazało kredyt w banku komercyjnym jako źródło kapitału, w przypadku badanych mężczyzn było to tylko 24 proc. Kredyt w banku jest finansowaniem obarczonym znacznie większym ryzykiem niż korzystanie ze środków własnych.

 – Porównując efekty działań czy to, jaka jest skłonność do podejmowania ryzyka przez menedżerów kobiety i menedżerów mężczyzn, widać, że panie w takim samym stopniu jak mężczyźni potrafią podejmować ryzykowne decyzje i często wykorzystują w większym stopniu niż mężczyźni np. finansowanie zewnętrzne do finansowania działalności firmy. Jest to dobry kierunek działania i pozwala rozwijać działalność firm – podkreśla prezes BIG InfoMonitor.

W ocenie 30 proc. ankietowanych firm prowadzonych przez kobiety, banki komercyjne łatwiej umożliwiają uzyskanie finansowania niż spółdzielcze (na przewagę tych ostatnich wskazało tylko 15 proc. „kobiecych” przedsiębiorstw).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Polityka

1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności

Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.