Newsy

Polacy wracają do tradycji rodzinnego świętowania Wielkanocy. Planujemy wydać na ten cel ponad 530 zł

2022-04-01  |  06:10
Mówi:Karolina Łuczak
Funkcja:rzeczniczka prasowa
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • Po dwóch latach pandemii i ograniczeń w kontaktach społecznych Polacy zamierzają spędzić Wielkanoc w większym gronie rodzinnym – wynika z Barometru Providenta. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. planuje odwiedziny u rodziny lub znajomych. Przez wysoką inflację tegoroczny koszyk wielkanocny będzie droższy i widać to też w deklaracjach Polaków. W tym roku wydadzą na świąteczne zakupy średnio 535 zł – o 57 zł więcej niż przed rokiem, ale wciąż znacznie mniej niż przed pandemią.

    W 2020 roku, zanim wybuchła pandemia, Polacy deklarowali średnie wydatki na poziomie 637 zł.

    W ramach badania Barometr Providenta zadaliśmy Polakom pytanie dotyczące wydatków na Wielkanoc. Okazuje się, że tegoroczne Święta Wielkanocne będą kosztowały rodzinę średnio 535 zł, jest to kwota o 100 zł niższa niż przed pandemią. Niemniej widać już pozytywne efekty tego, co się dzieje z naszymi emocjami i portfelami, bo jest to kwota o 57 zł wyższa niż w ubiegłym roku – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.

    Wyższe niż 600 zł wydatki planują respondenci z tylko jednej grupy wiekowej – 55+. Tutaj deklarowana średnia to prawie 660 zł.

    Najwięcej na Święta Wielkanocne, podobnie jak w przypadku Bożego Narodzenia, wydadzą osoby starsze i mieszkańcy małych miejscowości oraz wsi. Najmniej na święta wydadzą osoby najmłodsze, między 20. a 25. rokiem życia, oraz mieszkańcy dużych miast – podkreśla Karolina Łuczak.

    Średni budżet najmłodszych nie przekracza 450 zł, ale aż 42 proc. chce zamknąć wydatki w kwocie 200 zł. Niezależnie jednak od planów wydatkowych większość Polaków zamierza spędzić nadchodzące święta z rodziną. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. odwiedzi znajomych lub członków rodziny. Zwyczaj świątecznego niedzielnego śniadania kultywuje 90 proc. Polaków. 82,5 proc. ankietowanych wybiera się do kościoła na święcenie pokarmów.

    Najpopularniejszymi tradycjami świątecznymi są malowanie jaj, śmigus-dyngus oraz przygotowanie świątecznych potraw. Co ciekawe, wśród tradycji świątecznych jest też mycie okien, 50 proc. badanych deklaruje, że jest to dla nich typowa forma spędzania czasu i przygotowań do świąt – mówi rzeczniczka Providenta.

    Polacy nie wyobrażają sobie świątecznego stołu bez jajek. Twierdzi tak 91 proc. ogółu badanych, a wśród najstarszych respondentów odsetek takich odpowiedzi wynosi 96,5 proc. Na drugim miejscu jest biała kiełbasa (55,6 proc.), a na trzecim żurek (50,5 proc.). Na barszcz biały wskazało ok. 35 proc. badanych. Z deserów najczęściej wybieramy mazurki i baby wielkanocne.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Finanse

    Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

    Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

    Ochrona środowiska

    W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

    Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

    Konsument

    Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

    Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.