Newsy

Wielkie zainteresowanie wielką płytą

2012-01-11  |  06:00
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Funkcja:Ekspert
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Niska cena, dobra lokalizacja i dobra infrastruktura. To argumenty, dzięki którym mieszkania w tzw. wielkiej płycie wygrywają z nowymi osiedlami. We Wrocławiu czy w Łodzi takie lokale stanowią nawet połowę wszystkich kupionych mieszkań.

Wielka płyta już nie tak straszna dla Polaków. Coraz częściej kupujemy mieszkania w blokach z lat 70-tych, nawet przeznaczone do generalnego remontu. Głównym powodem są niższe ceny niż w przypadku nowych osiedli, budowanych przez deweloperów.

- Kolejne rekomendacje S spowodowały, że zdolność kredytowa zmniejsza się. W przeciągu zeszłego roku zdolność kredytowa rodziny zmniejszyła się o 70 tysięcy. Ten proces cały czas będzie postępował. Stać nas na coraz tańsze mieszkania, dlatego będziemy interesować się mieszkaniami, które dotychczas odrzucaliśmy - ocenia Marcin Jańczuk z Agencji Nieruchomości Metrohouse & Partnerzy.

Średnia różnica cen między mieszkaniami w wielkiej płycie a na nowych osiedlach waha się od 15 do 17 proc. Rekordowo dużą różnicę odnotowano w Poznaniu - ponad 20 proc.

Ale nie tylko cena ma znaczenie. Często decydujemy się na zakup takiego mieszkania ze względu na dobrą lokalizację. W wielu największych miastach Polski takie osiedla znajdują się nawet w ścisłym centrum. A dogodne położenie to również dobrze rozwinięta infrastruktura.

- Kiedy sprowadzamy się na osiedle wybudowane przez dewelopera nie możemy liczyć na nic więcej, jak jeden sklep czy jeden obiekt usługowy. Na osiedlach z wielkiej płyty mamy pełną infrastrukturę handlową i usługową, szpitale, oświatę. Wszystko w zasadzie w zasięgu ręki - podkreśla Marcin Jańczuk.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.