Mówi: | Remigiusz Efinowicz |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Hicron |
Branża motoryzacyjna w trakcie rewolucyjnych zmian. Bez odpowiednich narzędzi nie będzie mogła rozwijać carsharingu czy pojazdów autonomicznych
Skuteczniejsze docieranie do klientów i poprawianie ich zadowolenia z oferowanych produktów oraz usług, większa efektywność działania i obniżanie kosztów – to korzyści, które może odnieść firma dzięki transformacji biznesu. Polega ona w głównej mierze na wprowadzeniu narzędzi informatycznych, które pozwalają skutecznie realizować cele biznesowe, usprawnić działanie wewnątrz firmy i jej kontakty z klientami. Branżą, która przechodzi ciągłą transformacji, jest motoryzacja, która z jednej strony szuka nowych rynków, z drugiej wprowadza nowinki jak carsharing czy samochody autonomiczne. Bez odpowiednich narzędzi nie byłoby to możliwe.
– Transformacja biznesu wiąże się z wdrażaniem w przedsiębiorstwach szeregu zmian, które z kolei są odpowiedzią na to, co dzieje się w ich otoczeniu. Mówimy tutaj o nowych regulacjach, trendach rynkowych i oczekiwaniach konsumentów. Transformacja biznesu jest dzisiaj bardzo mocno powiązana z transformacją cyfrową, ponieważ ta dostarcza wszystkich potrzebnych w tym celu narzędzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Remigiusz Efinowicz, partner zarządzający Hicron.
Celem transformacji biznesu jest skuteczniejsze docieranie do klientów i zwiększenie ich satysfakcji z dostarczanych usług i produktów, większa efektywność działania, lepsza jakość i optymalizacja kosztów. Polega ona na modyfikacji i zharmonizowaniu zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych procesów w firmie. To z kolei umożliwia stworzenie puli wzorców najlepszych praktyk we wszystkich działach firmy: od produkcji, sprzedaży i rozwoju produktu po księgowość, marketing i HR.
– Mówiąc o wzorcach dobrych praktyk biznesowych, zacznijmy od procesu ciągłego doskonalenia się. Jest to szansa na poprawę efektywności, którą dostrzegło wiele przedsiębiorstw. Poprzez poprawę sposobu działania, redukcję kosztów czy strat w niektórych obszarach, starają się one być bardziej konkurencyjne. Ich celem powinno być osiągnięcie operational excellence, czyli stanu, w którym będą liderami rynku i będą mieć przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami z tej samej branży. W takiej sytuacji nie wolno zapominać o strategii zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że powinniśmy cały czas brać pod uwagę zarówno otoczenie, jak i ograniczenia środowiska, w którym działamy – mówi Remigiusz Efinowicz.
Integralną częścią transformacji biznesu jest digitalizacja przedsiębiorstwa, która wiąże się z takimi rozwiązaniami, jak chmura, analityka big data, sztuczna inteligencja w obsłudze klienta. Wynika to z faktu, że w dzisiejszych czasach, aby firma mogła skutecznie realizować swoje cele biznesowe, musi oprzeć swoje procesy na zaawansowanych narzędziach informatycznych.
– Cyfrowa transformacja biznesu towarzyszy nam już od kilkudziesięciu lat – od momentu, kiedy w przedsiębiorstwach pojawiły się komputery i zaczęły być wykorzystywane do tego, by wspomagać pracę czy optymalizować procesy. Obecnie stoimy u progu bardzo istotnych zmian – w branży motoryzacyjnej mówimy już o connected cars czy pojazdach autonomicznych, z kolei w branży biotechnologicznej mamy do czynienia z sytuacją, w której możliwe stało się projektowanie leków pod DNA konkretnego pacjenta. W życiu społecznym doświadczamy tego dzięki rozwojowi inteligentnych miast – mówi Remigiusz Efinowicz.
Jak podkreśla, branża motoryzacyjna poszukuje nowych rynków. Dynamicznie rozwija się głównie w Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej – tam zidentyfikowano nowe grupy konsumentów, do których można dotrzeć i zacząć sprzedawać setki tysięcy aut. Z drugiej strony branża dostrzega szansę nie tylko w nowych rynkach, lecz także w nowych technologiach i cyfrowej transformacji. W efekcie pojawiają się nowe usługi czy rozwiązania, takie jak connected cars, carsharing czy pojazdy autonomiczne.
– Branża motoryzacyjna znajduje się w procesie ciągłej transformacji praktycznie od początku jej istnienia. W ostatnich latach jej motywem przewodnim jest strategia cyfryzacji i związane z tym technologie. Hicron jest wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań w zakresie zarządzania relacjami z klientami, optymalizacji łańcuchów logistycznych, integracji z partnerami zewnętrznymi czy zarządzania finansami w tej branży. Dostarczając rozwiązania dla konkretnych klientów, staramy się wziąć pod uwagę wszystkie dostępne w tym momencie na rynku technologie i dobieramy takie, które służą celom strategicznym naszych klientów – mówi Remigiusz Efinowicz.
Hicron przeprowadza w roku średnio dwie transformacje biznesowe na dużą skalę, warte co najmniej kilka milionów euro. Firma sfinalizowała już kilka takich projektów, prowadzonych wspólnie z globalnymi koncernami z branży motoryzacyjnej, m.in. Subaru Europe, Louwman, słynnym producentem samochodów sportowych oraz katarską grupą AAB, jednym z największych niezależnych dystrybutorów marek Toyota i Lexus na świecie. W tym ostatnim przypadku w efekcie transformacji nastąpiło przyspieszenie czasu obsługi klienta z 20 do 3 minut, skrócenie czasu przepływu klienta z 80 do 10–15 minut i optymalizacja niemal wszystkich procesów. Aktualnie Hicron prowadzi projekty z zakresu transformacji biznesowej równolegle na Bałkanach, w Japonii oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Australii.
– Mamy stosunkowo szerokie spektrum narzędzi i staramy się zawsze odpowiedzieć na konkretne potrzeby i problemy klienta. Do tego też dobieramy narzędzia. Czasami takim wyzwaniem biznesowym jest zbyt długi proces fakturowania – u jednego z klientów udało nam się skrócić proces fakturowania z 2 tygodni do 12 godzin w ciągu miesiąca, redukując przy tym liczbę zaangażowanych osób z 8 do 3. Spowodowało to wymierne korzyści. Cel, który nam zawsze przyświeca, to dostarczenie klientowi wartości dodanej – podkreśla partner zarządzający Hicron.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.